Tunel Pohůrka jako inflační noční můra. Stavbu financujeme, říká šéf Hochtiefu
Stavba tunelu Pohůrka na D3 (srpen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stavební firma už předala státu vyčíslení nárůstu ceny kvůli inflaci přesahující 800 milionů korun.
V Polsku už by to byla tato pro zhotovitele nevýhodná smlouva z doby předcovidové dávno vypovězená, proběhlo by nové výběrko a uzavřena smlouva nová. Na tom není nic špatného ani ostudného. Jedeme dál. Masochismus firmy Hochtief nechápu.
Já to chápu, nechtějí prohrát v tendru.
Taky to chápu ,ale kdyby to byl Metrostav to by jim doplatili
Jejich blbost, když uzavřeli smlouvu bez inflační doložky. Inflační doložka je naprosto běžná věc i v době neinfační. Za blbost se zkrátka platí.
Pane IGCT, vy jste z oboru velkých dopravních staveb? Víte jak probíhá proces uzavírání smlouvy s veřejnými zadavateli? Můžete se ptát, ale nakonec doplníte kontakt, cenu a termín. V roce 2019 a dříve velcí investoři jako ŘSD inflační doložku prostě neměli a celý stavební trh to akceptoval a uměl s tím žít – při dlouhodobé inflaci komodit 1-3% za rok. Stejně tak u tohoto projektu, který je podle červené knihy Fidic, kde za zadávací projekt odpovídá zadavatel. Tento projekt má tolik problémů, že by to vystačilo na vydání zajímavé případové studie, ale hlavní příčina je v nerealizovatelném tunelu dle původního… Číst vice »
Byrokrati prostě milují věty obsahující podstatná jména podle vzoru STAVENÍ: „pozdní vydání rozhodnutí o povolení nakládání“
Docela by mě zajímalo rozsáhlejší srovnání tohoto „klasického“ přístupu a metody Design & Build. Čemu by v případě b) šlo předejít a jaká rizika mohla na Hochtief spadnout, i kdyby si to sami projektovali?
Až mi slza ukápla, jaký jsou chudáci. Skoro všichni věděli (včetně ŘSD a MD), že se ten tunel tou metodou postavit nedá a i tak soutěžili. Podle mě se ta zakázka měla soutěžit znovu a lépe, protože tohle smrdí tím, že výherce předpokládal, že se právě na tomhle zahojí. To, že si tam nedali inflační doložku je opravdu jejich blbost. Takže vlastně zjistili, že na předělání tunelu zas tolik kvůli inflaci nevydělají, tak začnou brečet. Kdyby aspoň bylo vidět, jak na téhle části makají, ale spíš to vypadá resp. vypadalo, že od začátku to všechno spí, hlavně s porovnáním s… Číst vice »
Tak jednoduché to není. Pokud si firma nacenila rizika do září 2022 a stavba by se takto stihla, tak možná neprodělala. Jenže brzy vypluly na povrch – dle mého názoru – tragické chyby státu v přípravě: „nečekaná“ černá skládka a nepoužitelný projekt tunelu. Tím se všechno protáhne o více než dva roky. A pokud jde o smlouvu bez inflační doložky, to byl donedávna u ŘSD standard, přes který nejel vlak.
Stát zadal projekt tunelu konsorciu odborných firem, které by (snad) měly mít schopnost navrhnout technicky správné a proveditelné řešení tunelu. Jediné pochybení, které zde vidím je, že projektant je zároveň technickým dozorem investora, což mu umožňuje báječným způsobem maskovat svou vlastní neschopnost správného návrhu až do okamžiku, kdy je z celé věci kolosální průšvih.
Jedná se o projekt dle červené knihy Fidic, kde zhotovitel má jen dopracovat realizační dokumentaci. Rozhodně neodpovídá za zadávací projekt, jinými slovy koncepčně neprojektuje.
„Trik“ s černou skládkou je snad na každé druhé stavbě. Ještě jednou problém s tunelem na povrch nevyplul, ale všichni to věděli a mohli s tím počítat (stejně jak počítali, že se právě na téhle „chybě“ zahojí). Argument, že smlouva bez inflační doložky byl standard je naprosto mimo, měli si započítat rizika do ceny a třeba by právě díky tomu nevyhráli a vyhrál někdo, kdo tyhle rizika vzal v potaz. Nikdo jim nedržel u hlavy pistoli, že musí být o 23% levnější než odhad, ale teď nemůžou brečet.
