737 MAX 9 zůstává na zemi, FAA chystá bezpečnostní audit výroby Boeingu
Díra v trupu Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines po vytrhnutí záslepky. Zdroj: NTSB
FAA zvažuje zapojení nezávislé organizace do auditu.
FAA zvažuje zapojení nezávislé organizace do auditu.
Jinak začínají prosakovat infomace, že to opravu je bordel ve Spirit AeroSystems, které měly ten plug nainstalovat v rámci výroby trupu, což je firma, která je už dlouhodobě pověstná. Říkají tomu „escape“, vada která není zachycena a korigována v rámci výroby a dostane se dál. Stále to nic nemění na tom, že Boeing to prodává jako svůj produkt a musí mít páky na dodavatele jak je trestat, aby se více snažili (zatím si CEO Spirit vyplácí mnohamilionové dolarové odměny). Boeing to prodává a má tam svou značku, nekvalitní dodavatel je pořád jeho problém (i když to není problém s jeho… Číst vice »
Řekl bych, že Spirit nekvalitou produkce už manažery v Boeingu pěkně štve, ale dodává roury za nejnižší dostupnou cenu, tak se na tu kvalitu holt tak nehledí.
Je to sice odpad, ale zas levnej – a to se jim vyplatí při jejich zaměření čistě na cenu a nikoli na kvalitu.
To je asi pěkně štve. Do jejich vztahu sice nevidím, ale stížností na kvality produkce Spiritu už byly stohy a bude to určitě zajímavé (NTSB přizvala Spirit k vyšetřování a i FAA se zajímá).
Já si jen tak říkám, jak by dopadl člověk stojící v místě dveří do kokpitu. Myslíte si, že by přežil exolosivní dekompresi a s tím spojené výstřelení dveří směrem do kabiny?
Omlouvám se za ty chyby, bylo psáno z mobilu.
Dobré by to nebylo. Dál o vážnosti potenciálních zranění těžko spekulovat, každopádně při certifikaci taková rizika musel někdo nadhodit a zvážit.
V té firmě musí být neskutečně roztrhané vztahy a kompetence mezi nejvyšším vedením co sedí na penězích a chche vydělávat a slibovat investorům lepší zítřky i přes problémy s jakými výroba neustále bojuje a výrobou, kde jsou zjevně neúplně kompetenční řetězce kontroly a odpovědnosti. Což je cítit z toho, že z fabriky už zazněla sebekritika, ale od CEO a nejvyšších postů Boeingu nic, což není dobré, ohýbání hřebetu by mělo jít pěkně odshora (spolu s vnitřním auditem procesů). Korporátům se tohle stává, že po růstu a úspěchu, vstoupí do fáze kdy nikdo nedokáže rozhodnout nic, u výroby letecké techniky to… Číst vice »
Vlastně mi nedošlo, že už se vlastně CEO kál, i když tak trochu proslovem plným prázdných frází.
Stále se řeší vypadlý panel, ale incident odhalil ještě další podle mého názoru velmi závažné problémy. Při prudké dekompresi došlo k samovolnému otevření dveří pilotní kabiny a k vysátí neupevněných věcí z kokpitu. Piloti přišli o sluchátka a o kontrolní seznamy. Velmi překvapivé pro mne bylo tvrzení Boeingu, že dveře do kokpitu jsou takto konstruovány. To je přece obrovská konstrukční chyba a potenciálně obrovsky nebezpečná chyba. Nebo se mílím? Další záhadou pro mne je, jak mohl FAA něco tak potenciálně nebezpečného schválit. Celé to u mne vyvolává přesvědčení, že zásadní systémové chyby jsou jak u Boeingu, tak u FAA.
To už se řešilo v minulé diskusi. Je to proto, že přepážka mezi kokpitem a zbytkem prostoru není tlaková, tedy pokud by dveře vydržely, mohla by prasknout jinde a potenciálně mnohem nebezpečněji.
Asi jsem minulou diskusi nečetl dost pozorně, omlouvám se. Děkuji za vysvětlení, má to logiku. Ale potenciálně nebezpečné to podle mne stejně je.
