Karlovarský kraj hledá projektanty na rozšíření ranveje letiště bez pravidelné linky

Letiště Karlovy Vary. Foto: airport-k-vary.czLetiště Karlovy Vary. Foto: airport-k-vary.cz

Odhadované náklady na úpravy jsou tři čtvrtě miliardy korun.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Ta absurdní logika… kraj přispěje 100,000 na dotování jednoho velmi úzkého profilu cestujících, aby peníze utratili v Turecku.

David

A navíc to absolutně není potřeba, taková podpora je neobhajitelná

David

To je asi kvůli té velmi důležité lince do AYT.
Je to přece pro dopravní obslužnost kraje a velmi hodně bussines klientely.

Snad každý pochopil, kdy už tenhle propadák zavřou raději.

Martin

Krásný příklad, jak vyhazovat veřejné prostředky. Podat na tu bandu trestní oznámení.

ABC

tak stačí zajit na nejbližší služebnu

L. T.

V Cechach by se mel termin ‚tunel‘ prekrtit na ‚letiste‘. Silnice jsou v naprosto otresnem stavu, zeleznice take, avsak letiste do kazde obce… v relativne male a ploche zemicce, kde by v pohode stacilo jedno nebo dve letiste.

Apex

Proto ve srovnatelné zemičce mají těch regionálních letišť víc? Rakousko: Salzburg,
Innsbruck, Graz, Linz, Klagenfurt…

kakov

Kolik jich tam mají? Dle vaší zprávy to vypadá, že v ČR o jedno víc.

Taky v AT udržují v provozu letiště s téměř nulovým využitím? A také v AT budují další i když současná jsou skoro prázdná?

Apex

V OS je pět regionálních letišť, u nás pokud vím čtyři… A výkony třeba Linze nebo Klagenfurtu nejsou žádná hitparáda, když vezmu v úvahu, co peněz tam narvali do rozvoje linek. A ano, můžeme se bavit o CB, ale to za funkční letiště nepovažuji a investice do něj je nesmysl, jakkoliv to také není úplně výjimečný případ a podobné se dají najít snadno ve více zemích.Nicméně právě rakouský příklad ukazuje, jak je potřebné propojení turistiky a regionálního letiště a to je hlavně to, co u nás neumíme. Například u INN a SZG tvoří rozhodující část výkonů příjezdová turistika v období… Číst vice »

vitapb

To, že to ostatní dělají taky blbě není ospravedlnění pro to, aby abysme to dělali blbě dál..

Apex

Neříkám nic jiného…

kakov

přesně, to si bohužel řada lidí neuvědomuje,

mě osobně přijde, že těch letišť už je na poměry ČR moc, snad se do podobných investic další kraje již nepustí

kakov

tak já počítám letišť šest (K. Vary, ČB, Pardubice, Brno, Ostrava, Přerov), tedy všechno, do čeho se cpou peníze a snaží se to někdo uměle udržovat v chodu, byť přiznám, nevím zda ten Přerov je v nějakém hmatatelném stádiu, ale před lety se tam měl dělat jakýsi terminál….

s tím propojením letiště vs. turismus máte samozřejmě pravdu

Air Traveller

jenze ono u nas ty regiony toho zas tolik moc nabidnout nemuzou…

Air Traveller

no… a fakt je rakousko srovnatelna zemicka?

rozmerove ano … ale ekonomicky je zcela nekde jinde.

petr

Karlovy Vary, Praha, Pardubice, Brno, Ostrava… Na tak prťavou zemičku máme letišť nějak moc ne? Na co zvětšovat LKKV, udělat konečně d6 až do Varů. Pak je člověk za hodinu v Praze a tradá. To že někdo musí z Varů nebo do Varů létat je buď línej nebo Russák.

Jiří Kocurek

Pardubické patří vojákům, Ostrava jede cargo a servis, Brno zase výcvik pilotů. To všechno by se na LKPR už nevešlo. Rozhodně ne s vojáky, prezident tam měl jakýsi konflikt, že se nevešel.

