Správa železnic začala šetřit, zhasíná nové LED lampy na některých stanicích

Zhlaví v Jedlové. ještě pod osvětlením. Foto: Zdopravy.czZhlaví v Jedlové. ještě pod osvětlením. Foto: Zdopravy.cz

Drážní úřad postup schvaluje, popadaná kulatina v kolejích ale ukázala možná rizika.

116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
stjar

Na nádraží v Krnově už léta svítí výbojky nejen na kolejiště, ale do širokého okolí. Bydlím na kopci nad nádražím a mám pocit, že svítí přímo na mě. Tady by se mělo začít šetřit. Svítit jen tam, kde je to třeba.

Jiří

Co to takhle vypnout vše, jsem zvědavý co se bude dít až budou mrazy a bude potřeba vyhřívat veksle 😄 když je všude CDP. Zamknou se do příma a bude se jezdit jak za Gerstnera 😄 pokud se bude jezdit díky dežodemont vůbec, těm tma vyhovuje.
Hihi před lety dostal výpravčí v jedne stanici v lesích pojeb, že si v noci zamyká….

Jan Boleslav

Tak třeba Česká Třebová, v noci je záře nádraží vidět i od Svitav.
Zas na něco je ta krize dobrá a třeba tam nainstalují světla, které budou mířit jen dolů, a ne všude kolem. A to nejsou rozhodně ani LED lampy. Ale vím, že to není jen nádraží ale i logistické centrum.

Zbyněk

Zase pan Kašpar schvaluje nesmysly. Proč vždycky severní Čechy jsou pokusnou laboratoří a tím se tady hazarduje s bezpečností. Každá stanice a zastávka má být předpisově osvětlena a pokud tedy to již evidentně nerespektují, mají jít na OŘ od válu. Mnoho stanic a zastávek tohoto OŘ bylo zhasnuto nebo prakticky neosvětleno již v minulosti. Pokud tedy investuji do inteligentních řešení, tak mají být opravdu inteligentní. Tj. při setmění se LED rozvítí na 40% – pokud jsou na nástupišti cestující. Pokud se k zastávce, či stanici blíží vlak, zastávka se stejně jako přejezdy před ní rozzáří na 100%. Inspirací může sloužit… Číst vice »

poznámka

Škoda, že se tak děje jen kvůli úspoře a ne kvůli ohledu na lidi a přírodu. Například na hlaváku v Ově se místo žlutých lamp začaly dávat na vysoké stožáry bílé ledky. Odstínění nulové, regulace intenzity žádná. Díky tomu se dnes přes třetinu města táhne pás bílých světel viditelný ostře i několik km daleko (stačí vylézt na Hošť. kopec). V chladném počasí je pak světlo rozptýleno díky mlze do celého okolí, včetně centra města, takže není vůbec tma. Kdo to povolil? Kolik tam v noci reálně pracuje lidí, že se musí svítit celou noc všude a s takovou intenzitou? Nestačily… Číst vice »

Karlík

Nejvíc by se ušetřilo, kdyby stát SŽDC zrušil a tu arogantní vrchnost poslal do tepláků

milan

Toto jsou klasická debilní nařízení psychopatických vedoucích činovníků vytvářející nesmyslná nařízení v touze zavděčit se protektorátní místodržící klice v této kolonii plné užitečných idiotů. To zhasínání není jen někde, ale je prakticky celo síťové. Jen se to liší tím jak místní udržovatelé svých funkcích chtějí ukázat co NEumí. Někde striktní nařízení, někde dotazování, co a jak by šlo a jak, protože vedoucí pracovníci nemají absolutně žádný přehled (ani základní) o svých obvodech nezodpovědnosti. Je to třeba ve fází neuvěřitelných otázek z hora směrem dolů. Například: Svítíte večer na nádraží? Když svítíte, proč svítíte? Je v noci osvětlen podchod? Co v… Číst vice »

Doctor

Vzpomínám si jak jsem kdysi v Rakousku koukal, když po zavírací době supermarketu vše včetně parkoviště zhasnuli. U nás se svítilo v noci všude.
Také se tady ale více kradlo a krade.
Dnes to je vlivem okolností opatření potřebné, ale může být kontraproduktivní a ohrožující bezpečnost.
Také v obvodu pražského ředitelství SŽ se zahájilo noční zhasínání nádraží, v době kdy je bez osobní dopravy. Být zaměstnancem v obsazené stanici, asi bych se trochu bál v noci vylézt … Za poslední války se dělalo to samé, ale z jiných důvodů.
Čas ukáže na kolik to dnes prospěje, či uškodí.

