Tunel Pohůrka jako inflační noční můra. Stavbu financujeme, říká šéf Hochtiefu
Stavební firma už předala státu vyčíslení nárůstu ceny kvůli inflaci přesahující 800 milionů korun.
Údolní tunel Pohůrka na budovaném dálničním obchvatu Českých Budějovic se vedle stavebně-technologického strašáku stal i strašákem finančním. Kvůli nutnosti změnit projekt a s tím spojenými odklady zasáhla stavbu inflační vlna posledních měsíců (v červeneci 17,5 procenta). Nárůst ceny tak činí stovky milionů korun. Při kontrolním dnu na stavbě to minulý týden při setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou uvedl šéf stavební firmy Hochtief Tomáš Koranda. Pro deník Zdopravy.cz upřesnil, že firma už předala státu vyčíslení přesahující 800 milionů korun.
„Je to jedna z nejkritičtějších staveb v republice, každý den je napjatý,“ řekl Koranda. Smlouva Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se zhotovitelským sdružením Hochtief, Colas a M-Silnice přitom patří k těm, které nemají inflační doložku. Smluvní ceny tak odpovídají roku 2019. „Jsme v situaci, kdy tu stavbu jako firma fakticky financujeme,“ doplnil Koranda. Podle něj by stát měl najít pro tuhle konkrétní stavbu individuální řešení, neboť je svým rozsahem výjimečná. Ministerstvo dopravy a ŘSD chce naopak najít univerzální a zákonné řešení pro všechny stavby bez inflační doložky. „Situaci řešíme,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Způsob řešení ministerstvo dopravy ani ŘSD zatím nesdělilo.
Sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice nabídlo v soutěži o zhruba sedmikilometrový úsek dálnice D3 Úsilné – Hodějovice, jehož je tunel Pohůrka součástí, cenu 5,285 miliardy korun bez DPH. To je o 23 procent méně oproti předpokladům ŘSD. Smlouva byla podepsána koncem března 2019, hotovo mělo být v září 2022. Vzápětí se ale ukázalo, že je třeba změnit projekt u kilometrového tunelu Pohůrka, neboť podle původně schváleného se nedalo kvůli spodní vodě stavět. Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. Původně se měl stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha, nově se položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane. ŘSD vícenáklady spojené se změnou metody odhaduje na 200 milionů, novým dodatkem se aktuálně stanovil termín dokončení úseku na prosinec 2024.
Úsek D3 projektovalo sdružení Pragoprojekt/Metroprojekt. Pragoprojekt rovněž zajišťuje stavební dozor. Kdo nese za nepoužitelný projekt zodpovědnost a jaké budou sankce, ŘSD ani ministerstvo dopravy dosud neuvedly, a podle ministra Kupky to ani není to podstatné. Prioritou je podle něj stavbu dokončit. „Nicméně jsme učinili systémové změny v tom smyslu, že už se nebude vyskytovat shoda mezi projektantem a technickým dozorem investora,“ řekl Kupka.
ŘSD v souvislosti se zpožděním uvádí i další důvody: „pozdní vydání rozhodnutí o povolení nakládání s povrchovými vodami, nedostupnost stavebních materiálů v souvislosti s extrémním nárůstem jejich cen, nouzovým stavem vyhlášeným vládou ČR v listopadu 2021 v souvislosti s pandemií Covid-19 a válečným konfliktem na Ukrajině„.
Nové smlouvy uzavírané ŘSD už inflační doložku mají.