7600 kilometrů bez mezipřistání. Izraelské aerolinky Arkia převzaly první A321LR
Izraelská letecká společnost Arkia dnes v Hamburku převzala první letadlo Airbus A321LR, s kterým chce evropský výrobce letadel výrazně proměnit
Izraelská letecká společnost Arkia dnes v Hamburku převzala první letadlo Airbus A321LR, s kterým chce evropský výrobce letadel výrazně proměnit byznys dálkových letů.
Arkia se stala nečekaně prvním zákazníkem poté, co zkrachovaly aerolinky Primera Air. Ty měly být prvním dopravcem, který je nasadí do provozu. Rodinná izraelská aerolinka má dnes ve flotile už nepříliš častá letadla Boeing 757-300 a embraery, od společnosti Neos si půjčuje Boeing 767. Celkem si objednala čtyři letadla tohoto typu s motory Leap 1-A od CFM, katalogová cena je 112 milionů dolarů za jedno letadlo. Do letadla se vejde 220 cestujících.
Úzkotrupé letadlo vycházející z modelu A321, díky doletu až 7600 kilometrů má umožnit otevírání nových dálkových linek především mezi městy, kam se nevyplatí dosud nasadit větší, širokotrupé letadlo. Například kanadský Air Transat od příštího roku nasadí tato letadla na nepříliš tradiční linky Montreal – Marseille či Montreal – Basilej.
Jde o stroj, který by mohl zajímat i dopravce létající do Prahy, bez problémů by například stroj zvládl let z Česka na východní pobřeží USA. Airbus očekává, že ve skutečnosti zvládne letadlo dolétnout déle. Už při testovacích letech zvládl být ve vzduchu až 11 hodin.
Ukazuje to zkušenost s verzí A321neo u islandského WOW Air, které už běžně létá bez mezipřistání mezi Reykjavíkem a Los Angeles, což je 6900 kilometrů. Oficiální dolet A321neo je o tisíc kilometrů méně. Izraelský dopravce s ním chce létat do evropských destinací i například do Afriky či na ostrovy v Indickém oceánu.
V kategorii úzkotrupých letadel s dlouhým doletem dosud vedl Boeing 757, ten má ale o 300 kilometrů dolet kratší. Airbus se s novým letadlem chce dostat do segmentu nazývaný jako MoM (middle of the market), pro který Boeing vyvíjí stroj 797.