umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

737 MAX? Nesedl bych do něj, říká pilot boeingu a majitel aerolinky Go2Sky

Daniel Ferjanček, majitel a šéf Go2Sky. Foto: Go2Sky
Daniel Ferjanček, majitel a šéf Go2Sky. Foto: Go2Sky

Daniel Ferjanček vede nejmladší slovenské aerolinie Go2Sky, sám je přitom navíc i aktivním pilotem. Aerolinka se zaměřuje na takzvané ACMI pronájmy, znají ji například z loňského roku cestující ČSA. „Řada lidí v managementu leteckých společností neumí používat excel,“ říká k vlně krachů dopravců v Evropě šéf aerolinky se čtyřmi boeingy 737-800, která byla za svoji existenci jen dvakrát ve ztrátě. V rozhovoru vysvětluje, proč nikdy nechce provozovat pravidelnou dopravu na své riziko či svůj názor na uzemnění letadel 737 MAX.

Na Slovensku vznikla řada leteckých společností, které ale obvykle neměly dlouhou životnost Vy existujete šestým rokem a vyděláváte. Jaká byla vaše cesta k letadlům?
Podnikal jsem v jiných oborech, kde jsem něco vydělal.  Postupně jsem si udělal všechny stupně pilotních průkazů včetně pilotování Boeingu, oslovili mě tehdy akcionáři Air Explore, zda k nim nechci vstoupit, protože věděli o mém kapitálu i zálibě v létání. Později jsme se rozešli v dobrém kvůli rozdílným představám na celý byznys a založil jsem Go2Sky.

Kromě Air Explore jste v podstatě jedinou slovenskou aerolinkou, která přežila. Proč se na Slovensku nedaří leteckým dopravcům?
Není to specifikum jen Slovenska. Obecně jsem překvapen, jak někteří lidé v oboru fungují. Mám pocit, že neumí používat excel, v kterém si jednoduše sestaví náklady a výnosy. Podívejte se na SkyEurope. Relativně jim vycházel byznys model, když létaly se staršími letadly. Pak koupily nové stroje, čímž náklady výrazně vzrostly hlavně kvůli ceně pronájmu. Cena letenek ale zůstala stejná. To nemůže fungovat. A takových příkladů je více. Byli jsme v kontaktu s vedením slovinských Adria Airways (zkrachovaly letos v září, pozn. redakce). Jednali jsme o pronájmu našich letadel. Naprosto mě šokoval jejich přístup. Aerolinky byly ve ztrátách a dluzích, management byl rádi, když sehnal od svého majitele 16 milionů eur. Neměli vůbec jakýkoliv plán, jak je vrátit do zisku, aerolinky jen dál pálily peníze, až zkrachovaly. Vím, že musím mít každý měsíc 300 tisíc eur na výplaty a pokud je nebudu mít, rovnou to můžu zavřít, ne pálit další peníze a vyrábět ztrátu.

Go2Sky podniká v relativně okrajovém segmentu, půjčování letadel aerolinkám pro vykrývání vyšší poptávky. Proč právě tento model?
Je to byznys, v kterém není až taková konkurence a poměrně stabilní poptávka. Zakládat na Slovensku pravidelné aerolinky je nesmysl. Celoročně z Bratislavy mohou fungovat tak tři čtyři destinace a jít proti aerolinkám typu Ryanair nemá smysl. Proto nechápu různé pokusy o slovenského státního dopravce, které tu byly. Vídeňské letiště s obrovskou nabídkou letů je tak blízko, že nemá moc smysl řešit, co bude létat z Bratislavy. Navíc, při současné regulaci mě neláká doprava na vlastní riziko.

Posádka Go2Sky. Foto: Go2Sky
Posádka Go2Sky. Foto: Go2Sky

Povinné kompenzace za zpoždění? Velký podvod

Proč?
Považuji za velký podvod celý systém povinných kompenzací. Cestující si koupí letenku za pár desítek euro a za zpoždění se mu musí platit 250 euro a víc? To je přece nefér. Většinu zpoždění neovlivníte, i když podle evropské směrnice za ni můžete. Copak je naší chybou, že například něco nefunguje na letadlu a musí se nějaký díl vyměnit?

