Dlouhá výluka na koridoru u Poříčan skončí v září, cena za stavbu přesáhla už čtyři miliardy korun
K rychlosti 160 km/h se mají vlaky vrátit v listopadu.
Od 1. září má skončit jedna z aktuálně největších komplikací na české železniční síti. Modernizace I. koridoru mezi Prahou a Kolínem v úseku Poříčany – Velim. Kvůli omezení provozu na jednu kolej zde vlaky nabírají zpoždění nebo musí odklonem přes Nymburk, minulý týden i na jednokolejce došlo k zastavení provozu na několik hodin kvůli vybočení koleje.
„Na základě změny technologie obnovy železničního svršku a spodku, kdy jsme oproti původnímu harmonogramu významně zkrátili dobu výluk, bude od 1. 9. 2022 obnoven plný provoz na trati v rychlosti 120 km/h,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Od listopadu by zde vlaky měly jezdit rychlostí 160 km/h. „Pro plnou rychlost bude během listopadu nutná dvoutýdenní výluka, aby mohlo dojít k finálnímu podbití a pantografické zkoušce,“ dodala Friebová.
Správa železnic minulý týden zveřejnila v registru smluv pátý dodatek ke smlouvě se společnostmi Swietelsky Rail a Subterra, ve kterém cena celé akce z původní částky 3,829 miliardy korun stoupla aktuálně na 4,042 miliardy korun. Původní odhady Správy železnic byly 2,8 miliardy korun.
První stavba z Blending Call
„Důvodem navýšení ceny díla jsou vícepráce, a to sanace opěrné stěny ve stanici Poříčany, doplnění ovládání dispečerské řídicí techniky a změna technologie obnovy železničního spodku a svršku, díky které jsme zkrátili dobu výluk o celých 200 dní,“ vysvětlila Friebová.
Stavba začala v roce 2020. Zahrnuje úseky Velim – Pečky, Pečky – Poříčany, stanice Poříčany a Velim a zastávky Cerhenice a Tatce; jde o komplexní rekonstrukci železničního svršku a sanaci vybraných úseků železničního spodku. Součástí je i rekonstrukce čtyř přejezdů a zrušení jednoho. Dojde k rekonstrukci nástupišť na zastávkách Cerhenice a Tatce spolu s úpravou nástupiště v Poříčanech pro budoucí využití příměstskými vlaky. Modernizace stanice Pečky je samostatnou akcí.
Jde o vůbec první tuzemskou stavbu, která bude financovaná pomocí nástroje Blending Call. Ten představuje mix tří finančních zdrojů: úvěru od Evropské investiční banky, evropského fondu CEF a státního rozpočtu. Program Blending Call má zajistit odstranění úzkých míst na I. koridoru.