Brno při opravě Štefánikovy klade důraz na parkování, s cyklostezkou už nepočítá

Štefánikova ulice, Brno. Autor: Palickap /Wikimedia CommonsŠtefánikova ulice, Brno. Autor: Palickap /Wikimedia Commons

Kritici rekonstrukcí brněnských ulic dlouhodobě poukazují na to, že město trvale promarňuje příležitosti, jak jim vdechnout více života tím, že dají víc prostoru pěším či cyklistům.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Marek

Až si většina zdejších diskutérů konečně najde holku a našetří si na prvního Logana, až začnou vozit děti do školky a starou po nákupech a o víkendu k rodičům do Bruntálu. Všechny cyklostezky světa budou zapomenuty. A to je ten věčný koloběh života.

ldx

Ty voe, je tohle možný ???

Jan Hlavinka

Brno je jedno z nejškaredějších měst v ČR. Je tak 30 let v minulosti. Skanzen pro auta, ne pro lidi.

K.S.

Město stavěné pro auta by vypadalo jinak.

Nicméně co si představujete pod městem pro lidi?

robert

Podívej se třeba do Gentu nebo do Oostende v Belgii.

Smejky

Nejškaredějších? Ale notak. Situace s dopravním plánováním a rekonstrukcemi ulic je příšerná, ale jak je na tom třeba Praha? A tu bych škaredou rozhodně nenazval…

Liboros

Toto je katastrofální řešení… z ostudné ulice Krpole mohla být městská chlouba se zelení, pěší chůzí a cykloprovozem, místo toho bude zase skanzen s plechovkama na kvazichodnících…. 🙁

K.S.

Chodit se tam pohodlně dá, na to tam je místa až až. Cyklostezky by měly vést logičtěji, máte tam třeba Staňkovu nebo Chodskou, které jsou mnohem klidnější.

Pet

Měla bych řešení:
BRNO- město bez cyklistů

Hádej

No jo, ODS v Brně, to jsou 90. léta se vším všudy. Mafiáni až na půdu a hlavně zlodějina pod rouškou „investic“. Viz ODSun, který by každé rozumné město davno změnilo, ale v Brně ne…

Ti lidi jsou mentálně zatuhlí 30 let v minulosti, protože jim mafiánské devadesátky vždy vyhovovaly (a snaží se je udržet dodneška), a pak se nelze divit, co z nich padá.

Pája

Nojo, ale co s tím? Pokud by to prošlo, budou stavět a utopí prachy v tom, co je ve skutečnosti špatně. Tudíž se to pak bude muset udělat za další prachy znovu a líp.

Hádej

Už mají nasmlouvané kámoše. Myslet si, že kauza Stoka je v Brně něco výjimečného, je velmi naivní. Pouze ti ANOnisti byli moc velcí amatéři.

kody

Co s tím? Nevolit v komunálkách ODS. Bohužel je tahle korupční síť už tak rozrostlá, že je do ní napojeno spousta místních podnikatelů, stavebních firem, developerů, jejich právníků a architektů, kteří je budou vždycky volit. Většinou jsou to i inteligentní lidé, vědí, že ODS pro veřejné blaho úplný kulový, ale před vidinou (řečeno slovy ODSáka Vystrčila) „počítání grošů“, je vždycky znovu zvolí. V letech 2014-18 si totiž na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to je podnikat, když v zádech nemáte backup od kámošů z radnice, kteří v té době byli v opozici. A když si pak mají vybrat, jestli nejisté vlastní… Číst vice »

MCZ

Úplně přesně nechápu, co je na navrženém řešení tak strašně špatně. 100 m jednu stranu (Staňkova) a 300 m na druhou (Botanická/Chodská) jsou ulice, které se pro jízdu na kole hodí mnohem více, než Štefánikova. Jezdím v té oblasti na kole poměrně dost a nikdy by mě ani omylem nenapadlo se s ním cpát na Štefánikovu.