Georg

uz v dubnu jsem se divil, ze pul hodiny po poslednim vlaku zhasli zastavku hostejn. a nakonec proc ne…

Jiří Kocurek

Taky proč tam svítit celou noc, když 6 hodin nepojede vlak. Chudší obce vypínaly veřejné osvětlení zcela běžně nezi 11. a 4. hodinou, přestože jelo na levnější noční proud.

zdydy

To už je přehnaná hysterie, mají řešit proč je energetická krize.

Leinad

To Spržel nevyřeší. Spržel může zaplatit nebo nesporřebovat.
(Ze by si vzali k srdci nespotřebovat, a nezastavovaly by těžké vlaky zbytečně, ohřev vyhýbek zapínaly při teplotách pod 0,… nehrozí)

Jiří Kocurek

Že by jako Správa Železnic zašla za Putinem, aby toho nechal, že kazí obchody? A on by je jako poslechnul?

Lukáš Chytil

Když poslouchají naši poslanci (Kolovratník např.), tak proč ne i ti jejich. (sranda)

Frantisek

Plýtvání zdroji na ní má dost zásadní podíl, a ostatní se od toho potom už odvíjí. Mně naopak přijde směšná hysterie ohledně vyvolaná omezováním dalšího plýtvání. Jako bychom skutečně museli doma chodit nazí, ohřívat vždy celou konvici vody na hrnek čaje či svítit tam, kde to v danou dobu vůbec nepotřebujeme (a kazit tak okolí spánek).

K.S.

Vy doma nechodíte nahý ve 20°C? Až do doby asi před 20 lety se lidstvo snažilo posouvat takovým směrem aby se každá další generace měla líp, takže se zajišťovaly další zdroje, lepší bydlení atd. To však přestalo a posledních cca 20 let se jde spíše destruktivním směrem. Přitom zdroje ani technologie nechybí. Pokud z důvodu politických kroků, a současná energetická krize má v podstatě jen politické příčiny, jsou ceny jaké jsou a zhoršuje se výhled mladších lidí do budoucna (například měrně jsou na tom v západní společnosti milleniálové a zoomeři hůř než jejich rodiče a prarodiče ve stejném věku co… Číst vice »

K.S.

Opatření je to jistě zajímavé a pár kWh to uspoří (byť by to možná chtělo nějakou víc smart regulaci osvětlení a lepší návrh osvětlení jako takového), ale možná by bylo zajímavější kdyby se ve velkém začaly instalovat fotovoltaiky, to by mohlo mít daleko větší efekt než zhasínání. Bohužel nakládání s energiemi a potenciálem pro výrobu není zrovna ve veřejném sektoru moc rozšířené, byť střech a budov má stát a jeho organizace, jakožto i obce a kraje nepočítaně.

Tomáš Záruba

Začal bych důslednějším snižováním intenzity svitu návěstidel v noční době. Tímto pozdravuji hlavně Křižanov a Sklené n. Osl. 😉

Karel V.

Víc to ztlumit nejde.Přepínání den/noc je na noc a víc s tím nenadělám.LED svítidla v návěstidlech jsou jediné na celé trati,proto Vám to přijde že to svítí nejvíc.Projektanti AŽD to holt tak vymysleli.Zdravím taky i za Sklené,které ovládáme z Křižanova.😉

Tomáš Záruba

To je teda zase zlepšovák… no co se dá dělat. Snahou/ochotou procpat rozjetý náklad ještě těsně před Os to ovšem více než vyrovnáváte, to je zase třeba uznat. 😉

Karel V.

Děkuji,snažíme se.Jinak jsem si vzpomněl,že byl v začátcích ESA 44 zájem snížit napětí do těch LED modulů v návěstidlech,ale docházelo k ‘´padákům’´,takže se napětí nakonec muselo zvýšit na původní úroveň a svítí to takhle moc.

Ketchup1970

Zrovna intenzita LED osvětlení se dá krasne regulovat . DALI. Systém a i jiné od WAGO třeba

Karel V.

Bohužel jako výpravčí s tím nenadělám nic.

Jan

Vyrobit se dá všechno, ale musí si to někdo objednat a zapojit. U nás se vyrábí dost lamp s regulací, ale stejně si někteří zákaznící objednávají bez regulace, možná jen ze setrvačnosti (vždycky měli takové).

Doctor

Souhlas, vítají to i páni strojvůdci.
To na JOP a některých reléovkách není žádný problém. Drtivá většina obsluhujících to ale nepoužívá …

Výpravčí

Drtivá většina obsluhujících to ale nepoužívá …
Jelikož byla tato funkce po jisté nehodě deaktivována

MTl

Pravda ale ne všude u nás to lze. Nic moc se tím ale neušetří snížení o 2V nic neušetří jen Esa sama o sobě papa 2kw plus UNZ, kamerové systémy, EPS, milion PC, DDTS a jiné systémy co jedou nonstop.