Nehojí se pak letecké společnosti stejně na vás, když pro nich létáte pravidelné linky a máte zpoždění?
Ne, máme striktně nastavené smlouvy, že to je jejich problém. My pro ně létáme, to je nás byznys, ale neřešíme tyto věci okolo.

S uzemněním letadel 737 MAX bych očekával, že poptávka po vašich službách musela výrazně vzrůst…
Upřímně, nebylo to nějaké dramatické. Jedeme hlavně na dlouhodobější kontrakty, takže jsme stejně neměli moc co nabízet, protože jsme měli sezónu vykrytou ještě před tím než byla letadla uzemněna. Spíše nastal opačný problém: sehnat jiné vhodné letadlo do naší flotily. Leasingové firmy vycítily šanci, zdražily, požadují delší kontrakty.

Krach řady dopravců přinesl ale na trh další letadla. To se na něm neprojevilo?
Trvá dlouho, než se to projeví. Když leasingová firma převezme zpět letadlo po padlém dopravci, je to záležitost mnoha měsíců, než najdou nového zákazníka. Přebírání letadla není jednoduchá záležitost, musíte mít techniky, kteří proces dobře znají a těch není příliš.

Ve flotile máte jen boeingy, nezvažovali jste i přechod na airbusy?
Když zkrachovaly britské Monarch, jednali jsme o pořízení jejich airbusů, nakonec to ale nedopadlo.

Bylo by pro vás výhodné mít více typu letadel ve flotile? Není to pak dražší na údržbu i plánování posádek?
Má to svá pro i proti. Spousta aerolinek létá jen s airbusy a těm nemám co nabídnout. Proto jsme zvažovali provoz dvou typů. V segmentu, v kterém podnikáme, by to bylo jedinečné.

Pro koho jste letos hlavně létali?
Hlavním zákazníkem byl pro nás polský Enter Air a turecké Corendon Airlines. V zimě jsme létali i pro LOT, kterému vypadla letadla 737 MAX.  V zim pokračujeme s Corendon Airlines, které naopak půjčily část své kapacity indickému SpiceJet.

Nenastane oslabení poptávky po vašich službách, až budou moci opět MAXy létat?
Nemyslím, jsme tu hlavně na vykrývání výkyvů poptávky a letní sezóny. Aerolinky mají často i teď hodně letadel, jen ne dostatek pilotů. Otázkou navíc je, zda se 737 MAX někdy vrátí.

Máte pocit, že nakonec nedostane nikdy povolení k návratu do provozu?
Vývoj posledních týdnů a měsíců mě v tom celkem utvrzuje. FAA už neříká jen to, že neví, kdy letadlo povolí k obnovení provozu, ale už od nich padlo i klíčové slovo, že neví, zda povolení dostane. Myslím, že se to nikomu ani nechce příliš podepsat. A zapomíná se na důležitý faktor: budou s tím vůbec lidé chtít po tom všem létat? Já bych do něj nesedl. Takový případ už letecká historie zná. Šlo o letadlo de Havilland DH 106 Comet. Po sérii havárií si vylepšená verze už nenašla důvěru zákazníků a společnost zkrachovala.

Jak se daří shánět zaměstnance na takový způsob podnikání? Přeci jen nevědí, zda za týden či dva budou vůbec létat a kde…
Máme jiný typ lidí, než u běžných aerolinek, kde ví měsíce dopředu, jaký mají rozvrh práce. Hlavní je u nás flexibilita. Lidí je málo, ale právě tato pružnost a nestereotypní provoz řadu lidí v oboru láká.

Boeing 737 v barvách Go2Sky. Foto: Go2Sky
Boeing 737 v barvách Go2Sky. Foto: Go2Sky
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kanafasik

o já bychnzase nesedl do go2Sky. to jsou taky slušní střelci.

Ivo

Pokud bude letět majitel, tak poletím také😃

Johnny998

Je to vtipný pán. 🙂
„S uzemněním letadel 737 MAX bych očekával, že poptávka po vašich službách musela výrazně vzrůst…
Upřímně, nebylo to nějaké dramatické.“
z března: „According to the Chief Executive Officer of the company, Daniel Ferjanček, Europe is seriously being affected by the Boeing 737 MAX ban, with a total of 200 aircraft being grounded until further notice.“ / https://www.mba.aero/lot-receives-go2sky-aircraft-support/#

libcha

Podle mě jsou to dva různé výroky: uzemnění maxů bylo dramatické, ale vzrůst (sic) poptávky po službách Go2sky dramatický nebyl. Na tom asi není moc vtipného.

