České dráhy chystají nákup dalších ojetých vozů Stadler RS1, nahradí Regionovy
Podle Českých drah by mohly RegioSpidery jezdit ještě 15–20 let.
Cestující na tuzemských regionálních tratích čeká v příštích letech svezení jinými vlaky než dosud. Kromě již dříve oznámeného nákupu nových jednotek od polského výrobce PESA chtějí České dráhy nakoupit i další vozy Stadler RS1 RegioShuttle. Ty se již nevyrábí, postupně je ale vyřazují dopravci na západ od našich hranic.
Další plány s proměnou flotily Českých drah na regionálních tratích představil dopravce ve zprávě k chystané smlouvě v Plzeňském kraji na výkony v provozních souborech Plzeňsko a Český les. Jednání mezi krajem a dopravcem finalizuje, smlouva bude na deset let. „Tratě na Plzeňsku bude mimo jiné obsluhovat 10 nových motorových jednotek od polského výrobce PESA,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
V provozním souboru Český les mají první polovinu kontraktu jezdit Regionovy, poté Stadler RS1 vybavené ETCS. V Českém lese najedou vlaky ročně zhruba 470 tisíc kilometrů, na Plzeňsku skoro trojnásobek. Celkem tak jde zhruba o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. Hodnota desetiletého kontraktu je zhruba čtyři miliardy korun. České dráhy zatím ojetá vozidla pro Plzeňský kraj shání. Vozidla Stadler RS1 nasadí v Plzeňském kraji také GW Train Regio.
Poptávka po desítkách kusů vozidel
České dráhy k 34 vlastním vozům RS1 pořídily na sklonku roku 2020 celkem 22 ojetých vozů z Německa, které postupně nasazují do provozu zejména v Ústeckém a Středočeském kraji. Motorové vozy, které ČD označují marketingově jako Regiospidery, by se měly stát v příštích letech jedním ze základů provozu na regionálních tratích. Vozy se přestaly vyrábět v roce 2013, nesplňovaly již nové normy TSI.
„Sháníme je i pro jiné kraje než jen do Plzeňského. Například pro provoz v Libereckém nebo Středočeském kraji. Celkově evidujeme zájem o desítky kusů vozidel kategorie DMU70,“ řekl Ješeta. Podle něj budou levnější náhradou regionov a vozů 810. „Jejich výhodou je mimo klimatizace i to, že do nich se dá ještě instalovat ETCS a dává to i ekonomicky smysl. Patnáct až dvacet let služby by ještě zvládnout měly,“ dodal Ješeta. Do regionov ani vozů 810 již ETCS instalovat nelze. České dráhy poptávaly i náhradu vozu 810 označenou jako XMU70, k jeho výrobě se ale zatím nikdo nemá.