Jiří

Můžete mi prosím říct kvůli zájmu detaily? Co se stalo, ale souhlasím že to bude jen do doby až se stane malér.

Tom

SŽ by hlavně mělo proškolit své zaměstnance, řídící dopravu kolik stojí rozjezd vlaku o hmotnosti 2000t. Kolikrát za jízdu Děčín Břeclav musím takový vlak zbytečně zastavit kvůli tomuto, že někdo pozdě postaví vlakovou cestu (například Libice nad Cidlinou kvůli přejezdům) atd.. Ale tohle platí dopravce a z cizího krev neteče.

Marian Kechlibar

Tenhle komentář by měl být vytištěn a zaslán všem zodpovědným osobám až po úroveň ministra.

Petr

Nechci omlouvat šlendrián. Ale nelze házet všechny do jednoho pytle. Fírové, i mezi váma je plno lemplů a nejste neomylní, jak se (marně) snažíte všechny přesvědčit. A když prostě jede náklad o 2000 tunách s rychlostí max 80 km/hod a dohání jej rychlík s max 140 km/hod, tak to asi nepojede pořád za sebou… Ale když fíra od nákladu vidí na vjezdu 60 a výstraha, tak schválně jede od vjezdu 20 km/hod… (že by šetřil elektrickou energii?) Neříkám, že všichni. Ale je vás takových taky docela dost. Ale to zase určitě poukážete na to jak v dolní horní výpravčí staví… Číst vice »

Tom

Ano to uznávám a zase si dovolím jednu poznámku k tomuto, kdyby výpravčím nebylo líno zavolat vysílačkou, že potřebuje abych zrychlil, nebo zpomalil, popřípadě, že někde půjdu na bok zase by se docela ušetřilo. Takových schopných lidí ma SŽ velmi pomálu, bohužel.

Petr

Po několika blbých poznámkách si to většina výpravčích rozmyslí a už nikdy nezavolá. Protože neví kdo to veze. Když to dřív bylo v isoři, tak se vědělo: ten jede rychle, tomu stačí říct, tohle je louda… Kvůli nějakýmu hloupýmu zákonu se musí všechno tajit, tak výpravčí neví…
Jinak jsem samozřejmě pro. Pokud se sejde dobrá parta, tak to funguje. Ale stačí jedna krysa…

Roman G.

Ono je to o tom: 1) Jedu s vlakem proti „Stůj“ a je čistě na mně, jak jedu, abych zastavil tam, kde mám. 2) Jde o někdy nesmyslné zastavování ve stanici jen proto, aby projel vlak CDC v čele s 181 (vlastní zkušenost docela častá) 3) Nezanedbatelná je taky otázka taktu osobní dopravy např. v okolí Prahy, kde jsou zastávky co 1 km, cestovní rychlost mizerná a ploužení se krokem s tím, že můžeme být rádi, že vůbec jedeme.

Petr

Byl bych pro, aby fírové měli na stanovišti tablet, kde by viděli, co jede za nima, před nima, proti… Ale na druhou stranu, aby výpravčí slyšeli, že to měli udělat tak a tak, a že to tedy udělali blbě, to je jak rudej hadr na bejka v aréně…

Bývávala dráha jeden velkej organismus a jak čety, tak fírové s výpravkama se zdravili a považovali se za parťáky. A třeba u piva si potom řekli, co udělali blbě. Protože jsme všichni jen lidi.
Co se ale stalo, že jsou na sebe lidi horší než hladoví vlci?

Georg

zestarl jste a nepamatujete si jak to ve skutecnosti bylo.

Brzda dopravy

Samozřejmě, protože zastavit ten 2000t vlak co má nejlépe brzdu v géčku, nekovový špalky a délku kratší o 5 metrů než kolej na kterou vjíždí je skoro tak snadné, jako klepnou myší na monitoru…

Petr

Tak se pak nedivte, že místo abyste jeli, třeba i ob stanici, tak vás nechaji někde stát. Protože to je ten těžkej vlak, kterej nejede…

Lukáš Chytil

Tak schválně to být nemusí, stačí aby souprava moc neodbržďovala, nebo se fíra „víc lekl“ a pokud je to do kopce a je to těžké, tak ta rychlost padá poměrně rychle.

