Nová vozovna Hloubětín už má energetické zázemí, remíza se začne stavět na jaře

Nové energocentrum vozovny Hloubětín. Autor: DPP/Daniel ŠabíkNové energocentrum vozovny Hloubětín. Autor: DPP/Daniel Šabík

V energocentru budou umístěny i baterie pro ukládání energie z panelů, které budou umístěny na střeše nové haly.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) završil první etapu budování nové tramvajové vozovny v Hloubětíně. Ta spočívala ve vybudování nového energocentra, jehož součástí je trafostanice, měnírna a rozvodna pro okolní tramvajové tratě a budoucí novou vozovnu. Stavba energocentra začala loni v listopadu a vyšla na 120 milionů korun. Zhotovitelem bylo sdružení společností Elektrizace železnic Praha a OHL ŽS.

Dominantou nové vozovny nicméně bude nová remízovací hala, na jejíž stavbu vypsal podnik tendr letos na jaře. Předpokládaná hodnota stavby je 1,6 miliardy. Při vypisování tendru DPP předpokládal, že stavba začne ještě letos, nyní mluví o jaru příštího roku. Do soutěže přišlo celkem sedm nabídek, vítěz zatím nebyl vyhlášen.

Nové energocentrum je tvořeno jedním podzemním a jedním nadzemním podlažím. V současnosti je již v provozu měnírna pro zajištění stejnosměrného trakčního napětí 660 voltů pro samotnou vozovnu, tramvajové tratě v Kolbenově ulici a v úseku po smyčku Starý Hloubětín.

Veškerá technologie silové elektřiny a výměníky tepla byly doposud ve vozovně Hloubětín umístěny v západním přístavku bývalé deponovací haly. S demolicí přístavku se čekalo na dokončení nového energocentra. „To jsme v těchto dnech uvedli do zkušebního provozu, napájení přilehlých tramvajových tratí je tak zajištěno. Jakmile bude podepsána smlouva se zhotovitelem dalších etap a připravena realizační dokumentace, můžeme dokončit bourací práce v areálu a následně zahájit výstavbu nové vozovny Hloubětín, která potrvá dva roky,“ doplnil Jan Šurovský, technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu.

V hloubětínském energocentru DPP také nainstaluje tepelná čerpadla, která budou sloužit k vytápění areálu, dále výměníkovou stanici napojenou na existující horkovod pro vykrytí špičkových potřeb. V novém energocentru budou umístěny i velkokapacitní baterie pro ukládání energie z fotovoltaických panelů, které DPP plánuje umístit na střeše budoucí haly pro odstavování a údržbu tramvají. Pro mytí tramvají se bude využívat dešťová voda.

Stará remízovací hala byla předloni v létě odstřelena, a to kvůli neopravitelným deformacím střechy, která hrozila zborcením. Paradoxem je, že k zemi šla nejmladší pražská vozovna; byla zbudována na přelomu 40. a 50. let.

Nové energocentrum vozovny Hloubětín. Autor: DPP/Daniel ŠabíkNové energocentrum vozovny Hloubětín. Autor: DPP/Daniel ŠabíkVizualizace nové Vozovny Hloubětín. Pramen: DPPVozovna Hloubětín, původní hala. Autor: DPPVozovna Hloubětín, původní hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVozovna Hloubětín, zahájení stavby. Autor: DPP - Daniel ŠabíkVozovna Hloubětín, nová hala, vizualizace. Pramen: DPP
Tagy dpp vozovna Hloubětín
19 komentářů