Správa železnic vypsala tendr na studii PPP pro tunely NemaŠe
Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr Špetlák
K úvahám o PPP vedou ministerstvo dopravy omezené finanční zdroje i prudce rostoucí náklady na plánované stavby.
Na dluh by tahle stavba byla tak, jako tak, ale díky PPP se s realizací začne dřív a případná výměna politické representace po volbách na její uskutečnění nebude mít vliv.
Díky růstu cen v čase to teď přijde levněji, než kdyby se k tomu stát někdy za 10 let konečně rozhoupal. Za tu dobu bude už stavba funkční a bude přinášet efekty měřitelné i ty ostatní.
Mezi „ostatní efekty“ by se dal zařadit i tlak na pokračování – zvýšení atraktivity propojení z CB na jih směr Linz.
Já měl za to, že na takové projekty se dá půjčovat bezúročně z EU banky?
Studie na nic. Buď chci něco stavět a mám na to a nebo na to nemám a musím si půjčit.
https://www.youtube.com/watch?v=jFVMPJSXRI0
Zahájení stavby 2023? Jasně Správo železnic, všichni tomu věříme…
Ono to v článku není napsané, v roce 2023 se plánuje začít s přípravou navazujících úseků u Nemanic a Ševětína. Vlastní tunel se má začít kopat až myslím 2026.
Nějak se nám tu rozmáhá nešvar zneužívání nástroje PPP na stavby veřejné infrastruktury na dluh. Přitom ten nástroj dává primárně smysl pro zhodnocování veřejné infrastruktury (stavby polyfunkčních domů na stanicích metra, provozovny služeb na nádražích, odpočívky se službami u dálnic, apod.). Ani tam ale není mnoho příkladů dobré praxe z Česka (vzpomeňme na fiasko s Grandi Stazioni). Řádný hospodář by si měl nejprve počkat, jak se bude PPP vyvíjet na D4, než by se vrhal do dalších dobrodružství. U té dálnice se dá přinejhorším umořovat dluh z mýtného, nebo nějakého úsekového zpoplatnění. Na dráze to ale bude jen požírat prostředky… Číst vice »
A co asi tak ta studie znamená? Že se posoudí plus a mínus…
Ne, že se za něco, v čem by stát měl být jasno, vyhodí šest mega.
Jistě, nejsou to v měřítku dopravních staveb žádné extra peníze, ale dobrá psovi mucha, zvlášť když jich je za rok celé hejno.
“ v čem by stát měl být jasno,“
A na základě čeho se to jasno udělá?
Soukromý investor někdy vyšel levněji než úvěr pro stát od banky? O nic jiného tu totiž nejde.
Samozřejmě, že jde. PPP projekt zahrnuje nejen stavbu samotnou, ale i údržbu na smluvené období. Tedy alespoň u silničních staveb. Čili i alokovanou kapacitu dodavatele po celé toto období.
Od čeho máme ministerstvo financí?
Pokud si nedokáže spočítat ani tohle, můžeme rovnou celé vládnutí zadat jako veřejnou zakázku.
Ale kuš, ještě se toho někdo chytne. Řídit stát jako firmu, pamatujete?
Proč ne? Mohli by jsme provést outsourcing mnoha státních agend, které dnes páchají neefektivní úřady.
Já si naopak myslím, že tahle studie je správný krok. 6 míčů je prd – za znalost, zda Y/N a pokud Y tak za jakých podmínek, není zas tak moc.
Ja vám za 5 mega klidně tu swotku udělám. Ušetříte.
…a to firmy budou mít zdroje na prudce rostoucí náklady při formě PPP?
Když se to tady neposere, tak se dá předpokládat (s vysokou mírou pravděpodobnosti), že se situace ustálí.
V současné politickoekonomické situaci je PPP nesmysl. Studie může maximálně vyhodnotit, za jakých podmínek by bylo možné o PPP uvažovat, a jestli vůbec by mohla nastat situace, že se vyplatí.
Mě pobavila ta aktuální mapka projektu…tady se opravdu nepospíchá….