VF_

Taky jezdím dost a i po té Štefánikově jsem jel za aktuálního stavu. Naopak moc nerozumím tomuhle argumentu, který často používají zúčastnění.

Staňkova narozdíl od Štefánikové neústí na Lidickou, ale musí se na ní napojit přes Pionýrskou (moc příjemný odbočení přes čtyřpruh). Kompletně bez cykloopatření.

Botanická je potrat mezi cykloopatřením – jízda po chodníku mezi lidmi, kde by člověk měl slézat z kola na každém přechodu. Opravdu výhra. Ve směru do centra je nakonec stejně nutné najet na Lidickou.

Tomáš Gottschalk

Kdybych se chtěl na bicyklu dostat někam na Lidickou, tak to vezmu přes Augec a vz parku yjedu buď naproti DDM (Burešova), nebo až na Lužánecké. Určitě bych se nesnažil o levé odbočení z Pionýrské, to by snad příčetného jedince nemohlo napadnout.

mgr.pavel

Botanická/Chodská se pro kolo NEHODÍ. Po silnici jet nesmíte, protože je tam značkami vyznačena stezka pro chodce a cyklisty. Ta stezka je tragédie: 1) je moc úzká, hrozí konflikty s chodci i cyklisty v protisměru, 2) chodci často nerespektují vodorovné značení vyznačující pruh pro cyklisty (párkrát jsem tam objížděl četu vojáků pochodujících „spořádaně“ přesně po cyklopruhu), 3) povrch a zejména obrubníky / nájezdy u křížení s bočními uličkami jsou místy vysoké, Xkrát jsem viděl či zažil že někomu spadl řetěz, 4) HLAVNĚ každá tkaová boční ulička (a že jich tam je..) znamená v té značkománii konec cyklostezky a formálně dát… Číst vice »

Petr Novák

Od začátku roku už neplatí povinnost pro cyklisty používat cyklostezku. A pro stezky pro chodce a cyklisty (vyznačené značkami s kolem a chodcem najednou) toto neplatilo nikdy. Takže pokud tam policie pokutuje cyklisty na silnici, pak je pokutuje neoprávněně a měla by si znovu pročíst zákony, které mají pomáhat chránit 😉 (pun intended LOL)

M19

Tak jednoduché to není a zákony byste si měl přečíst sám. Zákon jen vymezuje, kdy není povinné použít cyklostezku.

Petr Novák

Text zákona po loňské novele je následující „Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.“ Takže ano, fakticky ta povinnost stále platí, ale reálně se pod výjimku schová prakticky všechno, kvůli čemu cyklista nechce, nebo i nemůže použít cyklostezku. No a jelikož zákon mluví výhradně o stezkách pro cyklisty a ne o stezkách pro chodce… Číst vice »

M19

Můžete to zkusit obhájit u soudu, stačí si nechat dát pokutu ve správním řízení a uvidíte sám, jestli ke to skutečně logické, tak jak se sám domníváte.

Liboros

Chvála Bohu už z Chodské je jen stezka pro chodce s povolenou jízdou cyklistů, takže tam vesele jezdím po silnici. Samozřejmě je to bramboračka a před Fakultou informatiky je opět cyklostezka tj. povinná jízda po ní s veselými odbočkami a přechody co 100 mmetrů.

ldx

Kdybych měl na přední vidlici těžký kulomet, tak bych taky jezdil po cyklostezce.
Jinak samozřejmě běžná silnic dostatečně široká, to jistí. Cyklostezky jen pro momenty, kdy se můžu „kochat“. 👾

K.S.

Pořád bych řekl že bude lepší nápad překecat lidi z magistrátu aby udělali cyklostezku na těch dvou ulicích, než aby to cpali na Štefánikovu.

Pavel Skládaný

Štefánikova je logické a nejpřímější spojení centra s Královým Polem. Cyklisté zde mají hodně zdrojů a cílů, tj. vedení cyklistické dopravy sem jednoznačně patří. To je jako bychom zde popírali vedení tramvaje a cpali ji násilně na Botanickou.

Jarda

Tohle mě vůbec nepřekvapuje. Jezdil jsem do Brna plné tři roky a za celou dobu se tam dopravní situace prakticky jen zhoršovala, nemluvě o nelegálním parkování aut na chodnících. Zodpovědnost za tenhle stav má ODSkový náměstek primátorky Robert Kerndl. Z Brna je čím dál víc automobilový skanzen vystřižený jak z 90. let minulého století. Tohle má být moderní město? Ať se jdou bodnout.

Hádej

Oni nepotřebují moderní město. Oni potřebují prostředí pro své kšeftíčky. Tihle mafiáni jezdí zásadně autem, takže potřeby dnešního člověka naprosto nechápou.

ldx

Přesně tak !

Zlámalík

To jsou šašci! Štefánikova je ideální šance, kde by to mohlo žít. Jsou tam stromy, stačilo ty chodníky roztáhnout a dodělat cyklostezku. Výpadovka vede kousek vedle, tady to mohla být ideální obytná třída, jako jinde ve světě. Ale Brrrr…no.

A co znamená formulace: „z důvodu příčných vazeb v ulici, které ruší provoz na cyklotrase, tedy nutnost cyklisty, dát přednost v jízdě u všech křížících se ulic…“ prosím? Paní mluvčí by si měla zaplatit kurz češtiny. Krom toho je Štefánikova přece všude hlavní, tedy cyklista by mohl frčet volně, ne?

David

Máte pravdu. K té vaší otázce co znamená ta formulace. České zastaralé zákony neumožňují aby měl cyklista na cyklostezce přednost před autem jedoucím z vedlejší. Cyklopruh je v naší legislativě jediný způsob jak zajistit aby měl cyklista na křižovatce přednost. Třeba na smetanově nábřeží v Praze to udělali přesně takto, cyklostezka přechází na křižovatce do cyklopruhu aby nemusel cyklista dávat přednost autům z vedlejší.

micat1

To je až neuvěřitelné co je u nás možné napsat za zákony 😀

Zlámalík

A jak blbě se dají „převyprávět“. Snad tedy povinnost cyklisty dát přednost… No ale tiskový mluvka není pozice pro lidi, co umí mluvit, že.

Pavel Skládaný

Tohle se běžně dělá i v Berlíně a funguje to, navíc se cyklista dostane do zorného pole řidiče auta a je to považováno za bezpečnější.

K.S.

Jenže Štefánikova není úplně výpadovka, ale svádí dopravu mezi severní a střední částí Brna. Obytnou třídu s moderními budovami potřebné kapacity Vám zablokují nejspíš staromilci, jako se stalo s obytnou věží na Lidické naproti tenisovému kurtu. Stavět tam něco s výškou a podobným půdorysem jako ta stará zástavba tam nemá moc smysl, na to je to moc drahý prostor. je to asi 15 let co zbořili kasárna kvůli výstavbě, dodnes je tam akorát bezďákland. A obytná třída bez obyvatel asi moc smysl nedává. Když už vymýšlet co s tím, tak bych začal tím že se zhruba od městského divadla po… Číst vice »

Stan

Sláva Brnu. Kéž by takhle uvažovali i jinde!

Jirka

Méně chodníků, více parkovacích míst! 😀 Stromy zavazejí, za každý stroj se dá udělat jedno parkovací místo.

Pavel Skládaný

„Kapitalistu jsme na domovní schůzi řádně proprali, dům mu zabavili a v květinové zahradě gorodkové hřiště zplanýrovali“ :-).

mgr.pavel

Myslíte uvažování z 90.let?

Hele, Stane, on už je rok 2022..

Pája

To je strašné. Zrovna jsem slezl z kola ve městě a při odpočinku na zahrádce to čtu. Snad to nikdy neprojde.

M19

Budou volby, za 14 dní. Chce to nezůstat pasivní.

mgr.pavel

.. a volit Zelené nebo Piráty (v nějakých koalicích). Snad jen ti mají reálnou šanci takovému autolandu zabránit.