Petr

Ovar měl za 30 let konflikt s kde kým… co je to za argument?

Jarka

Chytrák, viď?

mgr.pavel

Zatímco na železnici se kvůli ekonomické (ne)návratnosti ruší spousta celkem potřebných projektů, tady, koukám, si s něčím takovým hlavu nelámou.

Ach jo.

galek

Tyhle male letiste podle me nedavaji vubec smysl, jeste kdyz tam stezi leta jedna pravidelna linka. Vesmes to do Prahy neni tak daleko. Maximalne bych nechal letiste v Brne a pripadne Ostrave, jinak je to blbost a vetsinou zbytecne vyhozene penize, na vetsi letiste je to relativne blizko

David

Brno má za rohem letiště ve Vídni, Ostrava v Polsku…Budejky jsou male a mají to blízko do Rakouska.

Opravdu stačí v CR tak jedno mezinarordni letiště a možná i něco na cargo.

Apex

A je skutečně nutné dávat vydělávat všem okolo? Tohle fakt nechápu…

kakov

A proč ne? Svého času Němci jezdilo nakupovat do ČR, bylo to snad něco špatného?

Je podle vás lepší dotovat ztrátová letiště jen proto, aby nevydělal soused?

Apex

Obávám se, ze tohle srovnání úplně nesedí. Oni sem (a možná častěji i my k nim) jezdí ne proto, že by jinou možnost neměli, ale protože je to z nějakého důvodu v určité chvíli výhodnější, nicméně to nevytváří potenciální závislost do budoucna. A jak zrovna závislost na cizí infrastruktuře může být nebezpečná, to v posledních měsících vidíme. Proto rozumné dotace do dopravní infrastruktury nepovažuji za nic špatného. Na rozdíl samozřejmě od megalomanských projektů typu CB nebo teď rozšíření dráhy v KV na 60 m.

kakov

tak v tom případě jsme za jedno….

Vitapb

Přesně tohle by měla podle mě EU krotit a dát tomu nějaký smysl. Prostě udělat koncepci, kde letiště chceme a kde by bylo zbytečné/dablované. K těm podporovaným letištím udělat dobré spojení (z jejich spádových oblastí) s určitým významem a spolehlivostí. A na nějaké hranice a vydělavání cizím by se pak mělo zapomínat. Když budou 2 mezinárodní letiště 60km od sebe, budou na tom ve výsledku tratni všichni podle mého.

prcmrd

Regionální letiště jsou ale dlouhodobě ztrátová..

Ryk Mat

Realita v plné nahotě ukazuje, že smysl nemají ani investice do letišť v Brnu a Mošnovu.

BDT

Mošnov budoucnost rozhodně má. V roce 2019 využilo letiště 323 320 cestujících a bylo odbaveno 8 392 tun nákladu. V roce 2021 to bylo 137 609 cestujících a 18 225 tun nákladu. Na regionální letiště to nejsou špatná čísla.

Antiwax

Dalsi cerna dira z penez danovych poplatniku. Ostuda ale zaroven standart CR!

Lkprak

Ta úzká dráha je důvodem, proč o tomhle letišti Ryan ani neuvažuje (podle svých norem na něm nemůže přistávat). Dost možná to mají podobně další společnosti, jež by o Varech uvažovali. Můžeme se ptát, zda to letiště má nějaký smysl a zda ho bude mít, až bude hotová dálnice, jež shodou okolností vede kolem pražského letiště, ale je fakt, že Varští se snaží o něco, co mu opravdu nějaké linky může přivést.

ViaE

Nemůže, letecká doprava je furt a stále doprava, pokud není důvod se někam dopravit, nebude nikdo, kdo by tě tam i dopravil. Nejsme v Německu, kde na letištích jsou monopoly a drahé poplatky, kde je Ryanair na obtíž. Tady mu v Praze LKPR dělá dě*ku a nemá tedy důvod létat odjinud.