Radim

Nechápu důvod, proč by při „60 a výstraha“ měl strojvůdce jet „schválně“ 20… Může mi to někdo vysvětlit?

Mirvald

Naštěstí se již všichni zúčastnění mohou těšit na automatizované procesy, viz např. zařízení popsané v posledním odstavci v článku
https://zdopravy.cz/ceske-premiery-na-innotransu-borcad-ukazuje-novou-sedacku-dako-brzdove-systemy-126913/

Software, kalkulující s provozním plánem, parametry vlaků, jízdními dobami, provozními intervaly a elektrickým následným mezidobím, se zapracovanými algoritmy pro respektování předpisového pořadí důležitosti vlaků, ten může mít potenciál pro nalézání účelných řešení a precizní „výkon služby“. Třeba bude možné i pořadí důležitosti občas modifikovat ve prospěch energetické hospodárnosti jízdy vlaku. Snad je organizace rozsáhlého síťového provozu opravdu úlohou pro umělou inteligenci, kdo ví? Cíle jsou lákavé, ač tvůrčí obtíže asi nebudou malé.

Lukáš Chytil

Aby se ale pak nezjistilo, že polovina vlaků nemůže jet, protože pro ně není kapacita.

Např. elektrické mezidobí mezi Dobřichovicemi a Prahou Radotínem je 10,5 minuty.

Radim

Co je „elektrické mezidobí“?

Jiří Melich

Zdroj: Wiki (nechtěl jsem to teď narychlo hledat v předpise);
V případě elektrizovaných tratí je při řízení sledu vlaků vedených elektrickými lokomotivami dále přihlíženo k mezidobí mezi elektrickými vlaky (zkráceně elektrické mezidobí). Tato hodnota stanovuje pro daný úsek elektrizované trati nejkratší časové období mezi jízdami dvou vlaků vedených elektrickou lokomotivou. Délka tohoto časového úseku závisí především na hmotnosti vlaků, sklonových poměrech traťového úseku a na kapacitních možnostech dodávky elektrické energie pevnými trakčními zařízeními.

Pro řízení jízd elektrických vlaků je rozhodující delší z obou (následného a elektrického) mezidobí.

Pavel Skládaný

Pane hrábě, co je to ópera?

milan

Zlatá slova tesatelná do kamene. Malé dovysvětlení. V podmínkách SŽ a zvlášť pracovišť dopravního zmaru tedy CDP jde asi o toto. Podstatná část obslužného personálu jak tyto nebožáky nazývá jistá tisková mluvčí nemá absolutní znalosti a potuchy o tom, co je to vlak, co a jak umí/neumí konkrétní lokomotivní řada a jaké to mají strojvedoucí a už vůbec je nezajímají pojmy jako plynulá jízda, spotřeba, atd. Jde o to, že vlivem postihů za zpoždění a jejich následná projednávání s konkrétními otroky dochází k tomu, že ve stoupání se nechá zastavit vlak o hmotnosti 2 000 tun a více jen proto,… Číst vice »

Leinad

Pokud má osobák (předpokládám rychlík nebo víc) přednost do kříže, proč mu nepostavit? Tady bych viděl průser, že to strojvedoucí nákladu neví (nespěchej, projedeš v XX:YY) a strojvedoucí osobky vlastně taky ne (makej, dal jsem do zásobníku tras vlaky na vjezdu).
Zrovna tak posouvání dopředu,

milan

Zásobník vlakových cest v reálném provozu je téměř (vůbec) nepoužitelná funkcionalita.

Pavel Skládaný

Za komunistů v 70.letech podobné plakáty visely v dopravních kancelářích, a la „PAMATUJ, že rozjezd nákladního vlaku o hmotnosti 1500 tun znamená až 50 litrů spálené nafty navíc…“. Když jsem venku viděl mohutně dýmící Sergeje, tak jsem tomu docela věřil.

Radomil

Jeste by mohla SZ zhasnout i CDP. Na funkci a provoz by to nemelo zadny vliv.

Vašek

Jojo. Šetřit se musí. Vzpomínám, jak za totáče posbírali elektrické vařiče z dílen a nahradili je plynovou bombou. Dílna měla sjednané množství odběru el energie a když hrozilo, že ji neodebereme, jezdilo se s jeřábem naprázdno sem tam, aby nebylo penále za neodebranou elektriku.

Ketchup1970

Já naopak pamatuji na trafacce dvě věci , hlídání účinníku cos fí a čtvrthodinové maximum, a plán co se má na pět minut před čtvrt hodinou vypnout. Skoro všechna oddělení řvala , ze oni nemůžou , technolog závodu to měl rozsoudit.

