Dopravu ve Zlíně má vyřešit tunel pod městem, plány potvrdila studie proveditelnosti

Zaústění tunelu u mrakodrapu. Foto: AFRY CZZaústění tunelu u mrakodrapu. Foto: AFRY CZ

Náklady na tunel se blíží pěti miliardám korun, stavět se má v roce 2030.

 

Zlín je o krok blíže stavbě nového tunelu pod centrem města, který má přinést zklidnění dopravy v historickém středu. Záměr potvrdila studie proveditelnosti, kterou zpracovala společnost AFRY CZ. Odhadované náklady jsou 4,67 miliardy korun bez DPH i s rezervou.

Územím dosud denně projede 40 tisíc aut, velká část z nich by po dokončení tunelu měla jet pod zemí. „Umožňuje to vznik pěší zóny, zobousměrnění některých ulic, propojení parků apod. Tunel zlepší dostupnost centra pro chodce a cyklisty a zvýší jejich bezpečnost. Místní ocení nižší hluk a řidiči rychlejší a plynulejší průjezd v západo-východním směru,“ říká o studii proveditelnosti Prokop Nedbal, hlavní inženýr projektu a vedoucí oddělení Koncepce dopravy AFRY CZ.

Studie řešila tunel v několika verzích, nakonec zvítězila varianta o délce 1,1 kilometru v uspořádání 2+2 jízdní pruhy. Tunel bude veden ve stopě třídy Tomáše Bati. Zahloubení silnice je navrženo v úseku mezi křižovatkami s ul. Březnická a s ul. Hluboká/Lorencova. Počítá se s dvoutubusovým tunelem se dvěma plnohodnotnými jízdními pruhy v každém směru. Oproti generelu dopravy města Zlína, ze kterého zadání studie vychází, bylo zrušeno napojení ulice Dlouhá na tunel. To by totiž bez zásadního zásahu do stávající zástavby nebylo technicky možné.

Z třídy Tomáše Bati má být pěší zóna

V oblasti náměstí Míru a mezi parky dojde k přeměně třídy Tomáše Bati na pěší zónu s přístupem MHD a zásobování. Náměstí Míru tak bude celistvé, nerozdělené frekventovanou komunikací. Park Komenského a sad Svobody se akcí propojí,“ popsal projektant AFRY CZ Vojtěch Nižňanský. V oblasti náměstí Práce pak navrhují projektanti zrušení třídy Tomáše Bati, což povede k výraznému rozšíření veřejného prostoru. „Podchod chceme nahradit přechodem pro chodce s přejezdem pro cyklisty a zároveň navrhujeme několik dalších nových přechodů s cyklo-přejezdy. Lépe se tak pro nemotorovou dopravu propojí náměstí Práce s areálem Svitu,“ dodal Nižňanský. Ulice Štefánikova a Osvoboditelů budou nově obousměrné a opatřeny jízdními pruhy pro cyklisty.

Plán počítá se zahájením stavby po roce 2030. V současné době prochází hlavní tah skrz historické centrum. „Intenzita provozu v obou směrech činí téměř 40 tisíc vozidel denně, což tvoří výraznou bariéru v pohybu pěších a znehodnocuje to městský prostor. Vzhledem k okolní zástavbě a terénu ani není možné odvést dopravu jinými ulicemi,“ uvádí AFRY CZ v materiálu k tunelu.

Zlín zvažoval i vybudování obchvatu, ten ale projektanti zavrhli. Velká část dopravy má svůj zdroj či cíl právě v širším centru. Vzhledem k okolnímu terénu by obchvat byl také velice finančně náročný a součástí takového řešení by musel být tunel o délce zhruba 2,5 km. Jako velký obchvat by měla sloužit i budovaná dálnice D49.

Zlín očekává, že tunel zaplatí stát přes Ředitelství silnic a dálnic. Jde totiž o vyvedení dopravy silnice I. třídy. „Po celou dobu záměr komunikujeme s ŘSD, které na studii proveditelnosti také spolupracovalo. Poslali jsme jim i návrh společného memoranda o této stavbě. Dalším krokem by mělo být uzavření smlouvy o spolupráci a o společném postupu zadavatelů. Potom by následovalo posuzování vlivu stavby na životní prostředí a zadání dokumentace pro územní rozhodnutí,“ vypočítává další kroky radní pro dopravu města Zlína Michal Čížek.

Vizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZVizualizace tunelu pod středem Zlína. Foto: AFRY CZ
Tagy AFRY CZ tunel Zlín Zlín
125 komentářů