Rakušané prorazili tunel pro novou dálnici A26 u Lince, stavba unikátního visutého mostu je v polovině
Celkové náklady na stavbu se pohybují okolo 743 milionů eur. Rakousko si celou stavbu hradí z vlastních prostředků.
Stavbaři na budoucí rakouské dálnici A26 dokončili tento týden ražbu 3,2 kilometru dlouhého tunelového komplexu, který se rozkládá na obou březích Dunaje v Linci. Město také brzy dostane novou dominantu v podobě 306 metrů dlouhého visutého mostu.
Most, který spojí obě části tunelového komplexu, bude světově unikátní. Řeku překlene bez podpěr, nevyužije jediný mostní pilíř. Celou konstrukci mají bezpečně udržet lana s nosností 13 tisíc tun o délce více než půl kilometru. Upevněna budou ve skále. Stavba mostu je v současné době zhruba v polovině.
Necelých devět kilometrů dlouhá dálnice A26 bude tvořit nový západní dálniční průjezd Lincem. Celkové náklady na stavbu dálnice A26 činí 743 milionů eur (18,7 mld. Kč). Státní správce dálnic ASFINAG pokryje 85 procent nákladů, spolková země Horní Rakousy přidá 10 procent a město Linec 5 procent.
Účelem dálnice A26 je především dopravně odlehčit městu Linec a jeho okolí. Součástí velké přestavby lineckého dálničního uzlu je i zkapacitnění dálnice A7, na kterou se nová A26 napojí. Na A7 tak vzniknou dva nové mosty, které budou tvořit jeden celek s dnešním mostem Voestbrücke.
A7 je klíčová i pro české řidiče mířící na jih, neboť navazuje na „českou“ S10 a přivádí do Lince proudy aut od severu. Dva nové mosty fakticky rozšíří z obou stran Voestbrücke, čímž se kapacita přejezdu přes Dunaj zvýší z šesti až na deset jízdních pruhů. Zkapacitní se i navazující úseky A7.
Samotné práce u Lince probíhají už od jara roku 2020, kdy došlo k prvním odstřelům v místě budoucího tunelu. Příští rok na jaře je v plánu uvést do provozu základní konstrukci mostu na A26 alespoň pro nákladní dopravu ze stavby. Největší část, která je na grafickém zpracování vyznačena žlutě, pak začne řidičům a běžnému provozu sloužit na podzim roku 2024.