Ministerstvo dopravy odkládá plány na jednodušší přerušení provozu na lokálkách
Ministerstvo dopravy chystá ke svým plánům ještě další jednání s dotčenými osobami.
V novele zákona o dráhách zatím nebude ministerstvo dopravy řešit jednodušší možnost pro správce infrastruktury, jak přerušit provozuschopnost málo využívaných železničních tratí. Novela měla přinést úspory za údržbu tratí s velmi slabým provozem. Jde již o druhý pokus, jak regulovat povinnost udržovat tratě s malým provozem.
Ministerstvo dopravy to oznámilo v dopise připomínkujícím místům k novele zákona, jeho existenci potvrdilo tiskové oddělení. Vysvětluje to projednáváním zásadních připomínek k tomuto bodu. Ty přišly od ministerstva práce a sociálních věcí. „Navrhovaná právní úprava přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části bude z předloženého materiálu zcela vypuštěna,“ uvedlo ministerstvo v dopise, který má redakce k dispozici. Podle vyjádřen ministerstvo dopravy v současné době hledá ve spolupráci s odbornou veřejností takové řešení dotčené problematiky, na němž bude možné nalézt širší věcnou shodu.
Minsterstvo do novely zapracovalo paragraf, podle kterého může Drážní úřad na žádost vlastníka trati povolit přerušení její provozuschopnosti a jejího provozování, aniž by došlo k jejímu zrušení. Stát se tak může v situaci, kdy na trati neprojede ročně během dvou let nejméně 300 osobních vlaků a 11 jízd nákladních vlaků.
Dříve se takové plány nazývaly konzervací dráhy, teď ho ministerstvo označilo za institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části. „Představuje vhodné řešení představující mezistupeň mezi provozováním dráhy (na straně jedné) a jejím úplným zrušením (na straně druhé),“ uvádí se v důvodové zprávě.
Podle ministerstva to umožní ušetřit „finanční prostředky nehospodárně vynakládané na zajištění provozuschopnosti dráhy nebo její části (přestože dráha provozována není nebo sice je, ale v zanedbatelném rozsahu v poměru k nutným nákladům vynakládaným na udržení jejího provozu)“. Zároveň však bude umožněno snazší obnovení dráhy v budoucnu v případě, kdy by zájem na jejím provozování v průběhu času vzrostl.
Navržený počet 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících vychází podle ministerstva z diskuse vedené se zainteresovanými subjekty, především krajskými samosprávami. „Odráží potřeby toliko sezónního provozu na potenciálně dotčených tratích,“ uvádí ministerstvo. Nově musí Drážní úřad i žádat souhlas kraje. Ty mohou rušení zastavit, když se zavážou financovat provoz vlaků v rozsahu nejméně 300 spojů ročně na pět let. Stejný krok mohou učinit i obce.