Praha chystá nové tramvajové tratě. Blízko jsou koleje do Malešic, Slivence a Libuše
Třicet pět nových projektů na stavby tramvajových tratí nebo zázemí pro tramvaje má v zásobě Praha. Město počítá s dalším
Třicet pět nových projektů na stavby tramvajových tratí nebo zázemí pro tramvaje má v zásobě Praha. Město počítá s dalším rozvojem tohoto druhu dopravy i dále od centra a za hranice metropole. První nové tramvajové úseky jsou ale stále několik let od zahájení.
Plány na investice ukazuje zásobník projektů v Plánu udržitelné mobility, který tento týden Praha zveřejnila. V řadě případů jde o úplně nové trasy, většinou ale spíše o plány, o kterých se už mluví delší dobu.
Jedním z takových příkladů je tramvajová trať ze Želivského do Malešic vedoucí po Počernické ulici. O ní se mluví od počátku tisíciletí, ještě v roce 2007 slibovali politici otevření do roku 2011. Teď má příprava opět pokročit. Náměstek primátorky Petr Dolínek při prezentaci plánu oznámil, že se začne už připravovat projektová dokumentace na trať o déle 2,4 kilometru.
Rada města tennto týden schválila pořízení projektové dokumentace k územnímu řízení kvůli tramvajové trati v Počernické ulici. „Nyní tedy dojde k výběru projektanta a následně k zahájení projekčních prací,“ dodala mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.
Stavbu město dlouho odkládalo kvůli stavbě vodovodního přivaděče, vyjde na 950 milionů korun. Podle Dolínka měst našlo levnější řešení, původní plány byly o čtvrt miliardy korun dražší. Samotná tramvajová trať má pak vyjít na 620 milionů korun, 300 milionů má stát stavba přivaděče.
Tramvajová trať Počernickou ulicí získala v hodnocení projektů na tramvaje i jednu z nejvyšších známek podle potřebnosti. Hotová by měla být do čtyř let. “Je to náhrada intenzivní autobusové dopravy komfortnější, kapacitnější a ekologičtější tramvajovou dopravou, dojde k novému přímému spojení s centrem města a dalších částí Prahy,“ vypočítává plán hlavní pozitiva.
Město chce tramvaje poslat hlavně tam, kde dosud musí jezdit velmi často autobusy, které i tak nezvládají často přepravit všechny cestující. Do tramvají se vejde více lidí.
Praha v minulosti představila třicet tratí, které chce postavit, zatím nejdále je příprava spojení z Modřan do Libuše nebo Barrandova do Slivence. U obou je už vydáno územní rozhodnutí a probíhají činnosti k získání stavebního povolení. „V mírném závěsu za nimi je projekt tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědinská, kde musela být přepracována projektová dokumentace podle nových požadavků Ministerstva obrany ČR, zde se nyní projednává upravený projekt k územnímu řízení,“ dodala Řehková.
V zásobníku projektů jsou například spojení mezi Podbabou a Bohnicemi přes Tróju, takzvaná severní tramvajová tangenta. Ta by měla umožnit snadnější spojení čtvrtí, které jsou sice geograficky blizko sebe, veřejnou dopravou ale značně vzdálené. Už v roce 2022 chce město stavět tramvaj z Podbaby do Suchdolu za 1,6 miliardy korun, přes dvě miliardy má stát trať z Kobylis do Bohnic. V plánu je také například i stavba Dvoreckého mostu přes Vltavu mezi zastávkami Dvorce a Lihovar na Smíchově.