James007

To je realita – zrejme majú klienti na výber aj lepšie. Ak by som bol CEO spoločnosti, tak by som sa nechválil, že o moje služby nie je záujem.

Tomas

Co si to přečíst cele? Go2Sky to nepocítilo z důvodu, že mělo rozjeté své dlouhodobé pronájmy (Enter Air, Corendon, Getjet) a nemělo na delší dobu co nabídnout (Po uzemneni MAXu půjčili letadla LOTu, ale potom už měli od zimy podepsaný výše zmíněný business). V zimě se svou flotilou pokračuje pro Corendon. Letadla na zemi opravdu nemá, takže o jejich služby očividně zájem je.

Petr

K těm kompenzacím: Mně ta výše odškodnění přijde taky vtipná, vzhledem k cenám letenek. A už vůbec nechápu, proč zrovna letečtí dopravci jsou takhle pranýřovaní a proč nejsou stejná odškodnění u autobusů a vlaků, kde je to zpoždění o dost nepříjemnější (jedete 100 kilometrů, počítáte s půlhodinovou rezervou, kvůli závadě pak stojíte 3 hodiny v poli a dostanete kulové). S letadlem nikdy netrčíte v poli. Vždycky jste v pohodlí letiště.

bohyn

Nebo se také problém stane po nástupu na palubu a tvrdnete 3 h na sedačce v letadle, tam už to o pohodlí moc být nemusí (bez vody, bez jídla).

James007

Pozemní dopravcovia majú povinnosť dopraviť cestujúceho do počiatočnej zastávky a vrátiť mu cestovné, pokiaľ sa jeho cesta stala zbytočnou. Treba si uvedomiť, že lietadlami šudia cestujú na väčšie vzdialenosti. Disproporcia medzi pokutou a výškou cestovného je problémom leteckých spoločností, sami si za to môžu. Lietajú za dumpingové ceny, aby odrovnali konkurenciu, tlačia ceny letenie nerealisticky nízko, je to ich voľba. A to robia aj preto, že podvádzajú na odmenách pre posádky (ktoré často nedostávajú plat, lebo robia na kontrakt a sú platení len za block hours).

dubican

Petře, protože to se na evropské půdě se daly chytré hlavy dohromady a zřejmě chtěly řešit zejména problémy s charterovými lety a lowcost dopravci, kde tyto problémy byly nejčastěji (v minulosti), no a dopadlo to nakonec na všechny dopravce. Výsledek je pak takový, že právě lowcost dopravci létají více na čas a kompenzace se častěji řeší s těmi běžnými (i když ti jsou také dnes víceméně lowcost). Podobně neslavně dopadla i regulace cestovních kanceláří a vznik tzv. garančního fondu, kdy se přenesla osobní odpovědnost zákazníka za výběr dodavatele na poctivé CK, které do tohoto fondu platí % z každého prodeje.… Číst vice »

Vítek

No pokud MAXi do provozu nepustěj, tak se boeing nedoplatí.

Jen tak

pokud max nepusti do provozu, tak boeing toho moc nezaplati.

v tu chvili totiz prestane existovat.

Jirka

To rozhodně ne.

Yellowhammer

Ne? V rámci teorie.. je mi jasné, že je USA podpoří, ale co bude s X letadly, co stojí všude možně vyrobená, ale nedodaná? Ty jim nikdo nezaplatí a můžou je jen sešrotovat. Kdo zaplatí i to? Kdo zaplatí kompenzace? To už se nedá utáhnout.. A v tom mít ještě peníze na vývoj nového? Jediná cesta je, že budou opět létat.

Jen tak

to rozhodne ano.

zakaz maxu, konec boeingu.

boeing nema zadne jine letadlo tohoto typu (737ng jiz byla ukoncena) a long haul ho neuzivi. a nez namaluje nahradu za 737, tak to budou roky. 787 bude jeste nekolik let ztratovy. 777x je v haji a realne zacne vydelavat za mnoho let…

mizes si nesouhlasit, muzes protestovat, ale to je jedine, co s tim udelas.

