Velkou autobusovou zakázku pro Karlovarský kraj řeší soud i ÚOHS, běží nová soutěž
Kraj tlačí čas, autobusy mají být dodány do konce příštího roku.
Karlovarský kraj zkouší znovu najít dodavatele autobusů na stlačený zemní plyn, které chce nakoupit s evropskou dotací. Plány kraje řeší antimonopolní úřad i soud. Ten již na žádost společnosti SOR Libchavy vydal předběžné opatření zakazující další kroky ve veřejné zakázce.
SOR Libchavy vyhrál první soutěž, kraj ji ale zrušil s odůvodněním, že nabídka byla příliš vysoká. Podle výrobce bylo ale zrušení protiprávní, a proto se obrátil na soud. Okresní soud v Karlových Varech rozhodl, že se zatím musí kraj v nové soutěži zdržet dalších kroků s novou zakázkou. Jde o historicky největší zakázku pro kraj.
O zrušení první zakázky rozhodl kraj už dříve, kvůli řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale ještě pravomocně zrušená není. Kraj mezitím vypsal novou soutěž, kterou rozdělil na dvě části: dodávku malých a středních autobusů, celkem 170 vozů. Podle radního pro dopravu Jana Bureše jde o jiný předmět plnění, než původní soutěž. V té kraj požadoval i servis, teď už ne.
„Nastavení aktuálního výběrového řízení vychází z předběžných tržních konzultací, které se konaly před vyhlášením výběrového řízení,“ uvedl Bureš. Podle Bureše je šance, že se do soutěže takto přihlásí více zájemců. Namísto plného servisu jsou součástí jen specifikované servisní úkony na pět let.
Kraj tlačí čas: aby získal evropskou dotaci, musí být autobusy dodány a zaplaceny do srpna 2023, maximálně do konce příštího roku.
SOR Libchavy upozornil dopisem krajské zastupitele, že kraj předběžné opatření nerespektuje. „Zadavatel soudní zákaz ignoroval a uveřejnil nové vysvětlení zadávací dokumentace a opakovaně prováděl změny zadávacích podmínek. Postup zadavatele je tak v přímém rozporu se soudním rozhodnutím, což je z pozice veřejné instituce alarmující. Rovněž pak platí, že úkony prováděné v rozporu s předběžným opatřením jsou absolutně neplatné, a navíc mohou naplnit znaky trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí,“ napsal SOR zastupitelům.
Vzhledem k současné situaci na trhu se zemním plynem se nabízí i otázka, zda je vhodné nyní pořizovat autobusy na plyn. „Předpisy Evropské unie nám ukládají zajistit, aby ve veřejné dopravě jezdilo nejméně 30 % nízkoemisních vozidel. V současné době jsou nejlevnější variantou, jak toto zajistit, busy na CNG. A buď tyto busy pořídí dopravci a my jim zaplatíme i odpisy v ceně dopravního výkonu, nebo je pořídí kraj s dotací a budeme mít pak o to levnější cenu za dopravní výkon. Proto jsme zvolili tuto cestu a nic se na tom nemění,“ řekl Bureš.