Jsem trochu rozpačitý ze zrušení stávající tratě v úseku Hluboká nad Vltavou – Ševětín. Podle plánů by měla trať v nové poloze křížit tu stávající jen v místech tunelů, a myslím, že občasné zastavení provozu v Ejpovickém tunelu ukázalo, že dává smysl mít alternativní cestu (a tříkolejný úsek mi v téhle oblasti jako takový luxus nepřijde). Pokud někdo té problematice rozumíte více nebo jste seznámen s projektem, budu rád za odpoveď! 😊
*de facto tříkolejný usek.
A ještě bych chtěl doplnit, že rozumím, že je třeba někam uložit zeminu z tunelů, ale jestli je tohle jediný důvod, tak by mě to trochu mrzelo.
ano, v kazde diskusi o prelozkach se najde nejmene jeden blbec, ktery vyznam slova „prelozka“ nepochopi. vitejte!
Pod Vítkovem to chtělo také nechat aspoň jednu z původních tratí…co kdyby…. 🙂
tam je koleji…
Ale, když na to přijde, tak z Hlavního na Masarykovo 10 km místo 1, rovněž směr Bubeneč nebo dokonce směr žel. st. Praha-Dejvice leda velkou oklikou. A málo kolejí je a čekává se na nedomyšlené křížení na mostech na Balabence. A v těch krásných nových tunelích s rychlostí vlaků nevalnou kolikrát také už různé zádrhele byly, ponechat i původní trati by bylo bývalo bylo prozřetelnější.
Nevalná rychlost v tunelech pod Žižkovem?!? Vždyť se tam jezdí dvakrát rychleji než po původní trati okolo kopce s krátkým tunelem. Tak kde je problém?
Jinak původní trať z výhybny Vítkov by do hlavního nádraží zapojit šla, ale jen do tří kolejí, přičemž jen dvě mají nástupiště, takže by to spíš byla taková nouzovka a jet by se tamtudy dalo stejně jen do Libně. Viz zde: https://mapy.cz/s/kuzotajaje
Jenže původní příspěvek se týkal právě toho, zda má jít o přeložku nebo nikoli. Takže blbec je v tomto případě někde jinde – ať už v lepším případě kvůli nepochopení, nebo v horším kvůli ražení jediné správné myšlenkové cesty…
Nová trasa tu starou kříží. A navíc s výškovým rozdílem ne nutně dostatečně velkým.
Na trase je těch tunelů hned několik a výluky bývají i na tratích volně v terénu. A že by někdo využíval pro odklony starou Tišnovku mezi Tišnovem a Ždárem se říct nedá.
Křížení je minimální, úprava napojení možná. Tady bych problém nehledal.
Nejde zdaleka jen o občasné zastavení provozu. Jde hlavně o odlišné trasování s možnou obsluhou sídel po trase, zvláště v případě větší odchylky a schování nové trasy do tunelu. Zrovna zde lze odbočku celkem v pohodě přizpůsobit i drobným posunům navazující tratě. Zastávkové vlaky tak nebudou projíždět území tunelem a současně uvolní nový úsek k průjezdu rychlejších vlaků.
Absolutně nechápu, o čem mluvite. Sidlum se ta dnešní trasa vyhýbá. Proc chcete brzdit zastavkove vlaky zbytečnou oklikou přes místa, kde vlakem už teď nikdo nejezdí? Ta původní trasa by mela smysl akorát jako cyklostezka. Zde je škoda, že ji opět chtějí zasypat. Pro vzácný případ odklonu je tu pořád možnost jet přes Velenice. Proc zde ponechavat původní trasu, když kdyby se něco stalo od Veselí až do Prahy, tak zadna kratka odklonova trasa stejně neexistuje a nikdy neexistovala. Musí se v takových případech přes Příbram nebo Plzeň a ani jedno nijak nevyužije původní trasu přes Hlubokou. Pro bizardni odklony… Číst vice »
„Sidlum se ta dnešní trasa vyhýbá. Proc chcete brzdit zastavkove vlaky zbytečnou oklikou přes místa, kde vlakem už teď nikdo nejezdí? Ta původní trasa by mela smysl akorát jako cyklostezka. !
