Metrostav získal první zakázku na Faerských ostrovech, bude razit tunel
Společnost Metrostav Norge se projektu účastní jako subdodavatel faerské stavební společnosti J&K Petersen.
Společnost Metrostav Norge, norská dcera české stavební společnosti Metrostav, získala první zakázku na Faerských ostrovech. Čeští stavbaři budou razit silniční tunel na nejjižnějším ostrově Sudurøy. Tunel o délce 1,2 kilometru spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar. Nahradí úzkou horskou cestu, která je v zimním období obtížně průjezdná. Ražba by měla začít letos na podzim.
„Vstupujeme do neznámého prostředí mimo Evropskou unii i Evropský hospodářský prostor a musíme se vypořádat i s jazykovou bariérou, protože jazyky kontraktu jsou i faerština a dánština. Na druhou stranu některé rizikové parametry jako odloučené staveniště, komplikované zásobování či silný vítr už nám jsou z jiných severských zemí důvěrně známé a umíme se s nimi vypořádat,“ uvedl výrobní ředitel za Metrostavu Norge Jiří Horčička.
Tým razičů Metrostavu Norge bude mít za úkol vyrazit celkem 80 tisíc kubíků horniny a následně provést izolace na ploše 9 tisíc metrů čtverečních. Ražby budou probíhat skandinávskou metodou Drill & Blast, kterou Metrostav využil i při budování tunelů v Norsku, Finsku a na Islandu. Nový silniční tunel na Faerských ostrovech bude mít šířku 8,5 metru a profil 65 metrů čtverečních. Navazovat na něj bude kilometr nové silnice směrem k Ørðavíku a 400 metrů k Fámjinu.
Stavba bude zahájena v říjnu letošního roku a měla by skončit v září roku 2023. Samotné ražby zaberou zhruba 33 týdnů. Společnost Metrostav Norge se projektu účastní jako subdodavatel faerské stavební společnosti J&K Petersen. Investorem projektu je společnost Landsverk, faerská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic. Cena kontraktu, který zahrnuje pouze českou subdodávku, dosahuje v přepočtu 215 milionů korun.
Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu skupiny Metrostav.