Ruské dráhy prodaly Gefco, nezvládají splácet dluhopisy
Ruské dráhy se díky sankcím dostávají do platební neschopnosti.
Po deseti letech má logistická společnost Gefco nové majitele. Téměř stoprocentní podíl ve společnosti, která v Česku zajišťuje například logistiku pro závod Toyoty v Kolíně, koupila od ruských státních drah RŽD a automobilky Stellantis francouzská společnost CMA CGM.
Nový majitel oznámil akvizici v tiskové zprávě, cena nebyla zveřejněna. Odhady mluví o 450–500 milionech eur. Původní majitelé prodali 75 % akcií do Ruska v roce 2012. Gefco zaměstnává 11 500 lidí ve 47 zemích. Původně vzniklo jako pobočka francouzské automobilky PSA. Evropská komise dovolila okamžité převzetí.
„Jde o další krok, jak posílit naši pozici na světovém trhu dopravy a logistiky,“ řekl šéf CMA CGM Rodolphe Saadé. Firmu začlení pod Ceva Logistics, která se zaměřuje na byznys logistiky v automobilovém průmyslu.
Prodej podílu ve firmě může ruským státním drahám přijít nyní vhod, i když je otázkou, zda se k penězům vůbec dostanou. Evropský výbor pro stanovení úvěrových derivátů rozhodl o přeřazení dluhopisů firmy mezi cenné papíry, které se nesplácí, jak informovala agentura Reuters. Jde o dluhopisy v hodnotě 250 milionů švýcarských franků.
Podle výboru držitelé dluhopisů neobdrželi úroky splatné 14. března, takže nastala „úvěrová událost“, která umožňuje nárokovat proplacení pojistek dluhopisů proti platební neschopnosti. Mezi členy výboru patří přední světové banky, včetně společností Bank of America, Goldman Sachs a JPMorgan.
Ruské dráhy uvedly, že pravidelnou výplatu kupónu neměly kvůli sankcím jak provést. V praxi to znamená platební neschopnost firmy, která může vést k bankrotu.