Střezimíř. Ta je příkladem kdy zcela nová trasa vzdálila lidem nádraží
A tam byste to chtěl řešit jak? Myslíte, že by někdo financoval v kraji, kde radní neumi najít peníze ani na vlaky že Slaného do Loun, respektive k hranici ústeckého kraje, dal to zaplatí jiný kraj, odbočku ke Strezimiri a zpet? Vždyť ten kraj zariznul i vlaky do Lužce a to tam koleje vedou ne na kraj, ale přímo do zástavby a postavil se tam nový most. Teď chtějí sejmout i dopravu do Msena nejspíš i tu víkendovou pro turisty, přitom sama trať je v solidním stavu po opravě. Řešit nějakou Strezimir, to je z říše snů. A ještě loni… Číst vice »
A nejlepší je, že před dvěma roky postavili úplně nový most na křížení I/146 s tratí u Dobřejovic. Ten přijde po zasypání zářezu trati úplně vniveč. Ten starý byl sice úzký, ale když vydržel 150 let, tak by 10 let taky vydržel.
Studie a železniční stavby je potřeba realizovat tam, kde jsou největší problémy v síti: UCHO s pokračováním do Třebové, Choceň-HK-Osek 2 koleje a všechno na 25 kV.
Marně si kladu otázku k čemu Nemaše s nejdelším tunelem republice bude, když tam za hodinu projede expres, rychlík a osobák v jednom směru a 5 nákladních vlaků za den.
Pokračování na Linz se jeví zatím jako úplná utopie. Než by to postavili, budou dávno v běžném provozu elektrické a vodíkové kamiony.
mozna ze jde o trofenji pocit jedne kompletne zrekonstruovane trati (i tak bude furt chybet praha-benesov).
Zkuste se odstěhovat do Albánie, tam budete spokojen, tam se pořádně neudrzuje ani hlavní koridor. Nebudete tam mít tak těžké deprese ze statnich investic do druhoradych koridoru jako je Praha – Budějovice. My normální v tom z hlediska příštích desítek let smysl vidíme.
Praha – Benešov nechybí. Ale může se nad předchozí představu IV. koridoru udělat rychle se zalidňujícím územím nová trať Zahraďák – Bystřice, aby se stávající Zahraďák – Benešov nechal pro S-Bahn (= aby tam neotravovala rychlá vrstva).
A ono toho po jednokolejce projede za hodinu nějak výrazně víc než 6 vlaků oběma směry?
Blažovice-Vyškov nejezdí ani to, přesto je tam vyčerpaná kapacita dopravní cesty. … a protože tam za hodinu projede 1 rychlík a 1 osobák každým směrem, tak je druhá kolej Brno-Přerov nesmysl.
Na dvoukolejku musíte mít odpovídající rozsah dopravy, jinak ji stavět nedává moc smysl, typický příklad je třeba regionálka mezi Brnem a Tišnovem (linka S3), kde je dneska v běžný občanský den vyčerpaná kapacita dopravní cesty s ve špičce nevyhovující kvalitou dopravy, kdežto dál v úseku mezi Tišnovem a Kolínem chcípl pes a i ten autoblok je tam dneska z pohledu dopravní technologie naddimenzovaný – úplně by stačilo automatické hradlo s oddílovým návěstidlem uprostřed a kdyby se udělalo částečné zjednokolejnění na dvoukolejném tělese, tak by se dala samozřejmě trať pěkně „vyobloukovat“ a zvednout traťová rychlost. To samé dvoukolejka Střelice – Zastávka,… Číst vice »
Pusťte si Cestu do pravěku, ideální pro vás.
Takze misto 1 vlaku uvazujete v budoucnu o 50 kamionech na silnici?
Dálnici. D3.
To by musela existovat pres stredocesky kraj a to hodne dlouho nebude. To driv budou hotove NEMASE, nez se realnekopne ve stredoceskem kraji do dalnice
Proč? Z Budějovic je to cca 50 km k nové D4 ve výstavbě a I/20 se dá předělat bez problému na 2+1, je tam spousta rovných dlouhých úseků mimo obce. Budějovice dostanou kvalitní napojení I/20 na D3. Vylepšují se taktéž parametry I/3. Takže?
Čo si Kefalín predstavujete pod takovým pojmom „bez problému“?