Libor

Myslel jsem, že je zhasínání zcela běžné v celém Česku, protože na Jižní Moravě je zhasínání (i na koridorech) standard.
Takže rizika asi nepřevyšují nad úsporami. Co jsem odpozoroval tak jsou samozřejmě výjimky, např. když je ve stanici odstavená nějaká souprava k opravě kolejiště tak se intenzivně svítí celou noc.

Jaroslav Cempírek

Pokud nikomu není divné, že na nástupiště padá kulatina, tak není co řešit. Tady není problém osvětlení, tady je problém naprosto nevhodné prostorové uspořádání. Osvětlení to nevyřeší, jen počet průšvihů zredukuje.

Jouda

Zaplať pánbůh aspoň za tu redukci…

K.S.

S prominutím ten strom nemá v koleji co dělat a někdo by měl být popotahován. Přece jen je to dost velké na to aby si toho všiml při zběžné kontrole a někomu to měl nahlásit. Nemyslím že by to bylo tak těžké aby to ve dvou nedali pryč, pokud na to nedosáhne nakladač.

David

Spotová elektřina přes noc vychází cca 50-200 EUR vs 400 EUR přes den ve špičce.

https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/elektrina/vnitrodenni-trh?date=2022-09-25

Takže vypínat LED světla? Co třeba mít nákladní vlaky se spotřebou v megavatech přes noc?

Nebo takový trapný věci jako solary, tepelný čerpadla, baterky na dopravnách? Vše silně pod dotacemi, relativně OK návratnost.

Jiří Kocurek

Největší úspora se dá najít přepnutím z 3 kV na 25 kV.

Frantisek

Na přílišné prostoje nákladních vozů ve stanicích v minulosti dojela značná část železničních přeprav, takže tudy asi ne – leda byste chtěl ještě více propálit v nákladních automobilech.

Huh

Hurá, náznak zdravého rozumu.

Petr

Asi všichni zapomněli, co udělaly vodárny, když lidi začali vodou šetřit… Příští období zdražily. Proč? Protože chtěly vydělávat. Jak se k tomu asi postaví energetický společnosti, co myslíte?

Huh

Asi nebudete z nejbystrejsich… Cena za „dopravu“ a distribuci je už dávno oddělená od silové elektřiny…

Petr

A jak to souvisí s mým příspěvkem?

Mmch, jsme největší výrobce elektřiny. Všichni okolo ji budou mít – tu naši – levnější. A my máme šetřit? Proč?!!!

K.S.

S elektřinou je to malinko jiné, jednak je tu burza, které tedy do letoška fungovala, jednak pokud to budou takto přehánět, tak si zničí odběratele a tedy příjmy. Navíc na výrobu elektřiny si může zajistit licenci v podstatě každý podnik. Horší to může být s připojením zdroj k síti, ale to se dá řešit zdokonalením oddělení „cesty“ a „přepravy“ od sebe, na stejnou úroveň jako je na železnici.

Petr

V dnešní době, kdy je na elektřinu téměř všechno, si myslím, nemusí mít o odběratele strach…
Prostě šetření je hloupost!

bkv

Takže doma ti třeba televize běží furt a elektro topení reguluješ otevřením okna…

K.S.

Pletete se, hodně se pletete, pokud to přeženou, půjde do háje průmysl a i značná část služeb, následkem toho budou šetřit i domácnosti. To by znamenalo pád spotřeby (ze sítě) klidně na polovic či méně. To by ani ty energetiky neustály. Druhý faktor je že, jak jsem psal, by se velmi rychle začaly formy poohlížet po nových zdrojích. Uvědomte si že se třeba mluví o navýšení limitu pro výrobu bez licence z 10 na 50 kW (minimálně u FVE, ale super by bylo kdyby tam přidali i VtE a MVE) a tím už můžete pokrývat značnou část spotřeby v malých… Číst vice »

Ketchup1970

Drahá je proto, ze je ji potenciální nedostatek , tudíž šetření to vyrovná .. trh

JiP

Typicky korporat, setri se na hajzlpapiru aby jinde litaly zbytecne stamiliony…. Ono by uplne stacilo rychle odstranovat pomale jizdy, ktere i na usecich se 160 vydrzi i dlouhe mesice a tisice vlaku se tam museji zbytecne rozjizdet. Navic se ted krasne ukazuje, ze typicky cesky rychlostni profil trati tzv. cimburi je energeticke peklo a ze setreni na rovnani oblouku se nam ted vraci jak bumerang.

M19

To ovšem SŽ netrápí, protože tuto energii jim zaplatí dopravci.