Na jaké další stavbě byl použit „trik“ s černou skládkou?
I/3 obchvat Olbramovic
To jsou dvě z 51 běžících staveb.
https://www.rsd.cz/mapa-staveb##/stavby?filters%5B%5D=StavbyRealizace
dalším příkladem je stavba I/38 Havlíčkův Brod, JV obchvat
3 z 50 mají do „každá druhá“ stále daleko.
O skládce sice investor věděl hned od začátku, nebyl však znám její rozsah. „Byl tam i nebezpečný odpad, který jsme museli zlikvidovat.
Kdyby to stavěle Metrostav tak by honem přišli z prachama
Mě fascinuje za co všechno může Covid a válka na Ukrajině. Kdyby toho nebylo tak máme dálnici až do maštale…
A co přesně Vás na tom fascinuje? Třeba u záloh na plyn a elektřinu nebo u benzínových pump to nevidíte?
Pokud neexistuje inflační doložka, je to prostě riziko podnikání stavitele. It’s simple, my dear Watson.
Samozřejmě máte pravdu, Holmesi. Otázka je, jestli tak jednoduché řešení jako nechat dodavatele zkrachovat, stavbu na v lepším případě několik měsíců přerušit a pak ji stejne soutěžit za nové ceny, je i řešení nejlepší.
Přerušení stavby bude na několik let viz. tunel višňové
Zkrachovat? A těch 25 let óbr zisků je nic? Líto mi jich teda není!
Byl by to krásný svět, ve kterém by zisk neměl absolutně nikdo… ani komunističtí papaláši.
Třeba takový Mao, ten měl 25 Mercedesů a 100 miliónů mrtvých hlady. Úžasný svět.
Báťuška Stalin to dotáhl tak daleko, že na Ukrajině za jedinou zimu zemřela 1/3 obyvatel ani malorolníci neměil zisk (= úrodu), protože jim sebral investiční prostředy (=sadbu, osivo).
Úžasné, žejo? A mzdy na úroveň německé minimálky, protože socanovi se zdá i tak o nemorálních mzdách.
Česky dělník není pomalejší a neudělá toho méně než německy, ale výrobek který prodají Němci stojí více než ten politovat, který se xkrat veze z Německa do Čecha a zpět a ho Němec za draho prodal a měl pak úžasnou produktivitu práce. A prosím nedávejte můj pripspevek do souvislosti s masovými vrahy.
Prosím o přečtení a pochopení příspěvku. 25 let vydělávali na nejdražších dálnicích v Evropě a jeden blbej rok možná jedna blba zakázka a hned zkrachuji? To za vse nakoupili jachty… ty jdou prodat…. Když sem byl na pracaku taky jsem měl nižší dávky protože jsem měl penzijní spoření a stavební spoření … Mezi řádky člověku bylo řečeno vyberte a si v pohodě …. Uznávám, ze pokud objektivní příčiny mají za následek zdražení, krach firmy ŘSD nepomůže. Vadí mi takovéto když vzdělávám, je vše Ok, dávám lidem práci ale když se chvíli nedaří na své zisky jsem zapomnel, jakoby neexistovali a… Číst vice »
To je příspěvek jak pod článkem v Blesku a ne na odborném fóru. Projděte si výroční zprávy hlavních stavebních hráčů za posledních 10 let. Firmy v jiných oborech by na těmi směšnými zisky v úrovni jednotek procent z obrazu spadly smíchem ze židle. Tolik k těm jachtám:-)
Od hospodského stolu to opravdu vypadá takhle snadno. Nicméně dodavatele u větších zakázek většinou vytváří dceřinou, kterou pak nechají padnout. Řeší krach dodavatele, osazené kde co a nové vyberko na stavbu, kde může být odflaknute kde co bude stát určitě více v penezich a protáhne se to roky u soudů.
Vztahy s dodavately by měly být harmonické. Snažit se vysat obchodní partnery se nikomu dlouhodobě nevyplatilo.
obecně máte dost možná pravdu, jediný problém je, jak spočítat odůvodněné navýšení a nenechat se za to zavřít.
a mimochodem – kdyby cement a železo a nafta zlevnili, tak by Hochtief & Co. taky státu slevnil?
ono to totiž musí jít oběma směry…jinak ať si zkrachují, hoši. mimochodem existuje i reorganizace, nemusí jít do konkurzu.
