Němci řeší, jak nechat lidem levnější cestování veřejnou dopravou. Ve hře je jízdenka za 69 eur na měsíc
Dopravci navrhují měsíční jízdenku na neomezené cestování za 69 eur.
V Německu zbývá posledních šest týdnů možnosti cestovat extrémně levně po celé zemi městskou hromadnou dopravou a regionálními vlaky za devět eur na měsíc. S blížícím se koncem nabídky sílí debaty o pokračování úlev ve veřejné dopravě.
Sdružení německých dopravních podniků VDV přišlo s nápadem měsíční jízdenky za 69 eur. To je sice výrazně více než stávajících 9 eur na měsíc, stále ale méně než cena měsíční jízdenky ve většině německých měst. S bonusem v podobě neomezeného cestování po celé zemi s výjimkou dálkových vlaků by taková nabídka mohla přimět více lidí k přesunu z auta do veřejné dopravy.
„Zájem o devítieurovou jízdenku je takový, že vznikla jedinečná příležitost k přesunu lidí do veřejné dopravy. K tomu je potřeba ale i odpovídající cenová nabídka,“ řekl šéf VDV Oliver Wolf.
Nově o jízdence mluví jako o „klimatické“. Podobnou nabídku má už od loňska Rakousko, které nabízí Klimaticket za 1 095 eur ročně. Zahrnuje všechny druhy dopravy včetně dálkových vlaků s výjimkou letadel.
Sdružení vyzvalo vládu, aby o takové možnosti znamenající další zásah do státního rozpočtu jednala. První koaliční strany vyjádřili takovému návrhu podporu. Pro je i opozice: podle šéfa CSU Markuse Södera s ohledem na inflaci a energetickou krizi musí pokračovat i snížení spotřební daně na pohonné hmoty. „Můj návrh by byla roční jízdenka za 365 eur na veškerou místní veřejnou dopravu po celém Německu,“ řekl Söder listu Bild am Sonttag.
Velkorysá podpora cestování takřka zdarma vyjde Něměcko na 2,5 miliardy eur během tří měsíců. Jízdenka za 69 eur na měsíc by podle propočtů VDV zatížila státní kasu výrazně méně: 2 miliardami eur za rok.
Za červen se devítieurových jízdenek prodalo 31 milionů kusů (jde o zpřesněný údaj, před dvěma týdny VDV uvedl 21 milionů kusů). Jízdenka poskytla i nečekanou výhodu: cestující nemuseli řešit složité tarify jednotlivých dopravních svazů. Ministr dopravy Volker Wissing to označil jako příležitost k „osekání německé džungle dopravních tarifů“. Podle něj by odstranění komplikovaných tarifů samo o sobě navýšilo zájem o veřejnou dopravu.