Karlovarský kraj hledá projektanty na rozšíření ranveje letiště bez pravidelné linky
Odhadované náklady na úpravy jsou tři čtvrtě miliardy korun.
Karlovarský kraj udělal další krok k investici do svého letiště, které po pandemii koronaviru marně hledá dopravce s pravidelnou linkou. Ve veřejné soutěži poptává projektanta na rozšíření a prodloužení ranveje.
Vyplývá to z dokumentace na profilu zadavatele, předpokládaná hodnota je 29 milionů korun. Zakázka je rozdělená na dvě části: jedna na rozšíření a druhá na prodloužení. Vítěz zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení i prováděcí dokumentaci stavby. Kraj plánuje zahájení stavby v roce 2024.
Vzletová a přistávací dráha má být symetricky oboustranně rozšířena ze stávajících 30 m na 45 m. Kromě toho budou podél dráhy vybudovány zpevněné postranní pásy o šířce 7,5 m. Současně se počítá i s tím, že dojde v budoucnu k prodloužení dráhy o 360 m na 2 510 m. Dojde také k vybudování nové pojezdové dráhy. Odhadované náklady na celkové rozšíření jsou 750 milionů korun bez DPH.
Letiště si od rozšíření a prodloužení dráhy slibuje větší rozvoj, stávající parametry například odmítá Ryanair pro zavedení pravidelného provozu. „Umožňuje realistický rozvoj obchodních příležitostí letiště s přijatelným omezením vzletové hmotnosti zanedbatelného počtu typů letounů, při vynaložení přijatelných investičních nákladů vlastníka letiště,“ uvádí se ve studii proveditelnosti.
Šířka omezuje provoz za zhoršených povětrnostních podmínek a délka ovlivňuje využití letadel kategorie C – B737/A320. „Veřejné mezinárodní letiště Karlovy Vary s vnější schengenskou hranicí je v platné strategii letecké dopravy státu vnímáno jako strategická infrastruktura a součást páteřní sítě regionálních letišť. Nemělo by proto být jako jediné limitováno těmito omezeními,“ řekl loni deníku Zdopravy.cz radní pro dopravu Jan Bureš (ODS).
Jediné spojení do Turecka s dotací kraje
Projekt má již souhlasné stanovisko podle zákona o vlivu stavby na životní prostředí. Karlovarský kraj zahájil modernizaci mezinárodního letiště v Karlových Varech v letech 2006–2009. Práce začaly obnovou stávající vzletové a přistávací dráhy, a to zvýšením její únosnosti položením nového krytu vozovky, obnovou a doplněním světelného a zabezpečovacího zařízení dráhy, stavebními úpravami stávající odbavovací budovy a výstavbou nové odbavovací haly. V roce 2011 byla zvětšena odbavovací plocha a následně, v roce 2017, pokračovala modernizace výstavbou nové budovy operačního střediska s parkovacími stáními hasičských vozů.
Letiště bude mít letos v létě jediné pravidelné spojení: jednou týdně charterový let do Antalye objednaný Čedokem a provozovaný Smartwings. Kraj na každý let přispěje 100 tisíc korun.