804 kilometrů na jedno naplnění. CAF představil výkon nové testovací jednotky
Jednotka s vodíkovým pohonem. Foto: CAF
Zkušební provoz vodíkové jednotky běží ve Španělsku od loňska.
Zkušební provoz vodíkové jednotky běží ve Španělsku od loňska.
Na jednu stranu si myslím, že vodík je technologie, která se bude prosazovat složitě, ale pořád si myslím, že svoje uplatnění si najde. V španělsku např. mají docela velký potenciál pro opravdu velkou výrobu OZE ze slunce i z větru, kterou mají díky geograficé izolovanosti problém někam vyvážet. (i když pomocí HVDC není zase takový problém transportovat elektřinu i na opravdu dlouhé vzdálenosti) akumulace do vodíku může dávat smysl. ale v střední evropě, zejména pokud se posílí rozvodná síť je vodík jako akumulace zbytečná věc. Na druhou stranu, vodíkový vlak je pořád elektrický vlak a větsina vývoje, který na něm… Číst vice »
Problém vodíku je jeho malá molekula, která se těžko udržuje v nějaké nádobě nebo potrubí. Přepravovat je ve výsledku výhodnější elektřinu pomocí vedení a kabelů než vodík potrubím. Takže vodíku zbývá to skladování, ale asi lépe přivézt do Evropy tu elektřinu a tady to uskladnit ve vodíku, než ten vodík vyrábět na Sahaře a pak jej vozit.
800 km je modla moderních vozidel, např.847. Ale např.854 (i s vozem) dá 1000 km, vím je to nemoderní zastaralé, ale časté zbrojení je děs. To, že 854 dědečkové někd na venkově mají denní proběhy relativně malé, tak okolo Prahy těch 1000 km/den (podobně jako Vectrony) stále dávají.
V kterém oběhu má dnes motorák 1000 km/den?
Vypadá tak trochu jako rekonstruované Dřevolíno.
Kéž by to bylo těch 30 % a ne 20-25 % jak se ukazuje v reálu, ne v laboratoři. V laboratoři (když to tak nazveme) se i benzínový motor dostává k 50% účinnosti se vším tím omašlením a když ho doženete na hranici materiálových možností, že vydrží 1 sezonu, možná.
Lze předpokládat, že se jednalo o jízdu s minimem zastavení. Při zastávkovém vlaku ta ujetá vzdálenost bude s největší pravděpodobností řádově nižší. Ale i tak ta vzdálenost ujetá na jedno naplnění je velká. Uvidíme jaký bude ostrý provoz…
Neřekl bych, že bude řádově nižší jen kvůli zastávkám. Baterii to má tak jako tak, rekuperovat to do ní umět bude, dojezd nebude řádově (10x) kratší.
Nějak mi chybí souhrn celkové potřeby a spotřeby (kg H2, kWh), a taky nějaká cena za km.
Jo a abychom splnili současný požadavek na Green Deal tak taky doplnit o kolik více bylo vyrobeno CO2 než kdyby to jelo třeba jen na baterky.