Správa železnic vypsala tendr na studii PPP pro tunely NemaŠe
K úvahám o PPP vedou ministerstvo dopravy omezené finanční zdroje i prudce rostoucí náklady na plánované stavby.
Správa železnic vypsala výběrové řízení na zpracování studie proveditelnosti k úseku IV. koridoru od Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice (NemaŠe). Studie má zhodnotit vhodnost a výhodnost využití soukromého kapitálu v rámci projektu PPP pro tento stavebně i finančně náročný úsek.
O možném využití projektu PPP, kdy soukromník stavbu zafinancuje a postaví, načež mu ji stát desítky let splácí, hovoří vedení ministerstva dopravy už měsíce. Cestu k vypsání tendru na studii proveditelnosti ale otevřela vláda až koncem července. Předpokládaná hodnota zakázky je šest milionů, nejzazší termín pro podání nabídek je 12. září.
Správa železnic zakázku vypisuje na základě předběžných tržních konzultací, které prováděla od března.
K úvahám o PPP vedou ministerstvo dopravy omezené finanční zdroje i prudce rostoucí náklady na plánované stavby. Stavba úseku NemaŠe, kterou se završí celá modernizace IV. koridoru, má podle nejnovějších odhadů vyjít na 25 miliard korun. V roce 2018 se mluvilo o 11 miliardách, o dva roky později o 15 miliardách. Součástí plánů je i výstavba dvou dlouhých tunelů: Chotýčanského o délce 4 775 metrů a Hosínského o délce 3 120 metrů.
Podle ministra dopravy Martina Kupky má jít o „první vlaštovku“. Druhým projektem, kde se uvažuje o PPP, je trať na pražské letiště. Projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) mají být následně využívány především při budování vysokorychlostních tratí.
Dokumentace k předběžným tržním konzultacím uváděla i předpokládanou dobu realizace. Úsek od Ševětína k Nemanicím, který je dlouhý zhruba 17 kilometrů, se má stavět od června 2023 do března 2031.
Jedinou dopravní stavbou budovanou v rámci projektu PPP je zatím úsek dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí. Dostavbu D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam.