Investice do nevyužívaných tratí. Nový přejezd vznikl tam, kde jezdí čtyři páry vlaků týdně
Správa železnic plánuje i opravu trati, kde chce Středočeský kraj příští rok zastavit provoz osobní dopravy.
Správa železnic se rozhodla vložit desítky milionů korun do tratí, kterým už od prosince hrozí zastavení osobní dopravy. Rozsah nákladní dopravy na nich je přitom zanedbatelný.
Jde konkrétně o trať z Rakovníka do Kralovic a ze Slaného do Loun. Středočeský kraj už loni zredukoval provoz do Kralovic jen na sezónní dva páry vlaků za týden. Přesto zde Správa železnic letos postavila nový přejezd za 15,7 milionu korun. To vše v době, kdy se začínají škrtat peníze na údržbu i jiné akce.
Zakázku získala podle registru smluv společnost ATE. Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je na příští rok na této trati přidělena kapacita pro čtyři páry nákladních vlaků za týden, dvakrát více než letos. Osobní vlaky z trati naopak zmizí. Přidělená kapacita ale neznamená, že vlaky skutečně projedou.
Jde o přejezd v Zavidově přes silnici II/229, kde dosud stačila značka stop. „Dosavadní konstrukce byla vlivem vysoké intenzity silničního provozu v nevyhovujícím stavu. Vlivem poruch na asfaltovém souvrství a svislých pohybů kolejnic docházelo ke vzniku poruch styku souvrství a kolejnic i v ploše vozovky samotné. To mělo za následek snižovaní plynulosti silničního provozu a nárůst hluku vlivem jízdy po nerovném povrchu,“ vysvětlila Eberl Friebová.
Nepravidelná doprava je podle Správy železnic rizikem
Podle ní při vzniku mimořádných událostí bývá právě nepravidelná doprava rizikem. „Závory slouží jako doplňující mechanická výstraha, nebezpečí vzniku mimořádné situace mohou pomoct předejít,“ dodala.
Další peníze mají jít do trati Slaný – Louny, kde Středočeský kraj zvažuje zastavení provozu od června příštího roku. Za 17 milionů hledá Správa železnic firmu na opravu některých mostních objektů. Podle Eberl Friebové je oprava plánována od roku 2019 a je nutná kvůli zajištění bezpečnosti. „V případě neprovedení oprav by mohlo dojít k poškození trati. Informace o možném omezení dopravy nám byla oznámena v těchto dnech. Správa železnic má povinnost udržovat trať v provozuschopném stavu i za podmínky omezení železničního provozu. To může v některých případech znamenat, že i přes výrazné omezení dopravy v daném kraji, je potřeba některé opravné či udržovací práce realizovat,“ dodala.
Podle ní Správa železnic priority průběžně aktualizuje a přehodnocuje podle aktuálního stavu infrastruktury. „Objednatelé dopravy se Správou železnic komunikují a jsou zapojeni do všech fází přípravy projektu. Zároveň od nich žádáme potvrzení závazného výhledového rozsahu dopravy. Současně jsou, v souladu se zákonem o dráhách, účastníky projednání návrhu výluk,“ uvedla Eberl Friebová.