Zakrytá dálnice. ŘSD řeší, jak provést D55 ptačí oblastí

D55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSDD55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSD

Kromě zakrytí železobetonovou konstrukcí má být na zmíněném úseku dálnice i ekodukt o šířce 20 metrů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se po dlouhých jednáních podařilo i po 16 letech obhájit kladné stanovisko ministerstva životní prostředí k dálnici D55 od Moravského Písku po Rohatec (EIA), vyhráno ale ještě nemá. Musí vyřešit průchod dálnice ptačí oblastí Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví. Aktuálně zveřejnilo vizualizace zakryté dálnice.

„Připravujeme aktualizaci dokumentace pro územní rozhodnutí a řešíme průchod CHKO. Vizualizace, jak by mohl průchod ptačí oblastí u Bzence vypadat,“ uvedlo ŘSD na twitteru. Zakrytý by měl být fakticky celý úsek od Bzence po Rohatec, který měří zhruba 14 kilometrů. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla v úvahu nepřipadá tunel, což byla jedna z kdysi zvažovaných variant. „Platí zakrytí dálnice D55 formou galerie v souladu s prodlouženým stanoviskem EIA,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Mátl.

D55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSDD55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSDD55 Bzenec - Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘSD

Galerie se týká dvou staveb: Bzenec – Bzenec Přívoz a Bzenec Přívoz – Rohatec. U obou chce ŘSD získat územní rozhodnutí v roce 2024, přičemž u prvně jmenovaného úseku žádost loni po 13 letech stáhlo. U druhého úseku ji zatím ještě nepodalo.

Ptačí oblast (Natura 2000) Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví oplývá některými druhy ptáků, které na mnoha dalších místech už k vidění nejsou. Dokumentace EIA jmenuje například dudka chocholatého, bukače velkého, motáka pochopa, slavíka modráčka, lelka lesního nebo strakapouda jižního.

Kromě zakrytí železobetonovou konstrukcí (zřejmě doplněnou o pletivo) má být na zmíněném úseku dálnice i ekodukt o šířce 20 metrů. Stavět by se mělo podle letáků ŘSD v letech 2028 až 2031.

I s těmito časovými výhledy tlačí silničáře čas, neboť ministerstvo životního prostředí už další prodloužení kladného stanoviska k záměru neudělí. Upozorňuje totiž, že „hodnocení záměrů je možné provádět pouze na reálně vyhodnotitelnou dobu, která je cca 20 let.“ Tato doba uplyne v roce 2026. „Hodnocení záměru nemohlo být v roce 2006 ve většině aspektů provedeno s větším než cca 20letým výhledem,“ doplnilo MŽP.

Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 21 kilometrů. D55 má být nejkratším spojením Ostravy a Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice po dokončení odvede dopravu z center osmnácti měst a obcí. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.

Tagy D55 ŘSD
179 komentářů