Novou vozovnu Hloubětín vybuduje sdružení VCES a Chládek a Tintěra za 1,4 miliardy
Dopravní podnik uvažuje i o nové tramvajové vozovně v Braníku.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) završil tendr, ve kterém hledal stavební firmy pro zbudování nové tramvajové haly ve vozovně Hloubětín. Smlouvu podepsal se sdružením firem VCES a Chládek a Tintěra, Pardubice, které v tendru nabídlo nejnižší cenu (1,354 miliardy Kč). Předpokládaná cena byla 1,6 miliardy.
Výstavba by měla začít v první polovině září, hotovo má být za dva roky a dva měsíce. Vítězné sdružení musí před prvním kopnutím dopracovat dokumentaci pro provádění stavby, zpracovat její harmonogram a dokončit bourací práce. DPP vypsal soutěž před více než rokem, kdy se předpokládalo, že stavba začne ještě v roce 2021. Tendr se ale protáhl.
Výstavba haly je druhou etapou budování nové vozovny Hloubětín, jejíž původní remízovací hala musela být v roce 2019 odstřelena. Důvodem byly neopravitelné deformace střechy, která hrozila zborcením. Paradoxem je, že k zemi šla nejmladší pražská vozovna; byla zbudována na přelomu 40. a 50. let.
Nová hala bude mít dvě části – deponovací s kapacitou 61 článkových tramvají délky až 32 metrů (odpovídající typu 15T) a opravárenskou se šesti stanovišti s kapacitou až 12 vozidel. DPP ji vybaví technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají. Hala bude stavebně rozdělena na část využívanou pouze pro odstav vozů a část pro provádění údržby. Tím se podle DPP významně zmenší prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení. Část střechy haly bude osázena fotovoltaickými panely, které budou elektrickou energií zásobovat areál vozovny včetně klimatizace haly. Dešťovou vodu bude DPP sbírat a využívat na mytí tramvají.
DPP už má za sebou první etapu budování nové vozovny, když loni v říjnu dokončil stavbu energocentra, jehož součástí je trafostanice, měnírna a rozvodna pro okolní tramvajové tratě a budoucí novou vozovnu. Stavba energocentra vyšla na 120 milionů korun.
V Praze se bude stavět nová tramvajová vozovna po více než 70 letech. Nemělo by přitom zůstat jen u Hloubětína. „Další by v blízké budoucnosti mohla vzniknout v oblasti Braníka, kde z pohledu vypravení tramvají vozovna zásadně chybí a její výstavbou bychom dokázali s DPP do budoucna každoročně snížit provozní náklady vznikající zbytečným přejížděním tramvají vypravovaných z vozoven v jiných částech města,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.