Přemýšlím, kdy naposled železo, cemet a mzdy spadly o 1/4 během jediného roku.
Jestli tady neřešíte kdybylismus typu:
A: „Kdyby měl Pepíček kolo, tak mi přejede a sežere psa!“
B: „On vám leze do zahrady?“
A: „Ne, ale ….!!!“
mzdy jsou nominálně nepružné směrem dolů. s těmi nic neuděláte. železo obecně fluktuuje celkem dost. třeba tohle jsem našel na ocel: Steel Rebar is mostly traded on the Shanghai Futures Exchange and London Metal Exchange. The standard future contract is 10 tons. Steel is one of the world’s most important materials used in construction, cars and all sorts of machines and appliances. By far the biggest producer of crude steel is China, followed by European Union, Japan, United States, India, Russia and South Korea. The steel prices displayed in Trading Economics are based on over-the-counter (OTC) and contract for difference… Číst vice »
Největší problém této akce je to, že se za velký balík státních peněz umožňuje soukromý developerský projekt. Vždyť jaký řádný hospodář by na cestě v rovině k překonání potoku stavěl místo mostu tunel?
To by musel mít řádný hospodář na výběr. Ten váš řádný hospodář, na sílu tlačící řešení nešetrné k okolí by taky mohl být stále bez územního rozhodnutí. Podobných případů máte po republice celé plejády.
Jestli Vám připadá, že řádný hospodář by měl raději vyhazovat peníze za léta soudních sporů a ta vcelku nezbytná stavba by měla vzniknou o dlouhé roky později, pokud vůbec, tak já s Vámi nesouhlasím.
Pokud by ŘSD neustoupilo a tranzit stále jezdil okolo výstaviště, bylo by na ČB radnici vysvětlování svým voličům proč tak tlačí na nesmyslný tunel.
Jako by se za účelem zdržování stavby nedal založit spolek.
Problém je, že ŘSD ustoupilo tlaku města (potažmo developerů) a přistoupilo na tunel, který dopravně je nesmysl. Jeho význam je v tom, že nesníží hodnotu pozemků mezi dosavadní hranicí intravilánu ČB a Dobrou vodou a umožní tam rezidenční výstavbu.
Ve světě naprosto běžné řešení.
Rezidenční výstavba – jak odporné! Ne v tom problém opravdu není. Problém je ve špatném projektu. To že se díky tunelu získá více místa pro rezidenční zástavbu na okraji krajského města, je veskrze pozitivní.
A ještě si dělňasi na stavbě vydělají na novou naleštěnou Fabii!
Město mohlo v územním plánu území kolem dálnice určit jako průmyslovou zónu, kde by estakáda nevadila a obytnou zástavbu umístit na druhou stranu města. Jenomže tam si naplánovali rozvoj letiště, které by pro obytnou zástavbu bylo rušivým elementem. Ale jak to ale vypadá s tím letištěm, o tomu už tu taky bylo několik článků.
Stará obytná zástavba je do 500 metrů na obě strany od té dálnice. A jestli si myslíte, že když někomu za barákem průmyslovou zónu, bude skákat blahem, tak já si to teda nemyslím. IMO je tunelové řešení, v případě blízkosti sídel, naprosto v pořádku.
Do 500 m jsou většinou domy, které sice nejsou úplně nové, ale z doby, kdy už bylo evidentní, že Budějice potřebují dálniční obchvat a toto je pro něj vhodný koridor. Stavebníci tedy mohli počítat s tím, že tudy dálnice jednou povede.
Tak například ZŠ Podhůrecká, cca 500 m od dálnice, byla otevřena roku 1963. Ta zástavba oko asi nebude o mnoho mladší. Opravdu bylo v té době jasné, že ČB budou mít dálniční obchvat a že povede právě tudy?
Kostel, který je o pár set metrů dál je dokonce z roku 1935. Školy, kostely… Takové stavby se přece nestaví za městem v polích.
Dost pochybuju, že ČR je tak bohatá země, aby byli všechny obchvaty vedeny tunely. Teď mají tunel ti, kteří hodně řvou. A kam to asi povede? Začnou řvát všichni – povolíme jedině tunel. A okamžitě dojdou peníze. A řešení? MD by mělo jasně definovat pravidla, kdy se bude stavět dražší tunel a kdy pouze pozemní obchvat. Ty pravidla by pak měli zajistit, že tunely budou právě tam, kde bude jejich efekt největší a ne tam kde nejvíc řvali.
