Muzeum v Lužné získalo památeční motorák 810, jezdil v Alžírsku

Motorový vůz 810.100 zachycený v prosinci 2021 v Lounech. Foto: Michal ChrástMotorový vůz 810.100 zachycený v prosinci 2021 v Lounech. Foto: Michal Chrást

Ikonu českých lokálek řady 810 má ve sbírkách od loňska také Národní technické muzeum.

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka má nový přírůstek. Je jím motorový vůz 810.100-8, který je na seznamu technických památek. Vůz byl do historického depa převeden od mateřských Českých drah a nyní prochází kompletní opravou.

Podle šéfa muzea Marka Plochého vůz dostane co nejpůvodnější podobu. Bude mít například koženkové lavice. Nyní k němu zaměstnanci depa shánějí pluh. „Rádi bychom jej měli hotový do zahájení nové sezony, budeme ho využívat ke zvláštním jízdám či výletům na objednávku,“ uvedl Plochý.

Vůz je zajímavý tím, že v roce 1989 zhruba půl roku jezdil v modrém nátěru v Alžírsku. Tehdy se v severní Africe testovaly dva motoráky 810 s tím, že v případě úspěchu dodá Vagonka Studénka do Alžírska další vozidla. Na to ale nedošlo, a vozidla se vrátila do Československa. Zmíněný vůz jezdil na Liberecku. Muzeum v Lužné má už delší dobu ve sbírkách i prototyp 810.002.

Poslední den ČD na lince L4, křižování vlaků v Jedlové (Os 6010 - 749.121, Os 6009 - 810.371). Autor: Standa PetříkMotorový vůz 810 v Rožmitálu pod Třemšínem. Foto: Ondřej ŠvandelíkMotorový vůz 810 Českých drah a jednotka 845 Arriva vlaky ve Staré Pace. Foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMotorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhyMotorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhyNedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaMotorový vůz 810 na trati Vraňany - Straškov. Foto: České dráhyMotorový vůz 810 v Ledečku. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaInteriér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397Motorový vůz 810 v Dubí. Foto: Phil Richards / Flickr.comČesko-slovenské setkání v Táboře. Vpředu 810 společnosti Railway Capital.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz 810 míří do někdejšího Křižíkova depa.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhyMotoráky GW Trainu ve Volarech. V popředí dvě 810, třetí vzadu Regio Sprinter (654).
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotorák řady 810 KŽC Doprava.
Autor: KŽC DopravaStanice Moldava v Krušných horách. Foto: Wikimedia CommonsMotorový vůz řady 810 (RegioMouse), ilustrační foto. Foto: České dráhyNádraží Litomyšl, motorový vůz 810, foto: České dráhy

Ikonu českých lokálek řady 810 má ve sbírkách od loňska také Národní technické muzeum, které ji koupilo v balíku 66 vozidel od Českých drah. Konkrétně jde o vozidlo 810.032-3, které si muzeum vybralo díky vzhledu blížícímu se originálu.

České dráhy přitom stále provozují 213 vozů řad 809 a 810. Fakticky všechna už prošla nějakým vylepšením. V následujících dvou letech plánují vyřadit zhruba třetinu z těchto vozů. Vagonka Studénka jich v letech 1973 až 1984 dodala tehdejším ČSD 680 kusů. Dalších více než sto vozidel bylo dodáno do Maďarska.

„Konstrukčně jde o vozidla velice originální, která v provozu předčila očekávání konstruktérů i provozovatelů. Hlavním úkolem výrobce bylo vytvořit levné vozidlo, jednoduché na údržbu a levné na provoz, které mělo nahradit veškerá starší vozidla na vedlejších a krátkých tratích, kde se předpokládalo, že průměrná doba cesty jednoho cestujícího bude v průměru asi 20 minut. Proto byl interiér poměrně málo komfortní, jednoduchý a hodně prostorný,“ píše NTM v materiálu k akvizici „osmsetdesítky“.

Tagy 810 ČD Muzeum Centrum historických vozidel Lužná motorový vůz řady 810
238 komentářů