JiP

Samozrejme, SZ je stat ve state. A nejen energie, stejne tak zpozdeni vlaku, ktere vyhaneji cestujici z vlaku a ekonomicky to pada na bedra dopravcu, stejne tak nedostatecna kapacita trati, ktera snizuje konkurenceschopnost nakladnich dopravcu. Zde zcela zasadne chybi nejaka vazba ci hodnoceni SZ ve vztahu k produktivite a efektivite zeleznice.

Roman Čadek

Ekonomicky celý tento drážní cirkus padá především na stát, resp. daňové poplatníky. Bez trvalého dotačního penězovodu se celá dráha zastaví ze dne na den.

M19

Bez trvalého dotačního penězovodu by se zastavili i silnice, neb infrastruktura by se rozpadla.

Jiří Kocurek

Se musí trvale dotovat: https://mapy.cz/s/fagomotuha

Jan

Dokud se bude platit elektřina na paušál a nebudou se měřit jednotlivé odběry tak to nebude nikoho zajímat. U nás ve městě obdobně nikoho netrápí, že si nějaký řidič v zimě na konečné otevře na 20 minut dveře, zatímco topení jede na maximum a desítky kilowattů lítají z vozu ven. Stejné v létě s klimatizací a větráním.

FP1

To není žádná novinka, existuje dost stanic a zastávek, kde po odjezdu posledního vlaku dojde k zhasnutí světel, případně se osvětlení redukuje (je zhasnuto na zhlaví, apod…).
Například v Přelouči se docela běžně volá na CDP, aby rozsvítilo světla v nákladu.
Na D3 taky, pokud tam člověk přijede s nákladem před prvním Os, tak si osvětlení v dopravně musí člověk pustit sám.

Huh

To je dost pokrok, jinde se svítí nočním průvanu asi aby se Putin radoval.

K.S.

Z našeho domácího uhlí?

Aby to mělo efekt, tak by musela být přeshraniční kapacita někde malinko jinde. Ono by to tedy pomohlo i se spotřebou uhlí tu, když by bylo možné v době foukání importovat větší objemy. A ani by to nevyžadovalo nová vedení, jenom upgradey některých stávajících ze 110 kV na HVDC.

Ale ano, Němci to dost pohnojili

Jiří Kocurek

Zelení v Německu. Nemálo Němců je na ně napružených, mírně řečeno. Slibovali nepotřebnost přenosové soustavy a pak přišli se stavbou ultrakapacitního vedení přes celou zemi do Bavorska. Prý decentralizace – Bavorsko bude mít zdroje v severním moři.

K.S.

Zelení v Německu mají myslím sakra větší problém než to že místo decentralizace to skončilo centralizovanou výrobnou a výstavbou dálkových vedení. Ale popravdě o tom že přes Evropu se bude muset tahat superdálková síť se mluvilo už někdo kolem roku 2005 v rámci projektu DESERTEC.

Mnohem větší problém je že i místo té dálkové sítě (taky se dala využít a předělat vedení 220kV buď na 400kV AC, nebo třeba 3x +-300 kV DC (tedy tři okruhy o napětí mezi krajními vodiči 600 kV)) to skončilo u PPE.

Jouda

Po odjezdu posledního vlaku, to je v pořádku. Ale za provozu už tak v pořádku není….

FP1

Jenže za bernou minci se bere první/poslední osobní, což je ten problém, pak člověk volá a musí prosit, aby rozsvítili.

Frantisek

Pokud jsou „za provozu“ třeba hodinové díry, proč během nich naplno svítit?

TrBus

To jistě máte pravdu, ale pak je dost stanic kde projede poslední vlak v i po 18:30 hod. hod. a stejně se na nich celou noc svítína zrovna v Ústeckém kraji na trati 110 Louny – Slaný

Vendelin

Oblastní ředitelství na Jižní Moravě zhasíná už leta letoucí, a nikomu to nevadí. Občas ani nerozsvítí, člověk si občas myslel, že to vypravčí dává ze svého 😀

Zdeněk

Cožpak osvětlení, to je muška. Ale takový ohřev výhýbek, to pak bude ranec!

MTl

To záleží na pohledu když po přerušení přijde výpravčí ráno do stanice a má všechny výhybky zamrzlé a nepojede se protože to sám asi jen tak nevycisti tak pokuty za zpoždění budou větší než platba za elektriku na ohřev.

Jan

Však taky v posledních letech proběhla snaha mít přesnější senzory teploty, aby se ohřev zapínal jen když opravdu mrzne, ne když je pár stupňů nad nulou.

Korytnacka

Posledni zhasne.

Honza D.