Potenciálně nebezpečné to rozhodně, ale to je celá explosivní dekomprese a že při ní bude spoosta věcí létat a sposta věcí ve kterých je dostatečná zásoba vzduchu se nějak utrhne je nevyhnutelné. Nicméně vyšší prioritu má ochránit konstrukci letadla, aby bylo dále letuschopné a řiditelné, třeba i přes nějaká zranění.
Poněkud problém byl spatřen v tom, že to otevření dveří není dokumenované v příručkách, zde už prý Boeing přislíbil doplnění. Přeci jen, čím méně překvapení, tím méně srtesu pro posádku.
Hm, ale bývalo to tak u všech „bezpečnostních dveří kokpitu“ (zejména) po 09/11? Nebyly náhodou aspoň někde „pouze“ blow-out panely které zdaleka netvořily celou plochu dveří kokpitu? Takhle se mi zdá že není až tak obtížné „zařídit“ dekompresi a zajistit si tak přístup do kokpitu přes údajně neproniknutelné dveře…
Bylo by prostě dobré umožnit snížení/vyrovnání rozdílu tlaku kokpit/kabina nějakým „řízeným způsobem“…
Určitě ty dveře mají spostu prtichůdných pořadavků. Neprůstřelnost, neprorazitelnost. Navíc mají blow out panely, ale tuším se psalo jen při dekompresi v kokpitu (prožei na směru záleží) a asi i záleží na gradientu poklesu tlaku.
Hezký by to bylo – ale vem si, že co se tlakotěsnosti týče, tak to je jen jedna velká trubka od čumáku po ocas. Do tý jsou daný záchody, kuchyňky, sedačky a vlastně jediná překážka (přepážka) přes celej trup a to právě ta u kokpitu. Aby to vydrželo, musel bys tam udělat otvory, který by vyrovnaly tlak – ale tím bys tam měl otvory, kterejma by šel dostat plyn i obráceně a nebo to udělat jako samostatnou tlakovou komoru – v 737 asi dost složitý a drahý řešení.
Ještě fyzicky oddělené a přitom objemné jsou nákladní prostory pod podlahou a e-bay. Ty mají taky systém na vyrovnání tlaku.
Ano, máte pravdu, že se to řešilo, ale evidentně jde o novou funkcionalitu, která na dřívějších variantách nebyla. Jakkoliv vaše zdůvodnění může mít něco do sebe, hlavní problém je v tom, že o tom výrobce neinformoval, takže posádky neměly o této skutečnosti povědomost, což komentovala i NTSB.
Na dveře totiž vzniky zcela nové požadavky po 9/11. Poměrně dost protichůdné k rychlému vyrovnání tlaků při explosivní dekompresi. Takže to zřejmě bude slouviset.
Ano, po 9/11 došlo ke změně požadavků na dveře, ale na druhou stranu od 9/11 uplynulo 23 let… Pokud by tato funkcionalita byla nutná pro vyrovnání tlaků při náhlé dekompresi, tak by fakt, že k tomu na letu 1282 došlo, asi NTSB ani posádku nepřekvapil…
Určitě. V tomto případě je sice zřejmé, že to na věci nic nemění (když je to schválené chování dveří), ale určitě „by bylo pěkné“, aby pro posádku v tom stresu bylo o jedno překvapení méně.
Boeing má asi hodně velký systémový problém, ale zase je to jen důsledek snahy o úspory… Zajímavý rozhovor: https://youtu.be/lgCb9Ux3bAE?si=l7At4iFmnetwUS5I.
A pokud je pravda, že zrušili kontrolu kvality a místo toho tlačí hlavně na rychlost výroby, tak nic jiného pro nápravu situace než externí kontroly není na místě.
Chyba ovšem nastala už před lety, když byla část pravomocí nad dohledem výroby, za které bylo odpovědné FAA, předána zákonem přímo do Boeingu… Někdy se zdá být snaha o omezení byrokracie ne úplně šťastnou volbou, zejména, když je motivována jen finančními úsporami a bez dalšího posouzení, co to přinese.
Vypadá to na exemplární příklad, že se zde prokáže, že systematická firemní diskriminace odborníků z řad bílých mužů, která poslední roky extrémně narostla, vede v USA k ohrožování životů všech.
To je taky docela zajima casova shoda. Kdyz zacali u Boeingu blbnout s mensinami tak zacali potize s kvalitou. Jsem fanda Boeingu ale tohle co predvadi uz je na kompletni kontrolu vseho u teto spolecnosti. Velmi smutne.