Blume

Jezdil jsem na kole pul roku v Hannoveru (luxus), pul roku v Helsinkach (nic lepsiho neexistuje!), rok a pul v Cambridge (naprosta pohoda v uzkych ulickach) a ted neceleho pul roku v Brne. Brno neni na kolo, Brno je na auto. Od semaforu k dalsimu to stihnete akorat na cervenou (takze nejaka plynulost jizdy nehrozi) a predevsim – porad se vas pokousi zabit nekdo v aute. Cyklopruh? Rozsirena monost parkovani. „Paterni“ cyklostezky jsou v Brne 2 a koncentruji celkem dost provozu (coz je ve spickach dost neprijemne), nicmene kdyz jsou na cyklostezkach zastavky MHD (proc to proboha nekdo takto vymyslel?!),… Číst vice »

Michal

Stačí se tam odstěhovat. Štefánikova není mrtvá obchodní zóna, ale bydlení tam lidé. A ti chtějí mít auta. Kolo není celoroční řešení a není pro každého.

Hádej

Na Svoboďáku taky bydlí lidi, a co?

Zapomeňte na to, že ulice slouží pouze lidem, kteří na ní bydlí.

Pavel Skládaný

Tak ve Vídni lidé dokonce pořádají petice, aby magistrát po rekonstrukci inženýrských sítí neobnovil původní vozovku s chodníky, ale zřídil tzv. sdílenou zónu v jedné výškové úrovni (Begenungszone) s atraktivním dlážděným povrchem. A pozor, dokonce i za cenu zrušení části parkovacích míst v zájmu zvětšení prostoru pro společenské setkávání, zahrádky a kola. Viz taková Lange Gasse nedaleko Rathausu. A docela šokující je, že lidé z jiné ulice dokonce vybrali do klobouku půl miliónu euro na podobnou rekonstrukci! (Herrengasse). Kdybych tam nebyl, neuvěřím.

Pája

Otrokovice jsou na kole taky relativně v pohodě. Výhodou je rovina, cyklodoprava je zažitá celá desetiletí. Netvrdím že není co zlepšovat (takový kruháč za nadjezdem a následně směr Štěrkoviště není úplně ideální) ale pořád se to nějak dá.

Mivoj Táček

To myslíš vážně? Jsou tady pasti, za které by dopravní inženýr měl vrátit diplom.

Pája

Já jsem asi poznamenaný Zlínem, který je k cyklistům na většině území dost nepřátelský. Možná už jsem si na ty pasti v Otrokovicích zvykl. Kdysi v podchodu pod tratí stálo policejní auto a já byl fakt hodně rozjetý….To byla taky dobrá past

Martin Grill

V době, kdy se tlačí vpřed ekologická doprava, se v Česku neustále potírá její nejekologičtější a prostorově nejúspornější varianta. Opět se ukázalo, že autofašismus nebude tak snadné vymýtit. Místa je tam na všechno dost a jelikož parkování není ničím jiným, než záborem veřejného prostranství, nemělo by být prioritou, ale naopak něčím, co možná zbude.

K.S.

Ehm, ohni chtějí zrušit chodníky pro chodce?

Jinak ta „ekologická“ doprava je spíš uměle tlačena, než že by se do popředí tlačila svými výhodami, respektive se do popředí rozhodně netlačí sama o sobě kola a MHD, ale naopak mikromobilita v podobě koloběžek, elektrosketjů a jednokol.

VF_

Možná by v článku i stálo za to zmínit, že tenhle postup schvaluje (v komentářích na FB BrnoNakole) Petr Galnar – cyklokoordinátor na magistrátu. Jeden by až řekl, že prodávat v dekáči není dostatečná zkušenost k zastávání takové pozice…

Petr Gelnar

Haha, díky tohle si někde vystavím.

VF_

Budu předpokládat, že za účtem jste opravdu Vy.

Omlouvám se za překlep ve jméně a snad i zbytečnou narážku. Vaše dosavadní veřejná komunikace i výsledky mě ale zatím přesvědčují o tom, že nejste člověk na svém místě. Ostatně o tom svědčí množství cyklostezek ve městě i koordinace uzavírek cyklotras.