Ono bez problému by šla postavit i D3 Posázavím, kdyby proti tomu pořád někdo nebojoval.
Takže? Takže je potřeba nadále vylepšovat i železnici, aby jste po těch dálnicích mohli jezdit spolehlivě. Prodloužená D4 bude fajn, ale už teď je před Prahou často ucpaná, a myslím že nějaké výrazné přepravní proudy z D3 stejně už nepřebere. Když se nechá železnice zastarat, budou ty krásné dálnice končit dlouhou kolonou.
Elektrické kamiony (včetně těch s vodíkovým přenosem) nějak řeší vyšší spotřebu energie a větší zábor krajiny silniční dopravou?
Pokračování na Linz už není utopie, protože Rakušáci vidí, jak jsme se IV. koridorem pohnuli. Ovšem když se bude pořád říkat, že bude příliš dlouho trvat než se to postaví, nepostaví se to samozřejmě nikdy.
Když se začaly stavět tunely Ejpovice, jezdil tam v jednom směru za hodinu jeden rychlík a jeden osobák, teď je to asi dvakrát tolik… tady jste zapomněl na vlaky směr Jindřichův Hradec, tam už je také aspoň jeden za hodinu, takže po té jednokolejce se má za hodinu provézt aspoň 8 vlaků a pokud možno moc nečekat na křižování – je to málo? Tunel Ejpovice má sice asi lepší poměr cena-výkon, ale i Nemaše bude moct výrazně vylepšit cestovní rychlost (hlavně v regionálních relacích) a ušetřit soupravy a personální náklady. Nákladní doprava by to přežila, ale sám píšete že v… Číst vice »
Krásně vystihnuto. Otázkou je, zda Johny Cash tohle všechno neví a pouze neprovokuje?
Hmm, za 5 let elektrické a vodíkové kamiony.
To mi připomíná různé „vize“ z roku 1960 o Československu v roce 2000, případně ještě ty výživnější – viz staré pohlednice typu „XY v budoucnosti“.
https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/vystava-polednice-snezka-krkonose-muzem-trutnov.A171106_362663_hradec-zpravy_the/foto/THE6f59d3_IMG.jpg
PPP projekt na zeleznici v teto oblasti nevidim moc svetle. Chyba statu, ze uz davno do toho nedal penize. Stavba uz se mohla rozjet. Nechapu, na co se furt ceka. PPP projekt bude super u D3 a obdobnych dalnic.
,, trochu odbočím, ale nemohl by ten koridor pokračovat dál souběžně s dálnici jako je již dnes vidět v okolí D3 když člověk jede od Tábora na Budějovice a u obce Vráto zahnout do Budějovic a zároveň tam nechat možnost pokračování do budoucna na Linec?? Jsou tam jakési vlečky kolem té Rudolfovské třídy a tam ať klidně jde trať chvíli do tunelu nebo se jinak upraví aby to samozřejmě nemělo velký vliv na životní prostředí , ale z map je vidět , že jde o průmyslové areály ,,,,,
krasna prace s mapy.cz, ale ty carky, co tam jsou, jsou vrstevnice. naklikejte si tyhle napady a podivejte se na vyskovy profil takove trasy.
Však dálnice taky nemá velké převýšení a dráha může být i na estakádě vedle trochu zvlněné dálnice ,, furt to není 25 miliard přeci ,,,
Je tam proste tak velky kopec, ze se pres nej neda povrchove prejet. Ani v hlubokym zarezu. Dalnice muze stoupat daleko prudceji, nez zeleznice, nelze kopirovat trasu.
Proč, když Rakušák na té své jednokolejné lokálce ze Summerau nemá ani GSMR?
No a? Tak vlak do Linze nažene čas u nás. Ve výsledku bude jízdní doba Praha-Linz srovnatelná s autobusem, ale pohodlnější. Ani autobus nejede od baráku. Pokud potřebujete spěchat a být v Linzi co nejdříve, tak holt nastartujte auto. Trasa Praha-Linz není tak významná, aby tady měl vlak soupeřit s autem, které stojí před barákem. Zde úplně postačí, že vlak bude důstojnou alternativou.