Sitgestravel

Koupi ho Airbus. 😉

bohyn

Hned jak si na to vydělá, tak určitě 😀

Ivo

Je to o tom, jak bude nový SW pracovat. A jak bude fungovat přeškolování pilotů na trenazerech. Každý pilot by měl mít certifikát na Maxe. V každém případě je koncepce letadla zastaralá. Navíc NG mají problém s pevnosti křídla, což může být i problém Maxe. Jsou o tom nějaké bližší informace?

bohyn

Boeing si to nemyslí, znovu rozjel výrobu MAXe.

Bolek

Boeing dělá i vojenská letadla, včetně F-18, EF-18, KC-767 a P-8.Dále drony a rakety včetně kosmických. Problémy mít budou, ale krachnout je vláda nenechá.

Y.K.

Já si myslím, že by to šlo do úpadku, nicmě by „někdo“ odkoupil divizi „Boeing Defense, Space & Security“ (BDS), případně i další tři, čímž by se vykryla část pohledávek Boeing Commercial Airplanes (BCA).

James007

Boeing zarába na štátnych zákazkách. Aj preto je treba aby bolo na svete viac vojen, rakety sa vystrieľali a objednali sa nové.

Ivo

Boeing nezkrachuje, jsou tu další modely letadel, je tu zbrojní výroba.Jenom půjdou akcie dale dolů a budou pak atraktivní pro další nákup…

Y.K.

Pan Ferjanček se umí zpropagovat a vytěžit z mála maximum, ale osobně bych asi dával přednost Maxu před Go2Sky (pokud má tedy člověk na výběr). Viz „luxusní“ mimořádka při létání pro Norwegian http://avherald.com/h?article=4a1ae8c4 po kterém palubní průvodčí odmítli/y letět další sektory a opustili/y letoun.

Tomas

Selhání pilotů, tzn. selhání jednotlivce… a dal mate co ? Mimochodem, muže se stát kdekoliv, i u renomovaných společností. Takže nula bodu, za váš argument.

XxX

Vy jste asi ten článek moc nepochopil, že. O komentářích pánů Ferjančeka a Kaličiaka jakožto dvou statutárů tohoto povedeného podniku pod článkem ani nemluvě.

Jen tak

selhani jednotlivce – pilota se casto odviji od urovne aerolinky. takze nula bodu, ale pro tebe.

bohyn

Od toho tam ti piloti jsou 2, aby se hlídali

bohyn

– Oba piloti nezkušení – Aktivovaná parkovací brzda při pokusu o vzlet – Vypnutí motorů při přerušení vzletu. Krom náhlého brzdění si tak cestující prožili chvilku bez osvětlení potmě – Vypnutá klima – Neprošli checklisty, nebo je v nich chyba (vypli klimu při startu motorů a chyběl bod ji znovu zapnout). – Druhý pokus o vzlet po cca 5 minutách, bez varování pro palubní personál, který pobíhal mezi cestujícími a uklidňoval je – Jazyková bariéra při komunikaci s palubní posádkou – palubní personál to evidentně dost rozhodilo, když na příštím letišti vystoupili a odmítli pokračovat dál. – Žádný incident hlášen… Číst vice »

Y.K.

– neudělány nově kalkulace pro ověření parametrů pro vzlet na o cca 250 m zkrácené dráze.

Alex

vivat go2sky:):) dost šílený….a copak nám to ten pán blekotá? Že by do Maxů nevlezl??? At´raději zůstane kdesi v BTS.

James007

To bolo zlyhanie firmy. Samotný Ferjanček vtedy poskytol nie najšťastnejšiu odpoveď, ale to hlavné je, že spoločnosť, to sú ľudia. Zlyhanie jednotlivca neexistuje – spoločnosť tomu má predísť prostredníctvom SOP a mechanizmom kontrol. Napríklad za to, čo utobil Lubitz, je zodpovedná Lufthansa, lebo ich SOP umožnili, aby sa mentálne narušený človek nachádzal samotný v kokpite.

Y.K.

Samozřejmě a já plně uznávám nárok na chyby, lidi jsou jen lidi. Ovšem stejně jako Smarwings moc na image nepomohlo, když kapitánoředitel doletěl z Řecka do Prahy na jeden motor, Go2Sky moc na image nepomohlo, když dva piloti chaosili tolik, že palubní personál odmítl další lety. A že cabin crew něco vydrží. Cestující museli být bez sebe strachy.

