Letecké společnosti Letectví

7600 kilometrů bez mezipřistání. Izraelské aerolinky Arkia převzaly první A321LR

A321LR společnosti Arkia na odletu z Hamburku. Foto: Airbus
A321LR společnosti Arkia na odletu z Hamburku. Foto: Airbus

Izraelská letecká společnost Arkia dnes v Hamburku převzala první letadlo Airbus A321LR, s kterým chce evropský výrobce letadel výrazně proměnit byznys dálkových letů.

Arkia se stala nečekaně prvním zákazníkem poté, co zkrachovaly aerolinky Primera Air. Ty měly být prvním dopravcem, který je nasadí do provozu. Rodinná izraelská aerolinka má dnes ve flotile už nepříliš častá letadla Boeing 757-300 a embraery, od společnosti Neos si půjčuje Boeing 767. Celkem si objednala čtyři letadla tohoto typu s motory Leap 1-A od CFM, katalogová cena je 112 milionů dolarů za jedno letadlo. Do letadla se vejde 220 cestujících.

Úzkotrupé letadlo vycházející z modelu A321, díky doletu až 7600 kilometrů má umožnit otevírání nových dálkových linek především mezi městy, kam se nevyplatí dosud nasadit větší, širokotrupé letadlo. Například kanadský Air Transat od příštího roku nasadí tato letadla na nepříliš tradiční linky Montreal – Marseille či Montreal – Basilej.

Jde o stroj, který by mohl zajímat i dopravce létající do Prahy, bez problémů by například stroj zvládl let z Česka na východní pobřeží USA. Airbus očekává, že ve skutečnosti zvládne letadlo dolétnout déle. Už při testovacích letech zvládl být ve vzduchu až 11 hodin

Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus
Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus

Ukazuje to zkušenost s verzí A321neo u islandského WOW Air, které už běžně létá bez mezipřistání mezi Reykjavíkem a Los Angeles, což je 6900 kilometrů. Oficiální dolet A321neo je o tisíc kilometrů méně. Izraelský dopravce s ním chce létat do evropských destinací i například do Afriky či na ostrovy v Indickém oceánu.

V kategorii úzkotrupých letadel s dlouhým doletem dosud vedl Boeing 757, ten má ale o 300 kilometrů dolet kratší. Airbus se s novým letadlem chce dostat do segmentu nazývaný jako MoM (middle of the market), pro který Boeing vyvíjí stroj 797. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan Bačík
Host
Milan Bačík

WOW air s A321neo sice do Los Angeles lítá, ale jen díky zablokovaným sedačkám. Při plné kapacitě to nedá. Na linku je normálně nasazována A330. Pokud se prodá málo letenek, tak múže letět i A321.
Z prahy do Ameriky by to asi taky trochu skřípalo, ono už Něměcko je problém. A třeba New York z Prahy je už zcela mimo ekonomický náklad.

Jen tak
Host
Jen tak

Naopak… pro typicky seating (206 – 2 tridy) je prg-jfk krasne letatelne.

MildaIV
Host
MildaIV

A smím se zeptat na zdroj této informace?