Jednání zdá se probíhají. Na jaké úrovni vylepšení, zrychlení a zkapacitnění se domluví, taková se pak udělá. O ETCS snad není třeba pochybovat.
Místo aby si stát výhodně půjčil třeba od EIB, sjedná si soukromníků aby si půjčil méně výhodně a ještě mu tu bude splacet s nějakou provizí. Ale neukáže se to na státním dluhu a o to jde.
Kazdy dalsi dluh statu uz je trochu problematicky, …
Ale PPP je taky státní dluh. To že je v jiné kolonce není zase tak moc důležité, zato náklady na obsluhu ano. Nemám z toho vůbec dobrý pocit.
Jenže rozložený v čase. Že si stát půjčí od EIB jak uvádí Plecháč je taky státní dluh. A to že EIB dá nižší úrok než komerční banky ještě neznamená že to bude levnější než PPP.
Kdyby Správa železnic neustále nevyhazovala peníze za nesmyslné studie, tak by peněz měla dost. Jestliže stavba poběží 8 let, tak to znamená cca 3 miliardy Kč ročně, což není zase taková rána.
Obávám se totiž, že pokud se bude jednat o PPP projekt, tak začátek výstavby rozhodně nebude v létě roku 2023, protože než skončí studie, udělají výběrové řízení, vyhlásí vítěze, tak to bude trvat tak dva roky.
Nejlépe stavět věž projektu, že?
Tady nejde o projekt stavby, ale o studii, která má „zhodnotit vhodnost a výhodnost využití soukromého kapitálu“. Jinými slovy, jestli se PPP vyplatí. A to by si snad stát měl být schopen posoudit sám, ne? Nebo opravdu chceme tvrdit, že soukromé poraděnkovské společnosti jsou v tomto směru chytřejší než celý státní aparát, s ministerstvem financí v čele? Že někdo zvenčí dokáže líp odpovědět na otázku „vyplatí se nám PPP, nebo si na to máme půjčit“? Že zná lépe státní zájmy, státní strategii, státní rozpočet? Samozřejmě, jde o alibi – až se ukáže, že to byl napůl průšvih, napůl nahrávka k… Číst vice »
Samozřejmě, že stát by tyhle koncepční otázky měl mít ujasněné „vlastními silami“. Problém je v personálním obsazení (přinejmenším některých, co jsem měl možnost poznat) ministerstev – to je zkrátka z valné části zoufalství. A bohužel to ani sebelepší ministr nemá šanci za pár let změnit, muselo by se začít stavět celý úřad znova, od nuly. A samozřejmě ty lidi zaplatit. Dva v podstatě neřešitelné problémy. Takže se ministerstva stávají úřady na soutěžení své vlastní práce, a posléze její (poněkud bezzubou) kontrolu.
A bez ní vám nikdo nedá ani peníze na projekt. O aliby jde i u těch co by stavěli bez projektu a predchozich technicko-ekonomickych zhodnocení. Nebuďte naivní.
Ano, soukromé firmy jsou chytřejší, protože mohou zaplatit ty chytré lidi, na rozdíl od státu.
jakoze usetrite treba 20 studii za 6 milionu a mate na tunel za 10 miliard? co jste mel na zakladni skole z matemetiky?
Pokud bude každá stát (byť jen) 6 milionů, něco už by se za to dalo i opravit.
Z vyhazování peněz za zbytečné studie také nejsem nadšený, přičemž extrém je v tomhle slavná rychlodráha do Kladna, ale obávám se, že pokud nedáte do kupy firmu, která bude opravovat dráhu nadsenecky, jen za cenu materiálu a energií, tak za to moc tratí neopravite. Ty ceny za cokoli jsou dnes vážně hrozné a těch zbytečných studií zase tolik není. Ale souhlas s jejich zbytečnosti. Akorát kšeft z peněz nás všech pro ty, co je dělají.
Ne,ale těch 120 milionů by šlo dát do pravidelné údržby tratí a jeji provozuchopnosti.
Ono financování SŽ je širší problém. Pokud by proběhlo standardní rozdělení mezi správce infrastruktury a dopravce, nikoliv, aby SŽ vše odkupovala od ČD, tak již trať Nemanice – Ševětín mohla stát.