Desetimiliardové vylepšení uzlu Česká Třebová získalo územní rozhodnutí
Stavba bude rozdělena do 22 etap, probíhat by měla v letech 2024 až 2029 při zachování provozu.
Správa železnic (SŽ) zdolala další milník na cestě k velké modernizaci železničního uzlu Česká Třebová, když získala pravomocné územní rozhodnutí. „Pokračujeme v přípravě rozsáhlé přestavby celého uzlu, který plní důležitou roli jak v osobní, tak i v nákladní železniční dopravě,“ oznámila SŽ, která chystanou stavbu označuje za „vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii organizace“. Celkové investiční náklady se odhadují na 10,4 miliardy korun.
Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Modernizace se dočkají i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.
Celkem se zmodernizuje více než 58 kilometrů kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Stávající podchod pod stanicí se prodlouží a nahradí tak dosluhující podchod, který slouží pro přístup do lokality za nádražím. Dosluhující podchod nahradí lávka. Všechna nástupiště i výstupy z podchodu budou vybaveny novým zastřešením.
Zahájení stavby kladla Správa železnic do příštího roku, nově na svých stránkách uvádí rok 2024. Hotovo by mělo být v roce 2029. Stavba bude rozdělena do 22 etap. Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn plynulý železniční provoz.
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby. Zakázku na projekt velké modernizace získalo loni v létě sdružení firem Sudop Brno, Sudop Praha a Sudop EU s cenou 257,8 milionu korun.