Obrazem: Hydraulické válce posouvaly kolej na koridoru u Lanžhota
Během víkendové výluky bylo nutné stihnout posuny dvou mostů přes místní toky a vložení mostního provizoria na třetím z nich.
Pracovníci společnosti Skanska finišují s jednou částí modernizace železničního koridoru mezi Lanžhotem a slovenskými hranicemi. Jde o unikátní odsun mostů na trati, které mostní specialisté pomocí hydraulických válců posouvají doslova „o jednu kolej“ na jihozápad.
Kvůli této operaci jezdí vlaky v úseku Břeclav – Bratislava odklonem přes Hodonín a Holíč. Výluka skončí zítra ráno, práce na přesunu jsou v podstatě hotové. Náročná operace umožnila dočasný jednokolejný provoz a uvolní místo stavbě nových mostů pro rychlost až 160km/h. Modernizovaný úsek v hodnotě 596 mil. Kč stavebně dokončí Skanska a EŽ Praha v prosinci 2023. Investorem je Správa železnic.
Stavba vede záplavovým územím Lužních lesů a během víkendové výluky bylo nutné stihnout posuny dvou mostů přes místní toky a vložení mostního provizoria na třetím z nich. „Mosty o hmotnosti desítek tun posouváme pomocí hydraulických válců o jednu kolej, čímž uvolníme místo pro stavbu nových mostů a současně nám to umožní zachovat jednokolejný provoz. Během víkendové výluky jde o náročnou koordinaci desítek specialistů a strojů, v pondělí ráno už musí být koridor průjezdný,“ říká projektový manažer Skanska Milan Svatoň.
Stavba zahrnuje kompletní výměnu železničního svršku včetně sanace železničního spodku, nahrazení čtyř stávajících mostů novými, nové zabezpečovací zařízení a rekonstrukci všech souvisejících technologií. „Modernizace 1,5 km dlouhého úseku od Lanžhota ke státním hranicím počítá se zvýšením traťové rychlosti na 160 km/h, a navazuje na slovenskou modernizaci trati do Kútů. Poloha kolejí na české straně se tak mimo jiné zvýší o 80 centimetrů kvůli vyšší poloze mostů přes Moravu,“ popisuje ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák.