Správa železnic začala šetřit, zhasíná nové LED lampy na některých stanicích
Drážní úřad postup schvaluje, popadaná kulatina v kolejích ale ukázala možná rizika.
Oblastní ředitelství Správy železnic v Ústí nad Labem přistoupilo k nezvyklému kroku. Výpravčím nařídilo, aby nerozsvěcovali část kolejišť v prostoru železničních stanic, a ušetřili tak za elektřinu. Opatření se týká i stanic, které prošly rekonstrukcí a došlo zde k instalaci úsporných LED osvětlení.
Opatření, které platí jen u jediného oblastního ředitelství, přitom může snížit bezpečnost provozu. Ukazuje to i incident z tohoto měsíce, kdy ve stanici Mlýny na trati z Děčína do Rumburku narazila lokomotiva zvláštního rychlíku již ve stanici do popadaných klád, které se do kolejiště dostaly při nakládce nákladního vlaku kulatinou. Následky střetu by mohly být větší, kdyby došlo k nehodě za tmy bez osvětlení. K nakládkám přitom běžně dochází i v noci. Bez osvětlení se také zvyšuje riziko krádeží kabelů podél kolejiště.
Redakce Zdopravy.cz má nařízení oblastního ředitelství k dispozici, vzbudilo značný rozruch i mezi výpravčími a některými dopravci. „Došlo ke snížení využívání stávajícího osvětlení z důvodu úspory elektrické energie. Nejedná se o redukci počtu stávajícího osvětlení, ale o snížení jeho využití po nezbytně nutnou dobu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Správa železnic vysvětluje, že prostory kolejových rozvětvení je podle příslušného protokolu nutné osvětlovat pouze v době prací na zařízení a při provádění posunu. „V těchto případech se zhlaví, případně další prostory, samozřejmě osvětlují,“ dodala Friebová.
Podle mluvčí Drážního úřadu Pavlíny Strakové žádná norma nepožaduje, aby bylo kolejiště osvětleno. „Osvětlení kolejiště by nemělo mít vliv na bezpečnost provozování drážní dopravy. Osvětlení je důležité v místech pohybu osob při přístupu k vlakům. Pokud se bude intenzita osvětlení v takových místech snižovat, musí její úroveň splnit vždy příslušnou hygienickou normu,“ dodala Straková.
Správa železnic se podle své mluvčí snaží letos věnovat úsporám energií maximální pozornost. „V případě osvětlení jde o přechod na LED technologii, dále o změnu ovládání jednotlivých větví (ruční/automatický provoz), časové výseče atd.,“ dodala Friebová.
Velký prostor k úsporám skrývá řízení provozu na elektrifikovaných tratí. Zejména nákladní dopravci si stěžují, jak často musí na koridorových tratích zastavovat, aby je mohl předjet osobní vlak. Zbytečný rozjezd jednoho nákladního vlaku pak může znamenat i vyšší spotřebu než svícení na nádražích v rámci jednoho oblastního ředitelství celou noc. Další prostor k úsporám pak nabízí elektrický ohřev výhybek, který se zapíná často v době, kdy není teplota pod nulou.