Kdyby se Vary raději soustředily na všechno okolo, možná by časem byl důvod se tam dopravovat.

Lkprak

A všiml jste si, že Ryan nefunguje zčásti na tom, že reaguje na poptávku, ale často tu poptávku sám vytváří, např. tím, že nabízí levné letenky do míst, kam by lidi nenapadlo letět? Nebo si fakt myslíte, že by byla poptávka po všech těch menších letištích ve Francii, kdyby tam Ryan nelétal? Jinak logika varských je jasná. Máme omezení, co brání společnosti, u které je nejvyšší pravděpodobnost, že k nám bude létat, aby k nám létala. Tak pojďme tohle omezení zrušit. Naprosto jednoduché. To, že to letiště dnes funguje jaksi omylem a po dostavbě dálnice do Prahy ztratí smysl, je… Číst vice »

Petr

A kolik letů by museli ve Varech odbavit, aby se investice do zákazníka z horoucích pekel jakým je Ryanar, než se investice do rozšíření dráhy vrátí?Připomíná to debatu o Vodochodech. Všichni šermovali objemy cestujících, ale nikdo neřešil, odkud přijdou reálné peníze, když nizkonákladovky naopak očekávájí, že jejich provoz bude dotován.

Air Traveller

prosím.. jaké monopoly jsou na německých letištích?

Gajda

Ale jo, 2x týdně na Stansted to letadlo naplní i ve Varech obousměrně. A pak nějaká sezónní linka k moři + něco málo na Ukrajinu. Myslím, že než se todle zrealizuje, bude se tám dávno zase lítat.

Apex

No, snaží… Studií proveditelnosti prodloužení a rozšíření dráhy v KV bylo už několik, takže ta aktuální zase nic tak nového nepřináší a de facto potvrzuje to, co už bylo vyřešeno. A zatím se to nikdy nikam nepohnulo. Nemyslím, že by tomu teď bylo zásadně jinak. Ale hlavně, vědí Varští, kolik turistů a odkud chtějí? Kolik turistů vlastně region snese? A co jim budou nabízet?

ViaE

Za mě všechno špatně. Kdo někdy byl v KV kraji i mimo hlavní město ví, jak zchudlý kraj to je. Peníze by se hodily na 1000 jiných věcí, které místo toho utopí do rozšíření dráhy, protože Ryanovi se tam nechce. Vždyť je to celé úplně na hlavu postavené. Ta naivní myšlenka, že tam nikdo nelétá, protože mají nevhodnou dráhu? Nesmysl. Nikdo tam nelétá, protože bez Rusáků je to ještě větší černá díra. Stejně to dopadne jako letiště a ILS v Českých Budějovicích… za tyhle průsery, které stojí stamiliony by se mělo chodit před soud.. 3/4 miliardy… panebože! Co očekávají za… Číst vice »

Air Traveller

to neni zadna naivni myslenka – to je realita. se spucasnou drahou tam ryanair nedostanou.

nicmene samozrejme rozsireni drahy nezarucuje, ze se tam ryanair nekdy podiva

Apex

750 miliónů? Při dnešních stoupajícících cenách? Navíc je otázka, co přesně se má odehrát, zda ke stávající dráze přibudou 2×7,5 m pruhy plnohodnotné dráhy, které ji rozšíří PLUS 2x 7,5 m zpevněných pásů… pak bych to znamenalo šířku 60 m a to se mi po pravdě úplně nezdá, to by byl hodně velký luxus. Pro zvýšení provozuschopnosti letiště by totiž stačily ty zpevněné pásy (jako je tomu například v Memmingenu). Pokud skutečně platí 15 m plnohodnotné dráhy plus 15 m pásů, tak musí vybudovat celkem nějakých 86100 m2 ploch, v relativně složitém terénu, který bude vyžadovat dost úprav, k tomu… Číst vice »

Apex

Rychle jsem proběhl studii proveditelnosti z roku 2019 a tam varianta prodloužení o 360 m a rozšíření (skutečně na 60 m celkově!) odhaduje náklady na téměř 900 miliónů… tak nevím, kde se vzalo číslo 750 miliónů.