Všechny obchvaty ne. Jen ty co jdou tahle blízko zástavby. A řvát nikdo nemusí. Jen se musí přihlásit o své zákonné nároky. Je pak na investorovi, aby připravil takový projekt, který vyhoví zákonným požadavkům ohledně hluku a dalších exhalací. Nevím, proč by měl kdokoliv z těchto nároků slevovat a nechat se tak vlastně okrádat.
No jestli to náhodou nevzniklo tím, že i přes jasný už předem daný projekt v této oblasti, se pár modrých strak dohodlo a začalo stavět tam kde nic býti nemělo. Potom začalo tlačit na změnu projektu a pár opět chytrých hlav opět i přes jasný název obce i přes varování o spodní vodě a velkém prameništi si zase prosadilo svou začalo stavět něco co by ani blázen v této oblasti nestavěl tunel ano tunel. Jo asi je to tak v pořádku jen tak dále.
Jako nevím, ale když ta firma podepsala smlouvu bez inflační doložky, tak je to holt jejich blbost a komerční riziko, tak by to měla zaplatit ze svého.
Její blbost už není to, že stavba měla být dokončena v roce 2022 a ne bez jejího zavinění o takovou dobu později. Ty důvody zpoždění co se v článku píší jsou samozřejmě jen necelá půlka pravdy. Navíc bych chtěl vidět, kdo v roce 2019 počítal s běžným komerčním rizikem – nejdřív Covid, pak válka…to jste fakt vtipálek.
Dle odhadu ŘSD je navýšení za úpravu tunelu 200 mil. – OK (tunel ať se přizpůsobí současným cenám). Ale zbytek dálnice už měl být přeci za pár týdnů hotový (válka není od roku 2019, ale teprve poslední 1/2 rok), takže letošní extrémní inflace by se jej měla dotknout jen okrajově (většina materiálu musela být nakoupena už dříve). Pokud to tedy nepodstřelili, tak by to pro ně neměl být zásadní problém. Např. obchvat F-M se také dokončuje v této době a nevzpomínám si, že bych zde v té souvislosti četl něco o takových problémech s inflací a cenami. Pokud však máte… Číst vice »
Tipuju, že nikdo z těch plusujících se teď v práci a ideálně přes odbory taky nedožaduje vyššího platu, i když v pracovní smlouvě žádnou inflační doložku nemá 🙂
Srovnáváte nesrovnatelné. Aby to bylo srovnatelné, musel by se ten zaměstnanec zavázat, že za ten plat odvede přesně vymezenou práci, případně že za ten plat bude pracovat tři roky.
Pokud je to ale standardní zaměstnanec, je vázán pouze na dva měsíce a logicky si může dovolit vyjednávat lepší podmínky nebo případně odejít jinam.
Jsem rád, že je svět takto jednoduchý a všichni nespokojeni odboráři prostě dávají výpověď a vůbec nevyhrožují stávkami a podobně.
Stávka je zákonný a tedy naprosto legitimní nástroj vyjednávání mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem. Nemusí se Vám to líbit, ale je to tak.
Jen teda nechápu, co to má co dělat s obchodním vztahem mezi investorem a stavební firmou.
Odstoupení od smlouvy je také naprosto legitimní nástroj
Pokud to ta smlouva umožňuje, pak pochopitelně ano. Ale jak samozřejmě víte, jsou smlouvy, které se vypovědět nedají, případně se vypovědět dají pod hrozbou sankcí.
Čekal bych, že ŘSD se zhotovitelem uzavírá smlouvy tak, aby je ten nemohl vypovědět, kdykoliv ho to napadne.
Pokud smlouva odstoupení obecně neumožňuje, nebo nenastaly podmínky které odstoupení od smlouvy umožňují, potom se nejedná o odstoupení od smlouvy, nýbrž o její porušení. To samozřejmě není legitimní ani trochu.
a víte, co jsme se dozvěděli my?
nic nedostanete, můžete jít jinam.
PS: až vám zedník zbourá příčku a omlatí omítky ve zbytku bytu a pak řekne, „pánko, pridaj, lebo končím“, tak se zasmějeme zase my ostatní
A teď si doplňte, že s ním máte smlouvu z roku 2019, ale dodal jste mu blbý projekt s ročním zpožděním, takže termín dokončení „letos v květnu“ neplatí.
