Tři největší osobní dopravci na železnici spojují síly. I kvůli tlaku na Správu železnic
Svaz chce tlačit na Správu železnic, aby měly práce na tratích menší dopady na cestující.
Na české železnici vznikne příští týden úplně nový Svaz osobních železničních dopravců. Do jedné organizace sdruží zatím čtyři dopravce, z nichž někteří si dlouhé roky nemohli přijít na jméno.
Zakladateli nového svazu budou České dráhy, RegioJet, Arriva a AŽD Praha. K oficiálnímu představení má dojít příští týden. První tři jsou největšími hráči v osobní dopravě na české železnici. AŽD Praha je v byznysu osobní dopravy relativně novým hráčem, kromě své tradiční činnosti v oboru zabezpečovacího zařízení má i vlastní tratě.
„Hlavním cílem je tlačit na Správu železnic, aby nekazila provoz na tratích častými výlukami,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura. V pozvánce na tiskovou konfernci je tento cíl popsán jako „minimalizace dopadů současného stavu tratí, jejich oprav a výstavby nových na kvalitu služeb cestujícím“. Dopravcům dochází trpělivost zejména kvůli dlouhým opravám koridorových tratí, kvůli kterým se letos výrazně prodlužuje jízdní doba například z Prahy do Brna nebo Ostravy.
Pro osobní dopravce je vzorem sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, které si za pár let existence vybudovalo na české železnici velmi silnou pozici. Za další cíle si svaz klade zvýšení podílu železnice na přepravě osob v České republice, zkvalitnění infrastruktury i zavádění ETCS. Aktivně se chce také zapojit do tvorby legislativy a vytváření dopravní politiky státu.
Nový svaz má vést Petr Moravec, který dříve působil jako generální ředitel Veolia Transport v Česku, nebo Českých drahách, Abelliu či National Expressu, aktuálně v Cendisu.
V tuzemsku funguje řadu let i Sdružení železničních společností, které vede Jan Šatava z Railway Capital. Spolek ale v posledních letech spíše hibernuje. Loni sice došlo k pokusu o jeho restart, nepodařilo se ale přilákat velké hráče. Sdružení tak zastřešuje hlavně fandy lokálních tratí.