80 % v tunelech, zkrácení jízdy o hodinu. Španělé otevřeli novou vysokorychlostní trať k Atlantiku
Tunel Pajares se stal sedmým nejdelším v Evropě.
Španělsko dokončilo jednu ze svých největších železničních staveb v historii. Správce železniční infrastruktury pro vysokorychlostní tratě Adif Alta Velocidad zahájil provoz na nové spojce přes Kantaberské pohoří.
Celkem 50 kilometrů dlouhý úsek se stavěl více než šestnáct let, šlo o velmi náročnou stavbu: 80 % trasy vede v tunelech, včetně 25 kilometrů dlouhého tunelu Pajares. Ten se stal sedmým nejdelším tunelem v Evropě.
Nové spojení umožní rychlejší napojení Asturie (Asturias), jednoho z autonomních společenství na severu země u Atlantiku. Dobu jízdy zkrátí o více než hodinu.
Tunel Pajares má celkem 58 únikových východů, jsou umístěné každých 400 metrů a mají zvýšit bezpečnost provozu v případě nehody. Nová trať je postavena na rychlost 275 kilometrů v hodině, část k Atlantiku dosud není hotová. Španělské dráhy na trasu nasadí nové jednotky Avril, které umožňují změnu rozchodu za jízdy. Jejich provoz začne v prvním čtvrtletí příštího roku. Dopravce očekává prudký nárůst počtu cestujících.
Talgo pokročilo v testech nových vlaků Avril, překonaly rychlost 360 km/h
„Je to cesta, jak otevřít další regiony investicím a příležitostem. Překonali jsme geologické bariéry, které oddělovaly Asturias od zbytku země,“ uvedl premiér Pedro Sánchez. Kromě tunelů je na trase deset viaduktů. Detailněji je projekt popsán na stránkách Adif Alta Velocidad.
Novou vysokorychlostní tratí Kantaberským pohořím projel po 16 letech od zahájení stavby první vlak
Celkové náklady vyšly na 4 miliardy eur, tedy zhruba 100 miliard korun. Z velké části byla stavba zaplacena z evropských dotací.
Trasa vede takzvaným Kantaberským pohořím (Cordillera Cantábrica). Původně měla být trať dokončena v roce 2010, výrazně také stouply původní náklady. Z 1,7 miliardy eur na 3,7 miliardy eur.