Jiří Kocurek

Vejde se na současnou dráhu (šířkově) A320/B737 nebo obdobné letadlo? Délka cca 2 km je dostatečná.
Je to regionální letiště, tam dálkové lety s A350 či B787 moc nehrozí a Jumbo už tuplem ne.

A na adresu kraje bych se zeptal, zda mají všecka sídla nad 1000 EO kanalizaci a čističky odpadních vod. A dále na stav mostů na krajských silnicích. Ať se nestane uzavírka pro všechny vč. pěších, havarijní stav, plánujeme opravu.

kakov

Se zeptejte, každé velké město a natož krajské přeci musí mít mezinárodní letiště a nejlépe několik, vždyť v Londýně moc dobře vědí proč mají 4 letiště!

To byl pokus o satiru 😉

Doktor Trychtýř

Jen mezinárodních letišť je v Londýně dokonce šest: City (LCY), Heathrow (LHR), Gatwick (LGW), Luton (LTN), Stansted (STN), Southend (SEN). Ale v KV možná jen chtějí upravit VPD aby obsloužila Il-76. (také pokus o satiru)

Apex

Ano, vejde, ale jsou s tím spojená provozní omezení, např. povětrnostní podmínky (boční vítr), možnost provozu na plnou kapacitu při letech nad určitou vzdálenost apod. Navíc, pro lety na dráhu o šířce 30m mají některé společnosti zvláštní pravidla a některé provoz na takovou dráhu ani neumožňují (na základě rozhodnutí příslušného leteckého úřadu, což platí pro výše uvedený Ryanair)

Jiří Kocurek

Díky za info.

J.K.

Nicméně Ryan by to možná nemusel řešit při provozu přes Buzz nebo Laudu?

Apex

Řeší to … Požadavek RYR je v zásadě takový, že letiště by mělo mít 45 m širokou dráhu a ILS cat II

Lukáš F.

Kdyby existence letiště měla smysl, tak tam budou lítat ATRka nebo menší proudové letouny. Tím, že se postaví větší ranvej, se tam potenciál magicky neobjeví.

Martin.K

Ach jo. Kdyby raději kraj těch 750 milionů + další dotace na lety využil například ve prospěch ekologičtější železnice…

Frantisek

Ano, průtah dolním nádražím pro dálkové osobní vlaky by měl asi tak stokrát větší přínos. Jenže to by zase nenaplnili tu kýženou dálnici, co se k nim blíží, že… Vlaky jsou u nás pořád často buď jen pro parádu nebo na odpis.

Jiří Kocurek

Jakože letiště bez letadel tu dálnici naplní? Běžte za psychologem.

Zbyněk

Investice do letiště, které historicky nejvíce zajímalo ruskou klientelu, mi přijde v dnešní době jako nesmyslná. Asi mají předjednané i jiné trhy.

Miloš

Vary moc malé městečko

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Domnívají se v Karlových Varech, že budou letiště ještě někdy potřebovat?
Co nám tají, čerchmanti?

Vitapb

Současný stav nestačí pro ruská výsadková letadla.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Toho jsem se bál…

kakov

😀 tak to je dobrý!

David

Se mají radši soustredit na dálnici do Varu a obchvatu, než dotovat letiště.

Frantisek

Spíše vylepšit železnici, než tam přivádět další auta. Ale ono to vyjde nastejno. Vlaky zrušit, auta a letadla pomnožit. Žádný odklon od letitého trendu…

Jiří Kocurek

A které tratě má Karlovarský kraj ve správě, aby je ze svého rozpočtu vylepšoval?

Plecháč

A které dálnice?

Ivan

Aneb jak vyhodit do luftu další miliardu…

Stejně jako je nesmysl, že kraj přispívá na letenku v turecké dovolené.