Kdesi bylo, že za komančů na ředitelství ČSD měli výtah doplněný výzvou, ať zaměstnanci chodí po schodech pěšky včetně výpočtu, kolik elektřiny se ušetří. Netrvalo dlouho a na ceduli přibyl další výpočet, kolik elektřiny stojí zbytečné zastaveni nákladního vlaku nebo PJ. 😁

MTl

Ne jen toto! Už je vydane narizeni o zákazu ohřevu výhybek, třeba v Kostelci nyní konečně po rekonstrukci budou ohrevy ale nebudou je moci zapnout budou to muset čistit sami.
Čekám kdy je napadne zhasínat návěstidla, že je to blbost? Úplně ne, k2002 to umí. Když není ve stanici vlak tak se umí po zadání příkazu přepnout do stavu že svítí jen vjezdová návěstidla.

MTl

Kostele nad Orlicí rekonstrukce z ruské ECM na K2002

Leinad

Zhasínání návěstidel, to uměla už VSD – vypnutí kodování vlaku, který má pobyt pár minut.

Leinad

*ČSD.

R P

Věřte tomu, nebo ne, ale třeba za oceánem je běžné, že se návěstidla automaticky zhasínají v případě, kdy není obsazen jim předcházející oddíl.

Setrilek

Ja bych to zhasnul vsude 😀 no co ..kdyz setrit tak poradne!

noerf

Úspory vládnou světu. Na druhou stranu je také pravda, že díky instalaci led osvětlení dochází obvykle kW zvýšení světelného toku a tedy ke zvýšení intenzity (lx). Takže se ukáže, že je možné regzoaci snížit výkon svítidla, či nechat zapnuté na 10% výkonu (tlumený režim) a při pohybu v kolejišti zapnout světla přes pohybové čidlo na plno (výhodné pro malé zastávky s malým pohybem cestujících).

Peeetr

Česká republika si sama vyrábí poměrně levně víc elektřiny než spotřebuje, problém je kvůli překupování spekulanty na německé burze. A jak se píše v článku, daleko větší energetické plýtvání je nesmyslně časté brždění těžkých nákladních vlaků kvůli lehkým osobákům včetně lokálek.

jal

Takže nákladní vlaky by měly mít přednost? Už se těším na reakce cestujících, až uslyší ve v pendolinu „Vlak je opožděn z důvodů předjetí vlakem vyšší kategorie“ a kolem oken probublá Orlen s bečkami tažený brejlovcem.

Radim

V pendolinu 😀 … ale rozjetý náklaďák by se mohl nechat projet i kdyby se osobák zpozdil o 2 minuty. Díky zastavovaní osobáku bude náklaďák vždy rychlejší a kvůli 2 minutám zpoždění ho nechat pak rozjíždět z nuly je podle mne… kravina.

Leinad

Docela často bývá energie na Lipské burze levnější, než na Pražské burze.
A ten „problém“ stejně spotovou cenu dostane výrobce (ČEZ). Věříme ČEZu, že by skutečně nabízel levněji i kdyby neměl tolik kupujících?

Kamui

Já spíš nechápu, jak ta burza vlastně funguje. Můžete mi to vysvětlit? Proč cenu určuje nejdražší druh výroby (momentálně plyn)? Já vždy myslel, že burza je místo, kde se setkává nabídka s poptávkou. Pokud je teď drahý plyn, tak se prostě plynové elektrárny stanou nekonkurenceschopnými proti jiným (uhelným, jaderným, vodním), protože jejich drahou elektřinu si nikdo nekoupí, když je tu levnější alternativa.

mic

No, pokud je poptávka tak vysoká, že se prodá i ta nejdražší elektřina, tak se ceny ustálí vysoko. Kdyby poptávka klesla natolik, že o drahou plynovou elektřinu nebude zájem, pak by se plynovky staly nekonkurenceschopnými. Ono by se tak asi i stalo samovolně, ale „levné“ zdroje prostě nesmějí vyrábět dostatek elektřiny pro saturování poptávky, takže zákazníci mají smolíka…

Kamui

Aha, takže zase regulace, kdy levné zdroje mají kvóty na výrobu, aby se dostalo i na ty drahé „zelené“.

Lukáš F.

Tak to není. Pokud levnými zdroji myslíte uhlí, to nemá kvóty na výrobu, ale je zatíženo emisními povolenkami. (Což je zcela správně, protože to kompenzuje externí náklady, které jinak uhelná elektrárna způsobuje a neplatí.)

Levný zdroj je ale například i větrná energie a na tu žádné kvóty ani povolenky nejsou.

