Letem Českem: Svět Škodovek u Čerčan nebo ráj škodovek?
V muzeu je přes šedesát automobilů, další je na cestě.
Po roční přestávce se opět vracíme k seriálu Letem Českem, v kterém Vlastimil Kučera představuje často nepříliš známá muzea s dopravní tématikou. Tentokrát se vypravil do Čerčan do muzea Svět Škodovek.
Ve „Světě Škodovek“ se díky tamním exponátům ocitnete v ráji. Nepřeháním. Co automobil, to jeden příběh. Silný příběh.
Stojím uprostřed exponátů a nevím, kam dřív. Třeba s takovou závodní Škodou 130 LR jel v roce 1985 na Korsice Pierre Lartigue rally. Ano, je to onen slavný Francouz, co v následujícím desetiletí třikrát vyhrál Rally Paříž Dakar. I když to nebylo vozem s okřídleným šípem ve znaku. Škoda.
Zaujme tu i kombinace žluto stříbrné metalízy. Tu měla Škoda Felicie Fun, vyrobená na zakázku pro portugalské zákazníky. Opodál stojí v obdobném odstínu žluté BAZ Furgonet. Jde o prototyp malého nákladního automobilu na základě modelové řady 105/120 z roku 1982. Bohužel ale zůstalo jen u třech. Ono manipulovat s nákladem přes vzadu uložený motor…Dobře, že ji máme doma.
Jsou tu i závodní speciály, užitková vozidla, artová vozidla, výjimečné jednokusové prototypy, stejně jako „politické automobily.“ Myšleno ty pro politiky. Dva české a jednoho sovětského. Tomu se české auto nelíbilo a vrátil ho zpět do ČSSR. Pamatujete si na repliku z recesistického pořadu „Česká soda“? Pozorně si přečtěte průvodku u každého z aut. Je na nich jejich podrobný životopis. Škodovku pro sovětského politika tak poznáte rychle. Kolik aut v tehdejším ČSSR mělo z výroby z Mladé Boleslavi metalický lak? (I když konkrétně vystavený vůz byl vyroben ve Kvasinách).
Všimněte si i exportní řady. To je doslova unikát. A co třeba vozidla vyráběná od konce 60. letech minulého století v Turecku? Avšak vystavené vozy jsou až ze začátku 80. let.
Na cestě z Nového Zélandu
Zkrátka – z jednoho bláznivého nápadu dvou mladíků se vyklubalo přes šedesát v současnosti vystavených vozů. „A další auta jsou ještě v rozsáhlém depozitu. A jeden exponát navíc se nám teď plaví v kontejneru z Nového Zélandu,“ říká ředitelka muzea Blanka Kunčarová. „Teď by měl být někde v okolí Singapuru.“ Znalci už tuší. Mladá, energická žena dodává: „Je to Škoda Trekka.“
Americká miss a český vůz
Anebo jednoduše zavzpomínejte na své řidičské začátky a nakoukněte do místnosti, ve které jsou trenažery pro autoškoly. Pokud se muži ztratí mezi exponáty, děti si můžou v přilehlé kavárně vyplnit znalostní test nebo čmárat na kdysi bílého Favorita. A ženy se mohou mezi tím – třeba nad kávou – rozplývat krásou a stylem šatů Miss USA, která koncem 50. let dělala reklamu na kabriolet Škoda 450. Autorem fotografií je světoznámý fotograf a horolezec Vilém Heckel. Samotná Škoda 450 je vystavena hned na začátku expozice.
A v Americe také skončíme. I když tentokrát té Jižní. V kavárně se totiž můžete dočíst o osudu původní budovy tohoto muzea. Majitelem byl Jindřich Kraucher, legendární prvorepublikový závodník a konstruktér. Původně zde měl dílnu na opravu vozidel, po znárodnění se tu vyráběli třeba i díly pro JAWU. Geny se dědí, takže příbuzní Krauchera se věnují motorsportu a vlastní továrnu na díly pro koncern Volkswagen. V Brazílii. Svět je malý, ale ráj je jen jeden. Ten v Čerčanech.
Otevírací doba
duben/květen víkendy a svátky 10:00 – 17:00
červen až září úterý až neděle 10:00 – 17:00
říjen víkendy a svátky 10:00 – 17:00
Sezona 2022 – otevřeno také:
Podzimní prázdniny 26. – 30.10.2022
V ostatní dny pouze po předchozí telefonické domluvě.
Vstupné
Dospělý – 150 Kč
Děti/studenti – 100 Kč (Děti do 120 cm ZDARMA)
Senioři nad 65 let/ZTP – 100 Kč
Rodinné vstupné – 400 Kč (Platí pro 2 dospělé a až 5 dětí)
Skupiny od 15 osob – 100,- dospělý/50,- dítě/senior/ZTP
Skupiny mají nárok na snížené vstupné pouze po předchozí dohodě
Čtyřnozí kamarádi – vstup zakázán
Vlastimil Kučera