900 Kč za cestujícího. Ropid chce zrušit nejprázdnější linku po Praze
Jde o autobus, který zejména v centru Prahy vždy zaujme na první pohled. Zatímco tramvaje, metro či linky jezdí plné,
Jde o autobus, který zejména v centru Prahy vždy zaujme na první pohled. Zatímco tramvaje, metro či linky jezdí plné, červeno-bílý vůz Iveco Crossway linky H1 veze obvykle jen řidiče, v lepším případě jednoho až dva cestující.
Linka H1 přepravuje jen osoby se sníženou schopností pohybu a orientace a dospělé cestující s dětmi do tří let. Jde o jednu z nejdelších linek v síti pražské MHD, spojuje obchodní centrum Chodov s Černým Mostem, jede ale přes centrum Prahy. Doba jízdy je 95 minut. Na trasu se vydává sedmkrát denně každým směrem, nejezdí o víkendech a ve svátcích.
Ropid se netají tím, že by linku rád zrušil. „Extrémně nízké využití linky H1 je dlouhodobý problém, který je však s ohledem na společensko-politickou citlivost obtížně řešitelný,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Už dříve skončily jiné podobné linky H2 a H3, H1 ale zůstává.
Speciální linky vznikly v době, kdy nejezdilo tolik nízkopodlažních dopravních prostředků. Dnes jsou ale nízkopodlažní tramvaje a autobusy samozřejmostí. „Právě kvůli velké nabídce ostatních nízkopodlažních spojů jezdí téměř zcela nevyužitá, nicméně s návrhem na zrušení linky zatím nesouhlasí zástupci sdružení vozíčkářů a členové takzvané bezbariérové komise HMP. Proto linka nadále jezdí,“ řekl Drápal. Linka obsluhuje lokality, kde jsou takzvané domy zvláštního určení, kde bydlí více lidi se zdravotním postižením.
Podle Drápala vychází přeprava jednoho vozíčkáře na této lince v průměru na 900 korun. To je o několik set korun více, než Ropid platí za služby přepravy invalidů v rámci služby door-to-door v Praze. Prahu ročně stojí provoz linky 6,3 milionu korun. Při posledním průzkumu se zjistilo, že za celý den přepraví 28 vozíčkářů. „Existují spoje, které v celé trase nepřepraví jediného vozíčkáře,“ dodal Drápal. Denně Praha zaplatí za provoz linky zhruba 27 tisíc korun.
Předseda takzvané bezbariérové komise při pražské radě Petr Secký se nedomnívá, že již nastal čas linku zrušit. „Komise Rady HMP pro Prahu bezbariérovou a otevřenou po dobu své existence většinou hlasů zastávala názor, že je vhodné linku H1 zachovat do té doby, než bude MHD v Praze plně bezbariérově přístupná. Plná bezbariérová přístupnost městské hromadné dopravy by měla být splněna k roku 2025,“ řekl Secký.
Podle něj je hlavní výhodou linky H1 skutečnost, že vozidlo je přizpůsobeno přepravě většího počtu invalidních vozíků, než je tomu na běžných autobusových linkách „Situace, kdy cestuje společně více osob upoutaných na vozík (například manželé při cestě do divadla nebo k lékaři či děti do školy) a nemohou cestovat jedním autobusem, může být velice nepříjemná,“ dodal Secký.
Podle ředitele organizace Asistence Erika Čipery, která pomáhá tělesně postiženým, jsou zastánci linky zejména mezi staršími uživateli. I když je sám pro zrušení linky, má pochopení pro její zastánce. „Aut na zavolání není tolik, tady mají jistotu, že v určitou dobu jim autobus jede a vejdou se do něj,“ vysvětlil Čipera.
Ropid nově spustil soutěž na provozovatele mikrobusů pro invalidy. Dosud je zajišťují společnosti Societa a Popelář Handicap-transport. Invalidům zajišťují například svoz od domova až k lékaři či úřadům. Loni takto mikrobusy obou firem využilo 57 tisíc osob, vozidla najela 1,5 milionu kilometrů. Praha na tyto služby přispěla 37 miliony korun. „Dopravci mají povinnost dle smlouvy archivovat všechny objednávky pro případ kontroly po dobu 3 let, vést evidenci uskutečněných jízd, kde je uvedeno jméno klienta, adresa, datum a hodina přistavení a odjezdu a adresa a hodina výstupu a počet ujetých km. Vozidla jsou vybavena GPS. ROPID má přístup do aplikace sledování vozidel obou firem,“ dodal Drápal.
Vítěz soutěže získá smlouvu na 10 let. Ropid odhaduje výrazně nižší cenu, než platí dosud: 19 milionů korun na rok.