Jako že „předtím“ letadla Boeingu nikdy žádné technické problémy neměla? Ale no tak…
Jistě, problémy občas byly, ale ta koncentrace v posledních letech je značná… nemusí to souviset, ale rozhodně bych takovou hypotézu nazamítal automaticky (i když může být nepříjemná, až šokující) 🙁
Nevím, a proto se nechci pouštět do debaty o tom, zda je zrovna politika inkluse a diversity ten hlavní problém… Spíše to dle mého je výsledkem opuštění základních principů, na kterých byla ta firma postavená, zejména zavedení outsourcingu mnohých klíčových aktivit, omezení nezávislých kontrolnich procesů, fakt, že management je zcela oddělen od výroby, takže nemá přehled, co se vlastně skutečně děje.
U boeingu je hlavne problem, ze to uz trva roky a porad se nic nelepsi. Navic to neni problem jen vystupky a montaze, ale obdobny šlendryan se rozlezl i do managementu (idea MAXu), konstrukce, certifikace.
Go woke, go broke. A zastánci tohodle cirkusu se můžou vztekat jak chtějí, ale od té doby co se k tomu boeing připojil a začal s tím blbnout, tak má jeden problém za druhým. Když vyrábím něco tak sofistikovaného, tak vybírám pracovníky podle jejich dovedností a ne podle toho jak vypadají. Už si do nich rejpnul i Musk.
A stále se tím chlubí:
https://www.boeing.com/principles/diversity-and-inclusion/annual-report/index.page
Na druhou stranu, třeba 8,1% hispánců/latinos (údaje z roku 2022) mi přijde dost málo.
Není to třeba tím, že Boeing má fabriky na severozápadě, kde latinos moc nežijí, pač ti jsou spíš rozlezlí v jižních státech?
No, Musk není zrova v pozici, kdy by mohl kritizovat chyby ve výrobě a návrhu (a nemít vlastní sebereflexi).
Navíc každá firma si vybírá primárně podle kompetencí a schopností, i kdyby měla jakýkoliv program na integraci kohokoliv.
Tady prostě totálně selhávají manažerské a kompetenční vztahy, mají to tam zjevně roztrhané. U nás se stím aktuálně potýká Česká pošta, klasický přerostlý korporát, který má problém se naučit šetřit, když to jede z kopečka a tak si láme hnáty. Žádná integrační pravidla na to nejsou potřeba, stačí jen organizační neschopnost.
Ne. Je to výsledek ignorantství a snahy snižovat výdaje za každou cenu. I za cenu životů. CEO sám několikrát prohlásil, že finanční oddělení je nejdůležitější část firmy a nějací inženýři ho nezajímají. A ti inženýři už dávno nejsou jen bílí muži. Zato board of directors jsou prakticky jen bílí muži (a pár bílých žen aby se neřeklo).
Takže ne, není to ignorování bílých můžů inženýrů. Naopak vedení složené převážně z bílých můžů ignoruje inženýry – všechny, bez rozdílu pohlaví a barvy pleti.
Ze to vyšetřuje černoch a technickou expertýzu dále žena hispánkého původu vadí nebo nevadí? A jaký to má vliv na jejich odbornost?
Pokud při přijetí těchto dvou lidí nebylo přihlédnuto k jejich původu (v pozitivním slova smyslu), tak samozřejmě žádný. Ale Peeetr se asi obává, že tomu vždy tak není. Takzvaná pozitivní diskriminace v USA v nedávné minulosti prokazatelně fungovala a někde pravděpodobně funguje dosud.
Nerad bych nějak zvláš’t brojil za korporátní verzi pozitivní diskriminace, ale prblémy v té firmě budou úplně jiného typu a nezávislé na barvě a pohlaví. Jednuše top management odtržený od reality a mizerná vnitřní kultura, která nedovolí vychytávat problémy (které v tak složitých procesech musí nastávat).
Takových firem jsou mraky, ale přeci jen letadla jsou tak trochu kritický výrobek
Boeing míval horší období v dobách, kdy bylo vedení a technický personál takřka stoprocentně bílé, ale vy přesně víte, že za to může moderní „preference menšin“.
Jděte se s tím fakt léčit. Všichni.