Renovace tramvaje K2 z Bratislavy pro Prahu pokročila, v Brně již vyjela z lakovny
Kompletní oprava vozu má skončit do konce roku, DPP tramvaj nasadí na retrolinku.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) představil další významný posun v renovaci tramvaje K2. Tu koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jako vyřazenou v Bratislavě a chce s ní rozšířit svoji sbírku historických vozidel.
Vůz evidenčního čísla 8133 má již u prvního článku zrekonstruovanou a nalakovanou karoserii. Celá oprava, která začala loni na podzim, bude hotová do konce roku.
Tramvaj získala původní červenokrémové zbravení, lak získala v Medlánkách. Teď začnou pracovníci Ústředních dílen DPMB pracovat na interiéru vozu. „Nejnáročnější práce máme za sebou. Poté, co jsme odstrojili celý vůz, narazili jsme na značně zdeformovanou karoserii, kterou bylo nutné z velké části opravit, vyměnit jsme museli většinu nosných prvků,“ řekl o opravě tramvaje z roku 1977 generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Za celou dobu tramvaj neprošla větší opravou. „Rám vozidla, karoserie včetně střechy i vnitřní vybavení byly značně zkorodované. Na druhou stranu vůz nikdy nevozil cestující, protože sloužil výhradně jako výcviková tramvaj pro řidiče, a tak byl z tohoto pohledu v poměrně dobrém stavu,“ vysvětlil technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.
Tramvaj pro retrolinku
Do vozu se teď bude montovat elektroinstalace, vnitřní vybavení jako jsou například sedadla a kabina řidiče. Ta bude funkčně i vizuálně odpovídat původnímu provedení, šoféři zde však najdou i moderní prvky, které budou citlivě skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozu. „Po dokončení oba články spojíme a poté vozidlo přesuneme na zkušebnu, kde se budou testovat elektrické funkce tramvaje,“ dodal Havránek.
Tramvaj koupil DPP od bratislavského dopravního podniku za tisíc eur, za opravu v DPMB zaplatí dopravce 9,67 milionu korun. Tramvaj nejezdila od roku 2009. Po opravě bude jezdit v rámci retroprovozu na lince 23.
„Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let. Pro veřejnost ho charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah, všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ řekl loni člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.