Místo smíchu byste nám raději mohl vysvětlit proč to tak není – proč je tohle nejlepší řešení, případně co že se Vám za ty roky na magistrátu podařilo.

Petr Gelnar

Cyklokoordinátor je pozice úřednická, zodpovídám se pouze vedení města. Pokud si myslíte, že mohu cokoli změnit tak vás zklamu. A pokud máte zájem cokoli o stavu cyklodopravy v Brně vědět, můžete mne kdykoli kontaktovat a domluvit si schůzku. Rád si na aktivní občany udělám čas a snažím se jim vyjít vstříc. Obhajovat se před křikem na soc. sítích, na to nemám čas.

Pája

Tak proč sem vůbec píšete? Předpokládám správně že v pracovní době? To je ovšem docela snadné zjistit…

Petr Gelnar

Mě jen pobavila ta naprosto zbytečná poznámka o mých zkušenostech. Můžeme mít odlišné názory a argumenty, ale takto se věcná diskuze nevede. Naopak znovu uvádím, že jsem otevřený veškeré záležitosti týkající se cyklodopravy diskutovat.

VF_

Máte pravdu, zbytečná byla. Ale něco jsem tím říct chtěl – studium je hezká věc, ale ve městě velikosti Brna by se takové pozice měly obsazovat lidmi co už mají relevantní zkušenosti z oboru.

Ve Vaší pozici byste rozhodně měl vědět, že přednost řešitelná je. Bohužel jste zde, ani ve zmiňovaném vlákně, své názory neobhájil. Tohle by se totiž řešit veřejně mělo.

Pokud nic nemůžete ovlivnit, pak by mě náplň práce opravdu zajímala. Protože uzavírky tras opravdu koordinovány nejsou. Viz například celé Poříčí nebo nedávná uzavírka v Černovicích.

Petr Gelnar

Jak říkám, jsem otevřený o tom diskutovat, ale kdybych to měl psát tak je to na hodně dlouho, protože té činnosti je opravdu hodně. BNK kdysi pořádali Cyklopivo, kde jsem často chodil diskutovat. Uznávám, že nejlepším řešením na Štefánikově je obousměrná stezka, která je připravena na napojení k dalším plánovaným návazným stezkám, která zabezpečuje rychlý a bezpečný pohyb cyklistů, zejména díky vyřešení přednosti na křížení s ostatními ulicemi, ale je potřeba posoudit reálnost vzniku takové stezky, a úměrnost nákladů změn které takové řešení vyvolá. Já opravdu nemohu trvat na jednom způsobu řešení a prosazovat ho bez toho abych respektoval i… Číst vice »

Pája

Při oddělení cyklodopravy od aut si oba druhy vzájemně nepřekáží, neohrožují se a nejsou navzájem jedni pro druhé zdroj stresu. Je tedy i v zájmu řidičů, aby zde obousměrná cyklostezka vznikla. Nevím jestli to píšu srozumitelně, ale oni se jistě někteří vyjádří lépe.

Otansiho

Už mi snad i připadá, aby náhodou zákaznici MHD nezačali přemýšlet nad zdravější a levnější cyklodopravou. Přitom Brno má nyní možnost. Aby se neřeklo, tak přimalují cyklopruh mezi auta a to bych nepřál ani nepříteli. Takže max platí rekreační projíždka kolem řek Svratky a Svitavy, pokud někdo má práci mimo tyto cyklostezky, tak má smůlu.

slawe

Konečně někdo dostal rozum. Pohybuji se zde denně, tady ta cyklošikana by znamenala zhoršení zejména pro místní obyvatele a podnikatele. Nápad předchozím vedením magistrátu byl, že každých pár metrů bude kavárna se zahrádkou. To je nereálná představa ničící lokální byznys. Místní obyvatelé chtějí opravu, vyřešit parkování, průjezd, bezpečnost.
Nejvtipnější je, že zmoudření nápadu kritizují ti, co se zde nepohybují a ani zde nebydlí. Štefánikova je v Králově Poli – proč se k tomu vyjadřuje politik za Židenice?