Opravdu vám problém, se kterým se reálně potýkají tisíce lidí, připadá k smíchu a k ironizování?
no, to je tragédie. jen, že vám pijde nedodržová í kontraktů normál, nebo alespoň tak jsem to vyrozumněl.
Ne, jen mi, asi narozdil zase od vás, nepřijde normál současná situace.
„Doložku o možnosti dožadovat se vyššího platu“, přesněji tedy mzdy, mají zaměstnanci v zákoníku práce a zákoně o kolektivním vyjednávání.
Inflační doložka v pracovní smlouvě je u nás vzácnost, v kolektivních se ale už tu a tam najde.
V rakouském údolí mezi Kitzbühelem a Westendorfem na B170 je hned několik tunelových „obchvatů“, které vedou tunelem pod obcemi a není to problém. Proč to u Budějovic vypadá, jak kdybysme byli první na světě kdo staví tunel pod potokem? (Mimochodem díky tunelům to rakouské údolí není samá estakáda a mimoúrovňové křížení, které hyzdí krajinu.)
V těch údolích to chápu, ale v rovině nikoliv. Celé je to špatně. Drahé na stavbu, drahé na provoz a pomalé na jízdu. Srovnal někdo hluk z dálnice při jízdě 80 nebo 100kmh jako v tunelu?
Pravda, tunel na dálnici, takže u nas to bude 80kmh a usekovy radar. To jsem jako řidič vždycky chtěl ze všeho nejvíc.
Problém není v tunelu, ale v tom, že byla zvolena naprosto nevhodná metoda a bylo to špatně na projektováno.
Zjistěte si něco o geologických poměrech v čr a rakousku. Je to asi jako kdyby ste porovnával rychlost jízdy jezdců na asfaltu při tour de france, s rychlostí jezdců při cyklokrose v písku.
On tam měl být na začátku most a podle toho udělali geologický průzkum.
ČIil k té Tour de France se dá přidat, že na obou březích je zpevněno: https://mapy.cz/s/neperoceza
A máte z cyklistického závodu najednou triatlon a jenom jedny boty…
Nechápu ten masochismus českých stavebních firem a ochotu platit stavby ze své vlastní kapsy. Měli by od zakázky okamžitě odstoupit nebo dohodnout navýšení ceny.
Nemají nabízet něco co nejsou schopni splnit. Riziko podnikání.
Vy podnikáte ve stavebnictví? Jak byste se v roce 2019 připravil na riziko covidu a války? V každé velké firmě je nějaký „market standard“ výpočet rizik a rozhodně nepočítá se skokovým navýšením o 100%. Navíc stavba měla být v roce 2022, což z různých důvodů, kde naprostá většina není u dodavatele, není možné.
Jednoduše, smlouvu bez inflační doložky u takto velké zakázky, jak co do objemu, tak délky trvání, prostě neuzavřít. Pokud se tak ale stane, tak se holt dodavatel nesmí divit … prostě na sebe to riziko vzal.
Vy byste uzavřel smlouvu bez inflační doložky? Nebo alespoň ujednání o navýšení ceny dle inflace při nedodržení termínů z důvodů na straně investora? Vám přidají v práci protože jste dva roky při jednání o mzdě nevěděl že vám zdraží nájem? Je to prostě riziko podnikání.
Já bych řekl, ze to byli schopni splnit v původním čase a pokud by projektovaná stavba byla realizovatelná. Průtahy kolem preprojektovani způsobily, že se dostali mimo uvažovaný časový horizont a do období vysoké inflace. Není to tedy úplně vina stavební společnosti.
Ale je to její riziko. Tak měla chtít do smlouvy ujednání, která investorovi ukládají navýšit platbu např. dle inflace.
Asi jste se nikdy neúčastnil výběrového řízení. Součástí podmínek je i smlouva, kam lze v podstatě doplnit pouze cenu. Žádné jednání o znění smlouvy neexistuje.
Takové vydírání je ze strany státních institucí naprosto běžné. Změna nastane, až to opravdu nikdo nepodepíše. Podepsali, nesou následky. A výběrová řízení bez obdržené nabídky se již konají. Naštěsti.
Já zase nechápu Vaše právní povědomí. Pokud se zhotovitel zavazuje splnit dílo za podmnínek XY, tak ho za podmínek XY splnit musí, jinak hradí škodu. Ano, pokud došlo ke změně díla dle původního projektu, tak bude upravena i cena. Prodloužení doby zhotovení z důvodu nedostatku materiálu – ok, možná vyšší moc. Vše ostatní (včetně navýšení ceny) vstupů je obchodní riziko zhotovitele. Pokud tohle teď zhotovitel rozporuje, tak rozporuje svoji způsobilost uzavírat smlouvy o sve vlastní vůli.