Y.K.

Já uznávám, že se může stát, že nováček omylem nějakým chvatem zavře přívody plaiva čímž chcípnou motory a mám pro to jistou míru pochopení. Nicméně to co následovalo, bylo krutě neprofesionální, nekomunikace s cabin crew, nedodržování procedur, nekomunikování v ohledu špatně tlakované kabiny. Chaos by v kokpitu neměl panovat nikdy!

IGCT

Pěkný rozhovor, pomíjím-li, že mě zarazily tři věty vyzpovídaného 😊

Karel

Nějak si na ten nový zlozvyk nazývat leteckou společnost „aerolinka“ v jednotném čísle nemůžu zvyknout. Angličtina to snáší líp, protože v ní je jakýkoliv etymologický cit potlačen. Ale Čechovi to přijde stejně absurdní, jako bychom prodejně potravin říkali v jednotném čísle „potravina“.

Ondrej v.

take bych si do boeingu 737-800 provozovaném go2sky nesedl.

Tomas

To si nevyberete… a pravděpodobně zjistíte, že jste v Go2Sky letadle až ve chvíli, kdy v nem budete sedět …

Jen tak

nastesti mnohem driv.

James007

Tak môžem vystúpiť a nárokovať si na odškodné. Spoločnosť, ktorá si najme ACMI spoločnosť si nesplnila povinnoť informovať cestujúcich o tom, kto prevádzkuje ten let. A zo svojej skúsenosti viem, že spoločnosti v takých prípadoch nenamietajú.

Ivo

A co budeš dělat když máš zaplacenou dovolenou nebo letíš na důležitou schůzku? To jsou s prominutím jen teoretické kecy. Zbude ti se jen modlit, že to dobře dopadne…

Georg

Řada lidí v managementu leteckých společností neumí používat excel bohuzel nejen v leteckych spolecnostech, take mezi sotousi a sotousi organizovanymi napr. v cedopu je to trochu problem…

Tarom

Nejhorsi aerolinky siroko daleko, radsi bych mlcel na jeho miste 😀

Andrej

Na základě čeho hodnotíte? Máte snad osobní zkušenost?

Jen tak

oni tito pronajimatele opravdu casto nejsou nic moc. vetsinou je to “druha garnitura”.

sudetenwolf

K flotile Go2sky: registrace OM-GTF stáří 21 let, OM-GTG 17 let, OM-GTE 19 let, OM-GTG 12 let, zdroj: Planespotters.

sudetenwolf

Oprava překlepu, poslední uvedená registrace má být OM-GTH

Andrej

A tím jste chtěl říct co? Pokud mají letadla kvalitní údržbu, můžou létat bez problému klidně 30 let. Existují daleko větší aerolinky, které mají ve flotile o dost starší stroje, než go2sky. Viz například SW, abysme nechodili daleko.

James007

Ale tie lietadlá majú minimálnu údržbu u Go2Sky. 30 ročné lietadlá lietajú možno v Afrike, kde je oveľa horší dohľad zo strany leteckých úradov, ako cargo.

Janina

Chyba lávky. Stará letadla je možno najít všude. Třeba linku United do Prahy tohle léto obsluhovali obstarožní B767 s věkem okolo 28-30 let.

Ivo

Vždyť on nekritizuje stáří letadel. Jen to vygooglil…

Jen tak

pral bych ti, abys nekdy videl v jakym stavu jsou treba 20 let stary airbusy delty.

pak bys takhle blbe nezvanil.

Jen tak

(mysleno tak, ze ty 20+ let stary airbusy vypadaji lip, nez pet let stare letadlo bezne aerolinky).

Ivo

Tak to ještě není tak hrozně. Rozhodující je servis.

Jiří

Já bych zase nikdy neletěl s letadlem Go2Sky ☺️

Letec

Dobrý den, mohu vědět, jak to budete řešit, když si koupíte letenky např. s ČSA nebo poletíte na dovolenou s TS a prostě bude přistaveno letadlo Go2Sky?
Děkuji za odpověď.

XxX

Myslím, že bych tu dovolenou asi raději obětoval. Létat s někým, kdo se nedomluví anglicky a RTO realizuje vypnutím motorů, to fakt nezní zrovna příliš oddechově.

