Putovní výstavka 40 let starého rychlovlaku TGV vyjde Správu železnic na 10 milionů korun
Náklady mají částečně pokrýt dodavatelé Správy železnic.
Správa železnic zaplatí 379 tisíc eur (9,34 milionu korun při současném kurzu) za pronájem vysokorychlostní jednotky TGV francouzských státních drah SNCF. Další náklady přinese přeprava jednotky do Česka nebo pronájem prostor na představení.
Správa železnic dnes v tiskové zprávě uvedla, že smlouva zahrnuje náklady na pronájem soupravy, mzdy personálu a také kompenzační náklady SNCF. Kontrakt byl podvečer zveřejněn v registru smluv. Podle Správy železnic je poskytnutí soupravy zcela bez zisku. Francouzský rychlovlak se veřejnosti představí poprvé 6. června na pražském hlavním nádraží. V dalších dnech bude k vidění v Brně, Jihlavě a Ústí nad Labem.
Správa železnic počítá s tím, že část peněz pokryjí příspěvky od „partnerských firem“. Jde o firmy, které často vydělávají na svém téměř monopolním postavení vůči Správě železnic. „Velmi si vážíme spolupráce s našimi partnery, mezi které patří významné technologické, projektantské nebo stavební firmy z oblasti železnice. Díky jejich podpoře pokryjeme významnou část nákladů na zajištění akce,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Rychlovlak má sloužit k prezentaci plánů na stavbu vysokorychlostní tratě. „Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatné České republiky s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají,“ dodal Svoboda.
Pojištění jednotky, které je vyžadováno francouzskou stranou stojí 350 tisíc korun Kč. Ostraha soupravy je vyčíslena na 182 tisíc Kč. Cena za zajištění výstavního místa pro TGV byla pořadatelem stanovena ve výši 46 tisíc Kč. Náklady na přepravu dosud Správa železnic nemá finalizované.
Přeprava od ČD Cargo
Přepravu jednotky v Německu a Česku zajistí společnost ČD Cargo. Správa železnic se v tiskové zprávě pochlubila tím, že nad rámec smlouvy zajistily SNCF přítomnost „několika významných osobností“, které se zúčastní doprovodných akcí Správy železnic a SNCF na brněnském výstavišti. Jednou z nich je prezident Shromáždění francouzských departementů (ADF) François Sauvadet. Účast na prezentaci TGV přislíbil také velvyslanec Francouzské republiky v ČR Alexis Dutertre.
Prezentovanou jednotku typu TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod), který přinesl bezkonkurenční vlakové spojení Paříže s Lyonem. Šlo o součást série 109 jednotek s oranžovým nátěrem. Jde o jednu ze čtyř jednotek, které nebyly sešrotovány. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel celkem 368 míst. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najel 13 383 189 km. V Česku bylo TGV na představení v roce 1991. Šlo o typ Atlantique.
Správa železnic loni plánovala představení německé vysokorychlostní jednotky ICE 4, nakonec z prezentace sešlo.