Taky to tak vidím. Ono když dali o čtvrtinu nižší cenu než byl předpoklad ŘSD, mohli tou cenou předběhnout firmu která v té ceně měla více peněz na risk management.
pánové, co je špatného na tom smlouvu vypovědět? ten růst cen není obvyklý, COVID a současná válka je jasná vyšší moc. stavíte si barák za 10mil a realizační firma příjde s tím, že potřebuje 13mil tak vy jim řeknete, že to je jejich problém a riziko a maj to táhnout z vlastní kapsy? druhý den firma vyklízí staveniště. opakuji, nechápu ten masochismus a to, jak to neúměrně dluho trvá státu řešit.
Ta popsaná situace by byla na soud, který by musel rozhodnout. Ale jak říkám, pokud šla firma do smlouvy bez inflační doložky, je to její komerční riziko.
A ten soud se podívá například na to, zda zadavatel předal projekt stavby v termínu. Tedy jestli náhodou nevznikl prostoj na straně toho, kdo platí. … a pokud by se prokázal záměr poškodit smluvní stranu nezaplacením, tak je z toho podvod.
neřešíme běžnou inflaci ale vyšší moc – COVID a válku. už to pochopte.
Vycházím z toho, že o vyšší moc se jedná tehdy, pokud splnit něco objektivně nelze. Pokud splnit lze (byť s obtížemi), vyšší moc to není. Pokud se někdo závaže stavět bez inflační doložky, dobrovolně riziko zvýšení ceny bere na sebe. Uvedené stavební firmy jsou profesionálové, tak si tohodle musí být vědomé. Tím, že by se ukončovaly smlouvy, jak by se danému dodavateli hodilo, bychom se dostali na úroveň banánových republik a zcela popřely závaznost smluv.
No já tedy nevím. Když tím během stavby zamele zemětřesení a bude se to muset postavit kus znovu (dle vás splnit lze, ale s obtížemi), tak to nebude vyšší moc?
zemětřesení nemůžete porovnávat s dražším cementem nebo železem!
Pokud nešlo předvídat tak ano. Pokud jste se ale seizmicky aktivní oblasti vykašlal na nějaká preventivní opatření, tak není.
Vyšší moc to je tehdy když to žádný z aktérů nemohl ovlivnit.
Klidně může vyklidit staveniště, ale do tří dnů má v datové schránce předžalobní výzvu od právníka objednatele.
no tak se budu soudit, možná prohraju ale určitě ne minus 3mil…
když není schopna plnit smlouvu, hrozí jí sankce a náhrada škody.
čili – ať si jde, ale zalepí výše zmíněné.
kdyby bylo tak jednoduché se ze smlouvy vyvázat bez rizika pro dodavatele, tak tu nechci stavět ani psí boudu.
a dostanou flastr, jak swiňa. s vysokou pravděpodobností.
A není to problém stavební firmy, že si nedokázala spočítat inflační přirážku či ji dát do smlouvy? Jiná věc je, že v tomto případě byla nedostatečná příprava stavby od projektové dokumentace po hydrogeologický průzkum bez zohlednění místních podmínek.
Jak byste v roce 2019 počítal rezervu na inflaci, která počítá s covidem a válkou? Navíc s předpokládaným dokončením projektu v roce 2022? V té době stála výztuž třeba 13-14Kč/kg, počítáte nárůst třeba 5% každý rok…ne 150%…a tak dál.
Růst nákladů je extrémní (materiál, mzdy, energie). Jiná věc je, zda-li se tento problém týká všech staveb nebo jenom této.
Aha to je materiál pro dálnici D3 u Budějic, tak to máte za tisíc. Kdyby to bylo jinam, tak vám naúčtujem jenom 200. Opravdu si myslíš, že to funguje takhle?
Ta stavba měla být hotová letos. Holt si stavební firma neudělala podrobný geologický průzkum, aby zjisila, že podle předané dokumentace ten tunel postavit nelze a nenavrhla změnu technologie stavby už při soutěžení zakázky.
Aneb kdyby se to dalo napřed postavit nanečisto v měřítku 1:1, tak by při takovéhle problémy nevznikly, protože by se jim předešlo při stavbě „načisto“. Jenže kdyby…