Most „soutěží“ nové tramvaje. Lhůta na nabídku 20 dní, podmínky zvládá jediná firma
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova začal v dubnu soutěžit výrobce tří nových tramvají za evropské dotace. Už teď je
Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova začal v dubnu soutěžit výrobce tří nových tramvají za evropské dotace. Už teď je ale poměrně jasné, kdo vyhraje. Dopravní podnik vypsal soutěž tak, že podmínky splňuje prakticky jediná firma. Zájemcům dal navíc mimořádně krátkou dobu na podání nabídky.
Zakázku vypsal 17. dubna, nabídky přitom musejí být doručeny už v pondělí 7. května. Na vypracování tak mají firmy 20 dní. To vše v době, kdy je po celé Evropě období prodloužených víkendů kvůli státním svátkům.
Nezvykle krátká doba na podání nabídek kontrastuje s jinými zakázkami stejné firmy: když dopravní podnik hledal v roce 2016 dodavatele dvou nových tramvají, nechal lhůtu na nabídku 55 dní. Podobně i jiná města v Česku při nákupu tramvají nechávají firmám nejméně 30 dní, obvykle ale až dva měsíce na podání nabídky.
Zákon počítá s 30 dny na podání nabídky, dopravní podnik ale využil možnosti zkrátit lhůtu na 15 dní, což může učinit v případě, že udělal předběžné oznámení o zakázce. To skutečně provedl: loni v červnu. To ale ještě neobsahovalo veškeré detaily o zakázce a přesné dokumenty, které si musí zájemci připravit. „I když zadavatel stanoví lhůtu přesně podle zákona, neměl by zapomenout na základní zásady. Lhůta by měla být stanovena s ohledem na předmět a složitost veřejné zakázky. Musí být reálné, aby bylo reálné stihnout připravit nabídku,“ říká Kateřina Koláčková ze společnosti Otidea, která se zabývá administrací veřejných zakázek.
Mluvčí dopravního podniku Jiří Holý vysvětlil krátkou lhůtu tím, že byly nastaveny v souladu s harmonogramem žádosti o dotaci a podmínkami Integrovaného regionálního operačního programu. Z něj má přijít 85 % prostředků na nákup tří tramvají v hodnotě přes 100 milionů korun.
Podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj Viléma Frčka bude žádost o dotaci ze strany ministerstva teprve kontrolována. „Lhůtu pro podání nabídek lze mimo jiné přezkoumat i z hlediska zásady přiměřenosti. V tomto případě bude tedy zásadní, zda byla lhůta natolik dlouhá, aby mohli dodavatelé podat nabídku,“ řekl Frček. Podle něj bude možné jednoznačný závěr učinit až na základě podrobné kontroly veřejné zakázky. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ dodal Frček.
Nejde přitom jen o problém s krátkou dobou na podání nabídek. Odborný časopis Československý Dopravák upozornil i na další úskalí soutěže na nákup tří středněkapacitních tramvají. Technická kritéria může splnit sice na první pohled více výrobců, kvalifikací ale může projít jen jeden: Pragoimex, respektive Aliance TW Team sdružující kromě Pragoimexu ještě Krnovské opravny a strojírny a společnost VKV Praha. Stadler takovou tramvaj už má, ale není ještě schválená a tím pádem ji nemůže přihlásit: Tango NF2 pro Ostravu.
Podle Holého byly podmínky nastaveny objektivně tak, aby se zadávacího řízení mohl zúčastnit maximální počet možných účastníků. „Z tohoto důvodu byl proveden i průzkum trhu. Podmínky byly již v minulosti konzultovány s orgány poskytovatele dotace, který v nich neshledal diskriminující kritéria,“ tvrdí Holý.
Nové tramvaje mají mít nejméně 45 míst k sezení, dalších 110 k státní. Vozy budou klimatizované, na palubě bude wifi nebo dobíječky USB.