Brno při opravě Štefánikovy klade důraz na parkování, s cyklostezkou už nepočítá
Kritici rekonstrukcí brněnských ulic dlouhodobě poukazují na to, že město trvale promarňuje příležitosti, jak jim vdechnout více života tím, že dají víc prostoru pěším či cyklistům.
Brno se při plánování oprav Štefánikovy ulice odchýlilo od šest let starých plánů předchozí koalice. Radní schválili investiční záměr, jehož podstatou je rozčlenění prostoru ulice, které klade důraz na maximální využití pro parkování. Kvůli tomu, aby bylo co nejvíce parkovacích míst, se už nepočítá ani s cyklostezkou, ani se širšími chodníky. Podle předchozí studie měly být chodníky široké čtyři metry, aby se na ně vešly předzahrádky restaurací. V současné studii je město zmenšilo na polovinu, vyplývá z vyjádření magistrátu pro ČTK.
Předchozí vedení města v čele s tehdejším primátorem Petrem Vokřálem (ANO) navrhlo změny v uspořádání ulice, které měly zajistit dostatek místa pro pěší a pro předzahrádky, čemuž vyhovovala dostatečná šířka ulice, která činí 32 metrů. V minulosti sloužila ulice jako hlavní tepna pro příjezd od severu, ale tuto roli už dávno ztratila. Měla zde také vzniknout oddělená cyklostezka v jednom směru a v opačném cyklopruh. V nynější studii jsou chodníky zúžené na polovinu a cyklostezku nahradily cyklopruhy. Parkovací stání měla být původně jen podélná, kdežto nyní se plánují i kolmá.
„Od cyklostezky se ustoupilo z důvodu příčných vazeb v ulici, které ruší provoz na cyklotrase, tedy nutnost cyklisty, dát přednost v jízdě u všech křížících se ulic. Navíc by došlo k úbytku parkovacích míst. Z hlediska širšího území je ve směru Štefánikovy ulice cyklista veden stezkou v Botanické ulici a další stezka je ve fázi příprav u Sportovní ulice. Štefánikova je tak řešena cyklopruhy zejména pro svůj tranzitní význam, kdy se jedná o rychlé spojení mezi centrem města a severní částí města,“ uvedla mluvčí magistrátu Anna Dudková.
Příležitost pro cyklodálnici
Zveřejnění záměru města vzbudilo poměrně silnou nevoli. Kritici rekonstrukcí brněnských ulic dlouhodobě poukazují na to, že město trvale promarňuje příležitosti, jak jim vdechnout více života tím, že dají víc prostoru pěším či cyklistům. Místo toho zůstává uliční prostor prakticky nezměněný a prioritou je automobilová doprava. Spokojení nejsou třeba lídři ANO, Pirátů či Zelených a negativně se vyjádřil i místostarosta Židenic a kandidát do Senátu Petr Kunc (SEN 21).
Smířit se s tímto návrhem nehodlá ani spolek Brno na kole. „Uděláme všechno pro to, abychom tento podraz na chodce zvrátili,“ řekl ČTK zástupce spolku Michal Šindelář. Podle něj je rekonstrukce Štefánikovy ulice ideální příležitostí, aby vznikla první část „cyklodálnice“ z Medlánek a Řečkovic do centra města, protože se jedná o přímou a nejrychlejší trasu.
Podle lídra Pirátů pro komunální volby Marka Lahody jsou cyklopruhy vhodné jako dočasné, rychlé a levné řešení nepříznivé situace. „Když se bude celá ulice kompletně rekonstruovat, mělo by se vždy hledat nejlepší možné řešení. A tím jsou od aut i pěších bezpečně oddělené cyklostezky,“ řekl. Pokud by Piráti měli vliv po volbách na dopravu – nyní je v gesci ODS – nechají prověřit možnost řešení cyklodopravy na této ulici formou cyklostezky až za stromy podél západní strany ulice.
Mezi kritiky je také ANO. „Štefánikova by si zasloužila více zeleně a rozmanitější komunitní život. I proto chceme ve volbách vyhrát, abychom z ní udělali moderní ulici s množstvím zeleně a zahrádek, kde se budou Brňané cítit dobře,“ uvedl za ANO kandidát na primátora René Černý.
Zatím je pro opravy ulice schválený investiční záměr. Projekty pro územní rozhodnutí a stavební povolení se budou teprve připravovat.
ČTK