Jiří Kocurek

Ve jsou tak levné, že potřebují dotace.
Levný zdroj je jaderka. Ale to nejde pod vousy spekulantům od plynových špičkovacích elektráren a dotovaným OZE.

Lukáš F.

Kdyby byla jaderka levný zdroj, tak by ji spekulanti postavili za své. Ale není. Má nízké náklady na jednotku, ale vysoké investiční. Proto do toho nikdo nechce jít bez státní garance, jinými slovy dotace.

Gerstjan

Je to proto, ze u elektriny musi byt vzdy vyrovnana bilance. Tj. chybi vam posledni kW vykonu z draheho plynu? Nemate nic. To neni zadne pravidlo nebo regule, ktere by slo nejak nastavit, takto se chova kazdy komoditni trh. BTW, ma to tu vyhodu, ze pokud vzroste nabidka elektriny z jinych zdroju nebo klesne poptavka natolik, ze na danem typu produktu (ta cena, co se obvykle cituje z burzy je cena rocniho zakladniho zatizeni na pristi kalendarni rok, ted je to BL CAL 23) budou vytesneny plynove elektrarny, ceny temer okamzite spadnou mnohem nize. Krasne to bylo videt v minulych… Číst vice »

Lukáš F.

Ono to tak přesně je, potkává se nabídka s poptávkou a ten, kdo vyrábí nejlevněji, prodává za tržní cenu a vydělává nejvíc. Elektřina z plynu je drahá, ale ty levnější zdroje nemají dost kapacit, aby ji mohly v horizontu jednotek měsíců zcela nahradit. A když mají zákazníci na výběr mezi elektřinou drahou, a žádnou, brblají, ale volí tu drahou.

K.S.

No burza funguje, problém je že se v posledních letech drbalo do všeho kolem a toto je reakce trhu. Mimo jiné se někomu zdálo že před 7 lety je elektřina příliš levná, že emisenky jsou příliš levné a tak začal do objemu emisenek drbat a vymýšlet různé věci jak je zdražit. No a ona začala elektřina zdražovat už tehdy. Te to dorazila válka a masivní spekulace. (Opět)

Leinad

Postup určení spotové ceny je přibližně takový – seřadit prodejce od nejlevnějšího. Talhle seřazené jich vzít tolik, aby pobrali celou poptávku. Cena je podle toho posledního.
Pokud stačí energie ze zdroje levnějšího než plyn, tak je cena podle toho levnějšího. Naopak se ale jenom výjimečně stává, že by ani plynovky nestačily.

Lukáš F.

Musím vás trochu opravit. Cca 95 % elektřiny vyrobené v ČR se prodá formou přímých kontraktů a pouze zbývajících 5 % se prodává přes burzu. Vysokou cenu nezpůsobili spekulanti na burze (ti tady byli odjakživa a budou vždy), ale zejména růst ceny zemního plynu v kombinaci s odstavováním jaderných elektráren v Německu. Takto holt funguje volný trh – výrobce prodává za nejvyšší možnou cenu a zákazník nakupuje za nejnižší možnou. Kdybychom nemohli obchodovat s elektřinou přes hranice, stejně tak by se mohlo stát, že by v ČR byla elektřina dražší než jinde, a pak by zase lidi řvali, proč nemůžeme… Číst vice »

noerf

Vzhledem k tomu, že ČR má dlouhodobě stabilní výrobu elektřiny, která je vyšší než spotřeba měla by Česká republika nižší ceny. Naopak Německo po odstavení jaderných elektráren, nejistými dodávkami zemního plynu a náhodně fungující obnovitelné zdroje by mělo extrémně drahou elektřinu.
V Evropě k tomu přispělo i odstavení francouzských jaderných elektráren z důvodu nedostatečné údržby a nedostatku chladící vody.

Tomáš Záruba

Ono by to asi chtělo nějaké evropské pravidlo, že každá země musí zajistit výrobu aspoň např. 95 % své vlastní spotřeby (ve stabilních zdrojích, pro danou hodinu a den v týdnu). Nebo si tento objem závazně nasmlouvat jinde, kde by se zase nesměl počítat do tamní „domácí“. Pak bych v nějaké burze apod. nebyl nejspíš žádný problém.

Lukáš F.

ČR vyváží elektřinu jen díky tomu, že máme 1) uhlí, a 2) jaderné elektrárny.
Uhlí postupně už nebude kde brát, a jaderným reaktorům jednoho krásného dne skončí životnost a zatím žádná vláda nebyla schopna zahájit stavbu nových.
Pak se situace velmi rychle otočí, Němci, kteří budou mít obnovitelné zdroje, budou mít elektřinu levnou a my drahou.