Vzpruha pro mošnovské letiště. Česká pošta vybuduje třídírnu balíků pro celou Evropu
Nové centrum umožní propojení letecké, silniční a železniční dopravy.
Význam mošnovského letiště u Ostravy by měl v příštích letech vzrůst. V jeho těsné blízkosti v Ostrava Airport Multimodal Parku začne již v září fungovat nové třídicí centrum České pošty. Do Mošnova budou putovat zásilky především z Asie, odtud se rozvezou vlakem či kamiony po celé Evropě.
Plán na multimodální hub o velikosti bezmála 30 tisíc m2 oznámila Česká pošta v tiskové zprávě. Má propojit letištní, dálniční i vlakovou síť. Areál v Mošnově je největší investicí v moderní historii České pošty ve výši stovek milionů korun.
Pošta si od nového areálu slibuje vyřešení neuspokojivého stavu logistické sítě v regionu i zásadní navýšení kapacity balíkové sítě a zpracování zásilek. V Mošnově se počítá s novým balíkovým třídicím strojem s větším hodinovým výkonem a lepšími technologickými parametry, než mají současné stroje v regionu v Olomouci a v Ostravě. Díky tomu bude možné strojově třídit téměř 95 % balíkových zásilek. Nyní toto číslo dosahuje v regionu 73 %.
Náhrada za Ostravu a Olomouc
„Technika se modernizuje mílovými kroky, nemá smysl draze opravovat zastaralá zařízení. Právě proto bude mošnovský hub vybaven strojem zcela novým, jeho instalace je naplánovaná na první pololetí roku 2023. Mošnov bude výkladní skříní nejen logistiky, ale celé České pošty. Naší strategií je maximálně využívat naši přepravní páteřní síť. Díky novému centru se logistický systém ještě více posílí a bude zásadní oporou České pošty. Unikátní logistická síť je to, na čem můžeme a chceme stavět naši budoucnost,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.
Podle ředitele divize logistiky České pošty Martina Kmenta je výhodou blízkost letiště, D1 a železniční trať. „K dispozici máme snadno dostupné kolejiště, které nám poprvé v historii České pošty pomůže otevřít kontejnerový terminál a obsluhovat kontejnerovou dopravu. Právě ta je jednou z našich strategických aktivit ve střednědobém horizontu,“ dodal Kment. Celkem v Mošnově vznikne 400 pracovních míst, z toho prvních sto lidí by mělo začít v hale pracovat již během tohoto roku.
Do nového areálu se přestěhují stávající třídicí centra z Ostravy a Olomouce. Náklady na modernizaci těchto zastaralých přepravních uzlů, zvýšení jejich kapacit a modernizaci vybavení by byly neekonomické a jejich kolaps by podle současných trendů hrozil v řádu několika málo let. Podle pošty při současných objemech balíkových zásilek již pracují za hranicí svých kapacit.
Majitelem Letiště Ostrava je Moravskoslezský kraj, který se roky marně snaží na letiště přitáhnout více cestujících. Letecké nákladní dopravě se na letišti naopak daří čím dál více a objem odbaveného nákladu roste.