Třetí pokus vyšel. Nešťastnou Ušatou zrenovuje a zprovozní 1. Kolínská lokomotivní

Parní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Muzeum hledalo renovátora Ušaté od září 2019, kdy vypsalo první tendr.

Národnímu technickému muzeu (NTM) se na třetí pokus podařilo nalézt firmu, která zrestauruje a uvede do provozu parní lokomotivu 464.102 Ušatá z roku 1940. Podle smlouvy zveřejněné v registru se prací ujme společnost 1. Kolínská lokomotivní, sjednaná cena je 25 milionů korun bez DPH.

Nejzazší termín dokončení a předání „hotového díla bez vad a nedodělků“ činí 17 měsíců ode dne předání lokomotivy zhotoviteli, nejpozději má být hotovo v listopadu 2023.

Muzeum hledalo renovátora Ušaté od září 2019, kdy vypsalo první tendr. Zájem neprojevil nikdo a stejné to bylo i po vypsání druhé soutěže. Po dvou neúspěšných tendrech pak NTM výrazně navýšilo předpokládanou cenu. Z původně odhadovaných necelých 10 milionů korun se předpokládané náklady zvýšily na 32 milionů korun.

Z provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyZ provozu historické lokomotivy 464.102. Foto: archív Bohumíra GoldyParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákLokomotiva 464.102 a posádka v Jílovém u Prahy. Foto: Růžolící ChrochtíkParní lokomotiva 464.102, Praha, Balabenka, 9. 7. 2018, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Ušatá byla původně součástí balíku tří parních lokomotiv (spolu s lokomotivou 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873 a 210.001 Serényi z roku 1905), které chtělo muzeum zrenovovat. Maličkou mašinu Serényi „udalo“ loni v lednu na druhý pokus, její renovaci do vystavovatelného stavu zajišťuje společnost Railway Capital. U Conrada Vorlaufa se našel renovátor až na třetí pokus, když muzeum ustoupilo od záměru lokomotivu zprovoznit. Zrenovuje ji rovněž společnost 1. Kolínská lokomotivní se subdodavatelskou firmou SEA Kolín.

Lokomotivy vyvolaly v minulých letech nemalé vášně. NTM si je stáhlo od železničních spolků, které se o ně na základě smlouvy s muzeem měly starat. O Ušatou se do roku 2018 starala společnost Růžolící Chrochtík.

Tagy 1. Kolínská lokomotivní 464.102 NTM parní lokomotivy Ušatá
18 komentářů