Jen tak

takove silacke rexi pri vecwru? 🙂

Jiří

No, jelikož předpokládám, že příští rok budou již MAXy v plném provozu, SW Group nebude potřebovat šroty od Go2Sky tak jsem si skoro jist, že s nimi nepoletím. A na dovolenou s TS již nikdy nepoletím, protože bych se musel časostrojem vrátit do minulosti 🤪

Letec

Dobrý den, náhodou dnes nastala podobná situace. Evidentně o pronájmu dopředu nikdo neví.
https://www.airways.cz/zprava/csa-vypomaha-boeing-airexplore-v-barvach-izraelske-sun-dor-international-airlines/
To byste se vrátil do Prahy vlakem nebo si koupil jiné letenky?
Děkuji za odpověď.

bohyn

Je to tvrďák, dá to pěšky/plavmo.

Jen tak

silcke hospodske reci 🙂 pak prijde k ketadlu a ani nebude vedet, jak se vzdat letu a kde si vyzbednout zavazadla 🙂

Jiří

No, stále nejsou v provozu MAXy, tudíž je váš dotaz neopodstatněný, a ano asi bych to dal pěšo/plavmobusem 😅

Ondrej Kucera

Já se naopak domnívám, že nastavení kompenzací je pro sektor zdravé, protože stanovuje rovnou a dopředu známou cenu zaviněných zpoždění. Nakonec celá ta regulace přeci reagovala na situaci, kdy některé společnosti prodávaly letenky dle letového řádu, který prakticky nešel plnit, což poškozovalo nejen zákazníky, ale i solidnější konkurenci.

asdf

Já bych zase nerad vlezl do letadla pilotovaném p. Ferjenčíkem. S MAXem nemám problém až ho pošlou do vzduchu.

Tomas

Ferjančekem, když už … a vlezl, stejně byste nevěděl, kdo v kokpitu sedí..

asdf

Máte pravdu, Ferjanček. Ale přesto ,nerad vlezl.

Ivo

Už jsem se lekl, že bude řídit pirát!😆

Iceman

To je ta společnost, která měla incident v Norsku, kdy s nimi už cabin crew odmítli letět (http://avherald.com/h?article=4a1ae8c4) a to samé později, když létali pro ČSA. Cabin crew si brali sick days aby se vyhnuli letům s jejich letadly a piloty, protože měli pořád nějaké závady.

XxX

Zjevně kvalitní materiál. A ta jazyková vybavenost, to bude taky veliká perla, když se kabinový personál nedokázal domluvit s piloty.

alex

Jejich technický stav letadel není zrovna růžový a fascinuje mě, jak si poan Ferjančák libuje v tom, že by do MAX nevlez…to mi stačí, abych pochopil, co to je cipa.

Andrej

Informace o technickém stavu jejich letadel máte prosím odkud?

Y.K.

Sakra, zrovna jsem výše linkoval tu samou událost.
Přesně.

Jakub

Docela mě pobavilo to podivení se nad tím, že by měli brát odpovědnost za to, že se něco na jejich letadle porouchalo.

Jakub

Oprava… měli být odpovědní….

Robert

„…šéf aerolinky se čtyřmi boeingy 737-800, která byla za svoji existenci jen dvakrát ve ztrátě“ a „…Vy existujete šestým rokem“ 🙂

tom

Ano. Firma může být za 20 let existence klidně 19 roků v zisku, ale ke krachu pak může stačit jedna pořádná ztráta.
Čili poměr ziskových a ztrátových let je celkem o ničem.

jozka

Nebo existovat 16 let, byt porad v minusu a presto v klidu…

Letec

Nejsem odborníkem, ale domnívám se, že až MAX schválí (pokud se tak stane a myslím, že ano), tak bude skutečně bezpečný. A nebudu se bát.

IGCT

Bezpečný být oficiálně může. Koneckonců do zjištění vnitřních technických failů to bylo taky „bezpečné letadlo“, když mělo papíry od leteckých úřadů.
Maxům moc ludí už nikdy veřit nebude, pro nejedné špatné zkušenosti…

TGm

Nešlo by, prosím, udělat rozhovory někým z polského LOT. Od letní sezóny 2020 zavádí LOT spojení PRG- BUD, což signalizuje další expanzí v našem regionu.Děkuji.

