V Česku vznikly plány na vodíkovou lokomotivu, Železniční dodavatelská pro ni hledá prvního zákazníka
Zákazníkem mají být průmyslové firmy s vlečkovým provozem.
Společnost Železniční dodavatelská ze skupiny Thein Industry dokončila práce na vývoji nové lokomotivy s pohonem na vodík. Vznikne na základech lokomotivy řady 742, sloužit by měla hlavně při posunu a v nákladní dopravě.
Lokomotiva je dosud na papíře. „Jednáme s možnými zákazníky, zejména z řady průmyslových podniků s vlastním železničním provozem,“ řekl Filip Budník, investment director skupiny Thein Industry.
Podle Františka Štefana, který má ve skupině vývoj na starosti, bylo zásadní vyřešit především uložené palivové články v lokomotivě a následné využití uložené energie pro výkon lokomotivy. „Máme know-how i partnera pro výrobu lokomotivy. Řešíme nyní prvního zákazníka, jednáme i o možnosti dodat lokomotivu s infrastrukturou pro doplnění vodíku,“ dodal Štefan. Rozhodnuto o kupci má být do konce roku, pak začne výroba a proces schvalování.
Průmyslové areály jsou podle něj pro takový provoz ideální. Za hlavní výhodu vodíku považuje kromě bezemisního provozu výrazně vyšší účinnost než diesel. Vodíková lokomotiva podle něj vykazuje účinnost kolem 55 %, zatímco spalovací motor zhruba třetinovou. Prezentace lokomotivy je ke stažení zde.
Nová lokomotiva má mít kapacitu 2 550 kWh trakční energie, výkon má být mezi 600–700 kW. Kromě palivových článků bude doplněna ještě o baterii umístěnou v podvozku.