OBRAZEM: Turnovský Kolej-klub dokončil vzkříšení motorové Rosničky
Rok před svými padesátými „narozeninami se lokomotiva T334.0866 dočkala dokončení opravy završené kompletním přelakováním. Železniční nadšenci z turnovského Kolej-klubu nasadí
Rok před svými padesátými „narozeninami se lokomotiva T334.0866 dočkala dokončení opravy završené kompletním přelakováním. Železniční nadšenci z turnovského Kolej-klubu nasadí na historické vlaky hlavně po Českém ráji.
Podle Hynka Posselta z Kolej-klubu získali lokomotivu do Turnova v roce 2013, její oprava ale nebyla prioritou. Na podzim roku 2015 začala snaha o její zprovoznění, v květnu vykonala první jízdu. „Na jaře roku 2017 dostala Rosnička nový lak na kapotách a rámu, na jaře 2018 pak dostala nový nátěr pojezdu a pluhů a získala tak svou současnou podobu,“ dodal Posselt.
Lokomotiva bude vozit hlavně historické vlaky v Českém ráji, kde doplní parní lokomotivu 310.0134. Tu provozuje Klub přátel železnic Českého ráje, oba spolky úzce spolupracují, fungují ale nezávisle na sobě. Sezónu historických vlaků zahájí Rosnička 5.7. a bude se s parní „Babičkou“ střídat každou sobotu až do 25.8. Kromě toho bude Rosnička jezdit 2.6. na Zubačce a 16. a 17.6. bude vystavena při Muzejním víkendu v turnovském depu. Akce proběhne 15.-17.6, tradiční expozici v depu doplní například jízdy zvláštních vlaků a historického autobusu nebo výstava hasičské techniky.
Lokomotivy T 324 se vyráběly nejprve v ČKD, později také v Tatře Smíchov, SMZ v Dubnici nad Váhom a v Turčianských strojírnách v Martině, turnovský kus je z roku 1969 a vyrobený v Martině. Celkem bylo vyrobeno 596 kusů této řady, z nichž drtivá většina byla určena pro průmysl. Do lokomotiv byl použit motor 12 V 170 DR, používaný například i v motorových vozech M262.0. Přenos výkonu je proveden pomocí hydrodynamické dvouměničové převodovky s redukcí jízdních režimů. Lokomotiva jezdila ve Svitu v Otrokovicích, posledním působištěm byly České lupkové závody v Novém Strašecí.