Obrazem: SŽ ukázala podobu chystaného terminálu Dlouhá Míle na trati na letiště
Stavba tohoto úseku trati by měla začít v roce 2024, hotovo by mělo být o čtyři roky později.
Dopravní terminál Dlouhá Míle, který bude součástí nové trati z pražského Veleslavína na letiště, už získává konkrétní podobu. Vychází z práce společností AFRY a Pavlíček Hulín architekti. Skupina AFRY získala zakázku na zpracování dokumentace pro stavební povolení letos v únoru, součástí zakázky je i architektonická podoba terminálu. Vizualizace nového terminálu dnes zveřejnila Správa železnic.
„Vznikne nový dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i s tramvajemi. Nové parkoviště P+R významně rozšíří infrastrukturní výbavu širšího území letiště a uleví komunikacím Prahy 6,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Samotná stavba tohoto úseku trati by měla začít v roce 2024, hotovo by mělo být o čtyři roky později. Úsek začíná za stanicí Praha-Ruzyně mimoúrovňovým rozpletem směrů na Kladno a na letiště. V lokalitě Dlouhá Míle je v plánu hned několik důležitých dopravních staveb. Zatímco Správa železnic bude investorem železniční trati, včetně terminálu a parkoviště P+R pro přibližně 1 050 aut, město Praha zde na své náklady vybuduje dalších 950 parkovacích míst. Navíc tudy hlavní město plánuje vést i tramvajovou trať Dědinská – Terminál 3.
Dominantou budoucího terminálu je zastřešení. Střecha je ve střední části prosklená a propouští světlo do nižších úrovní. Její jižní část obsahuje fotovoltaické panely, které podle autorů pokryjí spotřebu terminálu a případně umožní dobíjet elektromobily na parkovišti.
„Umožňuje pohodlně přestoupit takzvaně suchou nohou a zároveň cestující vede. Velkorysá střecha je totiž intuitivním navigačním systémem, jehož nejvyšší bod univerzálním jazykem sděluje, kde je vstup,“ doplnil architekt Jiří Pavlíček. Základním požadavkem podle byla právě jednoduchá orientace a co nejkratší doba na přestup mezi autobusem a vlakem.