Rozhovor s pánem, kterému ani jedno z jeho čtyř letadel neříká pane, byl zajímavý v tom, že bez skutečného vlastního velkého kapitálu se aerolinky létající na vlastní riziko už nedají u nás provozovat i díky regulaci EU, chránící cestující před tímto typem podnikatelů alá Václav Fischer.

Ondra

Fisher měl vlastní letadala, tak to je trochu mimo, ne?

noerf

Ondra: Tam to bylo trochu složitější, protože ty dva boeingy 737-300, které následně zůstali stát na Ruzyni provozovala Fischer Air, ale vlastníkem byli leasingové společnosti, z nichž jedna spadala do jeho impéria.

Georg

hehe, jak jste to zminil, tak jsem se podival co noveho vasik planuje.
no a stranky airfischer.cz ani .com nefungujou.
to je ale skoda, ja se tak tesil…

Letec

To je dobře. Děkujeme.

Martin od FM

Jestli se Vám podaří získat rozhovor, zeptejte se prosím na MSK (Mošnov), jaká je/byla skutečnost, kolikrát ve skutečnosti fyzicky jednali, proč se nezučastnili VŘ, či jen sekretářka poslala email na info@lot.pl. Děkuji. Můstr pro otázky stačí vyjadření od Transavia 🙂

Lukas

Aj takto moze vyzerat konkurencny boj, hovori to lebo ich nema…keby mal maxy tak by hovoril nieco ine, ze po opravach a updatoch su to najbezpecnejsie stroje vo vzduchu 😀 btw takyto clovek by nieco take nemal ani z ust vypustit

Dushan

Pokud „něco nefunguje na letadlu a musí se nějaký díl vyměnit“ je zcela pochopitelné, že kompenzace bude k tíži dopravce – ten je zodpovědný za údržbu a bezchybný stav. Považuji vyjádření Daniela Ferjančeka, že kompenzace cestujícím jsou „Velký podvod“ za vrchol jeho drzosti.

Tomas

Tady nejde ani tak o kompenzaci jako o její výši. A já souhlasím, ze není úplně ok nastavení kompenzace na stovky eur, když si cestující koupi letenku za 20€ … za mě to vůbec drzá poznámka není. Naopak, pohled na věc ze strany aerolinky. Samozřejmě, že cestujícím se líbí vytriskat co nejvíce peněz jde :))

Dushan

Za kolik € bude dopravce letenky prodávat je čistě na jeho obchodním rozhodnutí.

Radek Janata

A proč by pak i výše odškodnění nemohla být na jeho rozhodnutí? Cestující si by si pak mohl vybrat. Levný let bez odškodnění nebo let z odškodněním, ale za vyšší cenu.

TGm

Solidní aerolinky jsou na tyhle případy pojištěny a cena pojistky je promítnutá v ceně letenky. A pojišťovny si skrze výši pojistného hlídají, aby nevznikaly tyto technické problěmy z důvodu zanedbání údržby. Existují tedy aerolinký u kterých nikdy nepoletíte letadlem starším 5, 7 nebo 10 let. Mít 20 let staré B737 má samozřejmě výhodu v ceně pronájmu, ale musíte mít pak výborné a dobře zaplacené techniky.

Jen tak

to je politicky nepruchodne.

ono cestaci by stejne kupovali to nejlevnejsi, a pak by televize byly opet plne narikajicich pitomcu, ze nedostali vodu a uvizli tam a tam.

a to je to, co politik nechce 🙂

andy

a proč by nemohla výše kompenzace být také jeho rozhodnutím a na zákazníkovi, jestli to přijme?

Juraj

Pretože historicky je zákazník v spore so spoločnosťou vždy slabšia strana. Preto existuje vôbec nejaká legislatíva ochrany spotrebiteľa, nie len v leteckej doprave.

