Metrostav získal první zakázku na Faerských ostrovech, bude razit tunel

Faerské ostrovy. Pramen: Metrostav NorgeFaerské ostrovy. Pramen: Metrostav Norge

Společnost Metrostav Norge se projektu účastní jako subdodavatel faerské stavební společnosti J&K Petersen.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Docela zajímavé že se nestydí i relativně dlouhý tunel (přes kilometr) udělat jako jedinou trubku, ani moc velkého průměru, s protiběžnými pruhy… ale zřejmě je to nízkým objemem dopravy, a nějakou „festovnější“ konstrukcí…
V Česku by se ani při poloviční délce nejspíš nevyhnuli dvoutubusovému uspořádání (jistě, je bezpečnější, ale dražší).

M19

V ČR by nikdo nic takového nestavil, s odůvodněním, že to není potřeba.

jkjk

Jelikož ta vesnička, kam to má vést, má 83 obyvatel, tak tam zas tak hustý provoz nebude.

Libcha

Co je prosím metoda „drill & blast“? Navrtej a odstřel? Jak se to liší třeba od NRTM? Necchi nijak zlehčovat odborné termíny, notabene v oborech, kterým nerozumím. Ale tohle zní spíš vtipně. Něco jako metoda ŽAVES.

Kubrt

Nejsem tunelář, ale když nikdo nic nepíše, pokusím se přispět. Jako „drill and blast“ se označuje postup, kdy se tunel staví v soudržné hornině pomocí odstřelů. Ostění pak má spíš funkci bezpečností (aby uvolněný kus skály nespadl na auto), než že by bránilo zavalení tunelu. Případně tam ostění nemusí být vůbec – to je právě dost vidět u straších tunelů v Norsku nebo v Alpách, myslím, že i někde na českých lokálkách, kde neproběhla žádná větší oprava. Z estetických důvodů – metro ve Stockholmu. NRTM je spíš než způsob ražby (taky se může vrtat a odstřelovat, pokud to hornina vyžaduje)… Číst vice »

SYN

Pokud jsem dobře četl teorii, jeden z bodů NRTM je že primární ostění se většinou stříká, a to co nejdřív po odstranění vrstvy výrubu, a pak se nechá „pracovat“ když jej zatíží hornina, měří se zatížení/deformace, a teprve později (případně vůbec) se zřídí sekundární ostění („zesílení“).

Sch

Kdyby Metrostav v Česku dodržoval standardy, které musí jistě ve Skandinávii respektovat, tak by tu možná směl ještě něco postavit. Ale obi si řekli:ne.

krystof.bohm1

Ví, že zatímco ve Skandinávii se poctivá práce vyplatí, tak u nás jde jenom o cenu, a stejně jim to projde, jako Subterra a MI Roads si budou dál kopat.

Jiří Kocurek

Jen dodám, že na úplatek musí být dva: Ten kdo nabízí a také ten, kdo převezme.

A pak jsou takoví, kteří ten bakšiš vyžadují i za standardní operaci. Typ „Balkánský celník“.

Jan z Rokycan

Od lidí, co ve Skandinávii na dopravních stavbách dělali vím, že tam je zvlášť v kvalitě podkladů a dokumentace daleko větší bodel než v Česku. Ale korupce se tam určitě seká mnohem víc než tady, o tom žádná.

zdydy

tady dorazil tak začíná jinde

krystof.bohm1

Dorazil pod jménem Metrostav, ale jako Subterra hrabe vesele dál (metro D, tunel Žabovřeská, rekonstrukce Blanenských tunelů)

Pavel

Fámjin má podle Wiki 108 obyvatel. Ørðavíkar jsem nedohledal, ale nic moc velký taky nebude. A staví se mezi nimi 1,2 km dlouhý tunel. Úžasný.

Vojtěch

Na YT je jeden stavitelský zahraniční kanál na kterém nedávno bylo video o tom, jak Faerské ostrovy investují šílené peníze do stavby podmořských tunelů které budou stát miliardy a přitom nespojí na světové poměry velké množství lidí, v přepočtu částky na jednoho obyvatele státu je to na české i světové poměry astronomická částka

Hoboděj

Ørðavíkar jich má 112. Dánové evidentně neví co s prachama.

M19

Nebo Dánové ví, co je solidarita a veřejný zájem.

tarten

Nebo Dánové ví, že dilema vejce a slepice není tak jednoduché a chtějí to risknout.

M19

A cože to chtějí risknout a jaké dilema to řeší?

Kubrt

Bez dánského transferu by faerská ekonomika byla silná ne jako dánská, ale „jen“ jako třeba německá. Neboli, Dánové jim pomáhají, ale i bez nich by to byla ekonomicky velmi vyspělá a fungující země.

robert

Závidíš? Jde jim o solidaritu. Jenže ty to slovo neznáš. Leda ze slovníku.

Jiří Kocurek

Jo, kdyby tam postavili lokálku, kde by jezdila 810…

#kyblnafty

MaT

No zase se v článku píše, že za ten kilometr tunelu má Metrostav dostat asi 215 milionů korun. To není zase tak moc (pokud to tedy nejsou norské koruny). To tady u nás mám pocit, že kilometr tunelu (a je celkem jedno, jestli silničního, vlakového nebo třeba pro metro) pod miliardu nejde…

Sch

A díky tunelu jich tam třeba bude víc. U těchto komunit je teb zájem důležitý jinak by trrba zanikly. A z9 ai zjevně místní sprava nepřeje.