Linec už nemá být špunt. Rakušané investují miliardu eur do mostů a tunelů

Nový most v Linci, vizualizace. Zdroj: ASFINAGNový most v Linci, vizualizace. Zdroj: ASFINAG

Záhy po zprovoznění dálnice A5 směrem k českým hranicím se rakouští silničáři pouštějí do ještě velkorysejšího díla. Největší dálniční stavba

Záhy po zprovoznění dálnice A5 směrem k českým hranicím se rakouští silničáři pouštějí do ještě velkorysejšího díla. Největší dálniční stavba posledních let má vymazat Linec z pravidelných zpráv o dopravních komplikacích a stojících kolonách aut. Průjezd Lincem je možná nejproblémovější místo celé rakouské dálniční sítě a tomu odpovídají i náklady na vylepšení.

Rakouský ASFINAG počítá s náklady ve výši jedné miliardy eur, v přepočtu téměř 26 miliard korun. V plánu je mimo jiné výstavba tří nových mostů přes Dunaj, z toho dva budou tvořit jeden celek s dnešním Voestbrücke, přes který přechází dálnice A7. Ta je klíčová i pro české řidiče mířící na jih, neboť navazuje na „českou“ S10 a přivádí do Lince proudy aut od severu. Dva nové mosty fakticky rozšíří z obou stran Voestbrücke, čímž se kapacita přejezdu přes Dunaj zvýší z šesti až na deset jízdních pruhů. Zkapacitní se i navazující úseky A7.

Nová linecká dálnice A26, vizualizace. Zdroj: ASFINAG

Nová linecká dálnice A26, vizualizace.
Zdroj: ASFINAG

Bypassy budou po dokončení sloužit především lidem mířícím z Lince či do Lince, střední most zůstane tranzitu. Práce v předpolích mostu začnou už v lednu; řidiči přitom musejí počítat s omezeními. Dnešní pruhy se zúží a rychlost bude omezena z 80 či 100 kilometrů v hodině na 60 kilometrů v hodině. Od března bude provoz převeden do jednoho směru. Celková modernizace a rozšíření 40 let staré A7 se bude dít postupně a potrvá až do roku 2031. Po dokončení bypassů projde obnovou i starý most.

Součástí komplexu staveb pak bude i výstavba nové dálnice A26, což je západní průjezd Lincem. Ten zahrnuje i soustavu tunelů, zcela nový most přes Dunaj (čtvrtý, když počítáme Voestbrücke s novými bypassy jako jeden) a nadjezd kolejiště hlavního nádraží. A26 se napojí na A7. Stavba mostu přes Dunaj začne příští rok na podzim a skončí v roce 2023. Celá A26 má být hotova zároveň s A7 v roce 2031.

Postranní bypassy ppomohou starému Voestbrücke, vizualizace. Zdroj: ASFINAG

Postranní bypassy pomohou starému Voestbrücke, vizualizace.
Zdroj: ASFINAG

Po A7 v Linci projede denně kolem sto tisíc aut, což je srovnatelné s nejvytíženějším českým dálničním úsekem, kterým je D1 na výjezdu z Prahy. ASFINAG připravuje úpravu lineckého dálničního uzlu od roku 2012, mimo jiné jde o reakci na tranzit z České republiky, kde se směrem k Rakousku buduje D3. Podobně jako v Dolních Rakousích u Poysbrunnu i v Horních Rakousích u Freistadtu dovedli Rakušané svou dálnici téměř na dohled českým hranicím a čekají na vývoj na české straně, kde se nic neděje.

Tagy A26 A7 ASFINAG dálnice Linec mosty Rakousko S10 tunely
9 komentářů