Bart

Nevím, zda je výše kompenzace nastavena evropskou unií, nebo nějakým leteckým úřadem, ale také mi to přijde celkem nespravedlivé. Na druhou stranu, když někdo má po zpožděném letu návazný let a nestihne ho, tak ta aerolinka na tom návazném letu mu přece nebude platit kompenzaci za to, že se nedostavil k boardingu. takže si představte, že letíte PRG-CDG-JFK,(dnes létá z prahy do New Yorku přímý let UA, přes CDG uvádím jen tak pro příklad) za let PRG-CDG dáte 100 eur, za let CDG-JFK třeba 550 eur. let PRG-CDG je zpožděn o 2 hodiny a let do New Yorku nestihnete a… Číst vice »

Jen tak

idealni by bylo, kdyby ses k tematu radeji ani nevyjadroval, kdyz zjevne nemas tuseni 🙂

Jen tak

cela ta tva teorie ma jeden problem.

kompenzace neni od toho, aby kompenzovala cenu letenky, ale nakldy spojene s dalsimi skodami, ktere cestujicimu vzniknou – propadly hotel, nebo naopak nitnost nove rezervace hotelu, atd atd.

nikdo aerolinky nenuti prodavat letenky za petikilo.

Juraj

Problém je, že prípadné meškanie/zrušenie letu/denied boarding môže mať za následok ďalšie veľké náklady – finančné i nefinančné – na strane cestujúceho. Keď si kúpim lístok do kina a kino nepremieta, moja strata je cena lístka plus dve hodiny už alokovaného času, ktorý sa ale obvykle dá nejako zachrániť. Keď mi aerolinka zmešká let o 2 hodiny tak, že nestihnem prípoj, musím stráviť večer vo fronte na transfer desku, uprostred noci dohadovať transfer do hotela, potom vystáť ďalšiu frontu v hoteli a do svojej destinácie dorazím o 24 hodín neskôr, takže z naplánovaného víkendu nemám skoro nič, tak moje nefinančné… Číst vice »

Ondrej Kucera

Že dostanete stovky Eur za letenku, která vás stála stovky korun, mi nepřijde nijak přemrštěné, když uvážíte, že se nejedná o kompenzaci nevyužité služby, ale náhradu způsobených vícenákladů. A věřte, že pokud létáte pracovně nebo nemáte cíl vaší cesty ve městě, kde je letiště, tak čtyřhodinové zpoždění dokáže napáchat solidní škodu.

Gremli

Výměna dílu je už trochu za hranou… Ale jsou tu i věci typu přetížené letiště, přeplněný vzdušný prostor a tak podobně…tedy ve výsledku zpoždění na rozkaz letových dispečerů. Kdyby se nasčítalo třeba z několika letů po sobě (na letišti se při výměně cestujících těžko něco urychlí), může z toho být zpoždění už s nárokem na kompenzaci.

Lada

Pokud dopravce sestaví letový řád tak, že litá natěsno bez sebemenší časové rezervy, tak to prostě je jeho vina

Gremli

A který dopravce má letový řád letadel s velkými přestávkami (vyjma nocování)?

lada

Všichni solidní. A nikde nepíšu nic o žádných „velkých přestávkách“, mluvím o obyčejných rezervách na rutinní situace, které v běžném provozu mohou nastat – od desetiminutového čekání na volnou runway po nevímco. O tom, že když let z místa A do místa B trvá průměrně 39 minut, nenaplánuje se na let 40 minut a na stání 20 minut. Abych byl konkrétní, i ten Ryanair mnohdy když odletí o 10 minut později oproti publikovanému letovému řádu, přistane s náskokem 20 minut.

Radek Janata

Za vadu na letadle ale může být odpovědný taky výrobce. Pokud dopravce dělal to co měl, a stejně se to rozbilo.

Dushan

Tak to je opět rozhodnutí dopravce, na jakém výrobku postaví svoje podníkání a jak se dohodne s výrobcem na kompenzacích při poruchách.

Jen tak

tomu se rika objektivni odpovednost.

Jiří Kocurek

Duben 2018, letiště v Amterodamu bez proudu.

Má v podobných cestující požadovat kompenzaci po dopravci, po provozovateli letiště, po rozvodné společnosti, po elektrárnách, po Zelených nebo po darkerech? (Darkeři záměrně zkratují elektrické vedení, aby… snad ani oni sami nevědí proč. A Zelení, jelikož prosazují nestabilní zdroje)

Jen tak

letwcka spolecnost je v tomto pripade zcela mimo jakoukoli povinnost platit.

tady musis jako cestujici zalovat vinika (pokud existuje, a je znam)

Jen tak

az na tu poznamku ohledne kompenzaci clovek s docela zdravym pohledem na vec.

Robert

No nevím nevím… je vidět, že jeho zákazníky jsou jiné letecké společnosti a ne cestující.

Partneři

Škoda transportation
podcast