Ostravě se komplikuje nákup autobusů na vodík, ÚOHS vyhověl rozkladu SOR Libchavy
Primátor Ostravy mluví o možném zrušení celé soutěže.
Rok po vypsání soutěže na dodavatele až deseti autobusů na vodík Dopravní podnik Ostrava (DPO) stále nemá jejího vítěze a reálně hrozí zrušení tendru. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna vyhověl rozkladu společnosti SOR Libchavy a znovu vrátil celý případ k novému projednání. SOR vlastní autobus nemá, pracuje ale na jeho vývoji.
Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na úřední desce antimonopolního úřadu. To primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO 2011) interpretoval na sociálních sítích jako zrušení soutěže. „ÚOHS nám zrušil tendr na vodíkové autobusy, protože jsme si dovolili dát do zadávacích podmínek požadavek, aby potenciální uchazeč již někdy nějaký vodíkový bus vyrobil. Dle úřadu jde o podmínku diskriminační. V téhle zemi se ‚skvěle‘ soutěží :-(,“ napsal Macura na Twitter.
Později se opravil. „Pro nás to nicméně nejspíš znamená zrušení současného tendru, nakolik máme vodíkovou plničku ‚na cestě‘ a než riskovat, že na ní nebudeme mít co plnit, je asi jistější cestou, než ‚bojovat‘ s úřadem, tendr zrušit a vyhlásit znovu,“ dodal Macura. Rozhodnutí o zrušení soutěže ještě nepadlo.
Spor se týká podmínek soutěže na dodávku až deseti kusů nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon. Za hlavní problém označila společnost SOR skutečnost, že dopravní podnik požadoval po budoucím dodavateli zkušenosti s jednou významnou dodávkou a nejméně jedním již dodaným kusem nového jednočlánkového autobusu s pohonem na vodík do zemí Evropské unie. Podle výrobce je požadavek vzhledem k faktickému stavu trhu s touto novou komoditou nepřiměřený a omezuje hospodářskou soutěž.
Rozvíjející se trh
V prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS tento argument i námitku odmítl. SOR podal rozklad, kterému předseda ÚOHS vyhověl. „Dospěl jsem proto k závěru, že Úřad nedostatečně zohlednil skutečnost, že trh s vodíkovými autobusy představuje rozvíjející se trh, v čemž jsem shledal též nesprávné posouzení věci,“ napsal Mlsna do textu rozhodnutí. Upozornil i na skutečnost, že i například ústecký dopravní podnik do seznamu referencí připustil i prokázání se dodávkou elektrického autobusu. Ústecký dopravní podnik je zatím jediný v ČR, který výrobce vodíkových autobusů vysoutěžil. Do soutěže podaly nabídky Škoda Electric a Solaris. SOR autobus na vodík nemá. Server Československý dopravák nedávno uvedl, že pracuje na jeho vývoji.
DPO soutěží ještě zbudování vodíkové plničky na Hranečníku na východním okraji města. Očekávaná cena přesahuje 150 milionů, tři pětiny mají pokrýt dotace z evropských fondů, městského a krajského rozpočtu. Plnička bude součástí autobusových garáží na Hranečníku, hotova by měla být v příštím roce.