Brněnský dopravní podnik vrací do původní podoby tři trolejbusy, na dokončení čeká „kavárenská“ tramvaj
Renovace čeká vozidla, která je ještě možné vídat v běžném provozu.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) se pustil do renovace dalších historických vozidel. Jeho sbírka se letos rozšíří o dvě vozidla a na konci roku by měla mít 17 kusů.
Plány s flotilou historických vozidel oznámil DPMB v tiskové zprávě. Kromě trolejbusů 22Tr a 14Tr má dojít i k zahájení opravy brněnského trolejbusu 9Tr, který se podařilo získat zpět z Ukrajiny. Na dokončení čeká historická „kavárenská“ tramvaj 4MT.
„V letošním roce bychom rádi rozšířili sbírku našich retro vozidel o dva trolejbusy. Jedná se o zástupce typových řad 14 Tr a 22 Tr, které stále ještě můžeme vídat v provozu, ale postupně je budeme nahrazovat novými trolejbusy. Nadále se tak držíme našeho cíle, aby tato sbírka mapovala historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně a byla odkazem pro další generace. Aktuálně čítá patnáct kusů, pokud se podaří oba trolejbusy zrekonstruovat do konce roku, bude jich sedmnáct,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Historické a retro vozy mohou Brňané vídat na akcích, jako jsou Dopravní nostalgie, dny otevřených dveří a oslavy města Brna.
V komínské vozovně aktuálně zaměstnanci DPMB renovují trolejbus Škoda 22Tr. Vozy tohoto typu byly prvními kloubovými trolejbusy v Brně, které se mohly pochlubit nízkopodlažností. S osmi kusy byl DPMB jejich největším provozovatelem, vyrobilo se jich pouze 13 kusů. Další tři trolejbusy provozuje dopravní podnik Ústí nad Labem, jeden byl zlikvidován a další skončil v maďarském Szegedu.
Tramvaj na pronájem pro firemní akce
Po dokončení vozu 22Tr počítá brněnský dopravní podnik se zahájením opravy trolejbusu Škoda 14Tr. „Čtrnáctky“ vyráběla Škoda Ostrov v letech 1981-1998 a vyvážely se i do bývalého Sovětského svazu nebo NDR. Dopravní podnik města Brna do své sbírky zařadí zástupce jedné z posledních sérií, které byly už z výroby vybaveny digitálními displeji pro zobrazování čísla linky a názvu konečné stanice.
Opravy se dočká i trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil od roku 1980 do 1996. Odtud byl následně odprodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět do Brna, kde se podrobí celkové rekonstrukci. Náročná renovace přesáhne do příštího roku.
V ústředních dílnách DPMB pokračuje oprava „kavárenské“ tramvaje 4MT, kterou podnik v 90. letech zachránil před sešrotováním jakožto dosluhující služební vůz. Vzhledem k tomu, že dopravní podnik v roce 2019 dokončil rekonstrukci stejné historické soupravy 4MT, bude tato „kavárenská“ tramvaj uzpůsobena potřebám tolik žádaných pronájmů pro firemní a jiné akce. Tramvaji se vrátí vnější historický vzhled, ale v interiéru nabídne odnímatelné stoly, ledničku, kávovar nebo audiovizuální systém. Tramvaj bude dokončena do poloviny roku 2022.
Pracovníci ústředních dílen rovněž pokračují s opravou kloubové tramvaje ČKD Tatra K2 pro pražský dopravní podnik. Praha tramvaj odkoupila z Bratislavy a v Brně se podrobí rekonstrukci do původního stavu. V současné době probíhá oprava hrubé stavby karoserie tramvaje, hotovo by mělo být ve druhé polovině roku 2022.