Posun: Brněnská Jižní tangenta získala souhlasné stanovisko v procesu EIA

Dálnice D52 u Pohořelic. Autor: User:My Friend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8303906Dálnice D52 u Pohořelic. Autor: User:My Friend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8303906

Tangenta má být novým úsekem dálnice D52, její součástí bude mimo jiné i most přes Svratku.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zdolalo první zásadní překážku na cestě ke zbudování takzvané Jižní tangenty u Brna. Přes pět kilometrů dlouhá spojka dálnic D52 a D2 úspěšně prošla procesem hodnocení vlivu na okolí (EIA) a získala souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí.

„Kladné stanovisko nám umožní smysluplně pokračovat v přípravě, dalším krokem je pro nás záměr projektu, ideálně schválený na přelomu prvního a druhého čtvrtletí letošního roku. Stavba je ale součástí D52, takže procesně rozhodně nebude jednoduchá a bude určitě napadána v každém dalším kroku,“ uvedl šéf brněnské odnože ŘSD David Fiala.

MŽP kladné stanovisko doprovodilo řadou podmínek. Velký důraz klade například na ochranu proti hluku a prachu či na životní prostředí ptáků, plazů a obojživelníků. Silničáři proto budou muset vytvořit zhruba desítku trvalých úkrytů pro plazy (tzv. plazníků) nebo nový rozmnožovací biotop pro obojživelníky mezi Jižní tangentou a D1.

„Jako kompenzace za zábor registrovaného významného krajinného prvku Mokřina u dálnice, který je zároveň biotopem zvláště chráněných druhů živočichů a prvkem ÚSES bude zajištěno vytvoření náhradního biotopu obdobných parametrů. Mělo by se jednat o pestrý strukturní prvek na ploše cca 2,5 ha s přítomností potoka a mělké vodní plochy nebo ploch charakteru tůně,“ píše se dále ve stanovisku.

Plánovaná Jižní tangenta (D52) u Brna. Pramen: ŘSD

Plánovaná Jižní tangenta (D52) u Brna. Pramen: ŘSD

Odhadované náklady stavby dnes činí 5,6 miliardy korun, přičemž vedle samotné spojky je v nich zahrnuto i navazující čtyřkilometrové zkapacitnění dálnice D2. To bude spočívat především ve vybudování souběžných komunikací, takzvaných kolektorů.

Vzhledem k předpokládaným termínům stavby je ale cena spíše věštění z křišťálové koule. Termín zahájení realizace se očekává v roce 2030, hotovo má být o pět let později. Stavba má proběhnout ve třech etapách, kdy na začátku bude zkapacitnění D2, následovat bude mimoúrovňová křižovatka Syrovice (napojení Rajhradu) a nakonec přijde samotná tangenta. Cesta k tomu ale bude ještě dlouhá, silničáře mimo jiné čeká územní a stavební řízení.

Tangenta má být novým úsekem dálnice D52, její součástí bude mimo jiné i most přes Svratku. V současnosti je dálnice D52 ukončena v mimoúrovňové křižovatce Rajhrad (křížení s II/425) a dále směrem k dálnici D1 pokračuje jako silnice I/52. Ta je přetížená, neboť slouží místní i tranzitní dopravě. Z hlediska mýta jde o vůbec nejvýnosnější silnici I. třídy v republice.

Tagy brno D2 D52 Jižní tangenta ŘSD
56 komentářů