Pája

To myslíte vážně, že pokud člověk u komunikace přímo nebydlí, nemá se k ní vyjadřovat ani jako politik? OK, v tom případě ať si všichni autoteroristi parkující v prac. dny v naší ulici bezplatně nacpou svoje plechovky někam? Ne,tak to není. I naše plechovka není celý rok v garáži,ale snažím se já i manželka s ní co nejmíň prudit. CO NEJMÍŇ

micat1

Místním podnikaltelům nelze pomoci víc než rozšířením chodníků, vybudováním cyklostezek, omezením aut a obecně zpříjemněním celého prostoru pro pěší. Protože pěší jsou ti, co se koukají do výloh, co se jen tak cestou zastaví na zmrzlinu, co si všimnou cestou jakéhokoliv malého krámku. Ne řidiči, kteří místem jenom rychle projedou a vnímají pouze provoz. Funguje to tak celosvětově.

Hádej

Jojo, ten váš „rozum“ je přesně v rozporu se zkušenostmi od nás i ze zahraničí, že podnikatelům stoupnou zisky násobně, když se po městské ulici v širším centru bude dát spíš chodit než jezdit. A ceny nemovitostí taky razantně poskočí nahoru.

Ale né, zas někdo si myslí, že zrovna tady obecná pravidla neplatí.

Ondra

Smutné, na dnešní dobu dost zaostalé přemýšlení

Pavel Skládaný

Ohledně morálního stavu pozemních komunikací v Brně všeobecně zdechl pes, pořád je tu jakási mánie betonové lobby. Když si vzpomenu na Vídeň, která je prakticky celá v režimu Tempo 30 a dynamicky se tam rozvíjejí tzv. sdílené zóny a maximální podpora šetrné dopravy i na relativně hlavních MK, tak je to absolutně nesrovnatelné. Bohužel ani těch pouhých 100 km vzdálenosti, kdy je možno snadno čerpat inspiraci, je pro mnohé tvůrce duševně nepřekonatelná.

Tomáš Gottschalk

Třicítka na Štefánikově, to jako vážně? Na bicyklu jezdím a dokonce i v této lokalitě. Buď to vezmu po Botanické (kde by stačilo obnovit někdejší cyklostezku s předností na kříženích s bočními ulicemi, nebo po Staňkově, kde ta třicítka je a provoz minimální. Zkuste napřít síly pro vybudování přejezdu na Pionýrské do parku, kterým se dostanete buď na Antonínskou, nebo přes Legionářskou na Milady Horákové k parkům za divadly. Stávající cyklopruh na Lidické směrem k Pionýrské je pitomost a končí na křižovatce, kde je cyklista jak nahý v trní.

Lukáš Kníže

Ach! Je mi z toho ouzko. Takový zmar nadějné rekonstrukce. 😞😞😞

Ondra

Tam bude v cyklopruzích pořád něco stát, tak jak teď v krajních pruzích. Pokud se tam cyklodoprava bude řešit, tak by měla být odděláná od aut a mimo dosah otevřených dveří aut.

Pavel

Pro zásobování jsou na Štefánikově třídě navržena vyhrazená parkovací stání.

hoholu

Jak nečekané, spolu s jejich kampaní „Brno dobrá adresa-to dokážeme“ a jejich výkony viz ODSun, nebo třeba „Brno má nejlepší MHD-to dokážeme“ načež naprosto zku**í víkendové intervaly…

Beekee

Prosím o zkracování dlouhych odkazů u popisu obrazku. Design stránky si s tim neumí poradit a, minimálně na Androidu, je strana výrazně zúžená. Bylo upozorňováno již dříve.

Jan Sůra

díky za upozornění, už je to lepší?

Beekee

nádhera v plné šířce! 🙂

Jan Sůra

super, díky za upozornění.