72 korun za jízdenku přes celý kraj, režijky dál zůstanou. Plzeňský kraj chystá velké tarifní změny
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Se změnou jízdního řádu čekají od neděle 14. června cestující v Plzeňském kraji velké novinky. V případě autobusů dochází k
Jen nechápu, proč to omezení, že IN50 bude uznána jako IN25, to mají obavy, že by si pak krajský tarif nekoupilo tolik lidí?
Tržby jsou kraje, IN50 znamená únik tržeb.
Nevím, myslím si, že by bylo lepší se s dopravcem domluvit na kompenzaci, než takto nasírat lidi.
Takto to vypadá, že kraj chce trestat občany, že si opovažuji jezdit za tarif dopravce.
IN50 = okrádání kraje. Takže netrestá, jen se nenechá brát na hůl.
Ale ano, trestá občany, že si dovolují koupit jiný lístek, jak ten krajský. Šlo to zařídit i jinak, třeba domluvou s dopravcem o určité kompenzaci.
ČD bylo nabízeno, že IN50 bude povolena, ale pouze v případě, že jí budou kraji dohrazovat do výše krajského tarifu, což bylo odmítnuto. Takže smůla, stěžujte si na ČD.
V tom případě to je trošku jiná věc, jestliže dopravce odmítl kompenzovat, tuto informaci nemám. Ani nevím, jestli to zde bylo probíráno, tak jako režijky v JmK. Ale to nic nemění natom, že kraj trestá občany, jak pojedou za jiný, jak krajský, tarif. A jinak IN25 neznamená únik tržeb, nebo ČD budou kraji dorovnávat 75% do plné ceny? A co In100, tam únik tržeb není? Nebo ji na kraji někdo má (resp. in Business), tak tu nezakazují. Rozhodně bych Vás poprosil o nějaký odkaz, kde je tento problém rozebírán. Ne, že bych ji vlastnil, ale toto trestání občanů, že nebudou… Číst vice »
Hladina IN 25 je snadradni vyse tarifu, kterou maji vsichni soukromi dopravci v Republice a ktera umi pokryt naklady pri dostatecnem poctu cestujich. Tarif TR10 CD je umele zdrazen tak, aby byl cestujici nucen si poridit plastovou karticku a k tomu vyplaznul dalsich 1000 Kc na tri roky a tim mel slevu na bezne jizdne ostatnich dopravcu a kraju. IN25 opravdu neznamena unik trzeb, ale IN50 je podnakladova komercni nabidka, ktera proste musi byt kompenzovana pokud riziko trzeb nenese dopravce. Mimochodem ztratu z IN50 patrne vykazuje dopravce vsem krajum ve zvysene cena za km. Bohuzel.
Nikoliv, RJ jezdí na R8 za ceny na úrovni TR10.
Tak hlavně aby ta krajská a celodenní turistická jízdenka šla koupit u každého průvodčího a řidiče autobusu a nemusel cestující shánět nějakou přiblblou kartičku na vybraných nádražích.
Plzeňský kraj to vyřešil nejlíp. Platí víceméně všechny doklady, ale kdo chce ušetřit, pojede na tarif IDPK. Nemluvě o tom, ze se da plzeňská karta použít jako IN-karta a obraceně. Jen mi je trochu lito IN50tkařů a hlavně lidí co si kupuji traťovky, nejak to vypada, že IDPK nemá časové jízdné.
Má, to zůstává (jen se mírně upraví zóny).
doufám, že to nedopadne tak, jak ve Zlínském kraji, kde zrušili prodej jízdenek na internetu…
Nevíte někdo, jak to bude s platností Jízdenky na léto od ČD?
Platí. Stejně jako třeba IN100, NRT a Plzeň+Německo.
Konkrétně: … ve vlacích ČD i nadále na území IDPK platí tyto jízdenky: IN100, IN Business, IN Senior, Celodenní jízdenka (síťová), Skupinová víkendová jízdenka (síťová), Jízdenka na léto, Kilometrická banka či všechny mezinárodní jízdní doklady.
Díky.
Tarif je docela zajímavý.
Za 130 Kč celodenní turistická jízdenka, kterou lze koupit i na internetu a validovat v bankomatu – což je výrazně levnější, než jízdné ČD s kartou IN 25. Oproti této jízdence ušetřím na své trase (76 km tam a zpět) 40 Kč.
Ještě si ověřuji, zda lze tyto turistické jízdenky nahrávat i na In-kartu, kterou mám s Plzeňskou kartou propojenu a zda lze využít bankomaty ČS nejen v Plzeňském kraji.
Jednodenní jízdenka IDPK za 130 Kč neplatící v plzeňské MHD ovšem není žádné extra terno – třeba v Ústeckém kraji jednodenní jízdenka za stejnou cenu platí i ve většině (teď už dokonce možná ve všech) MHD, a navíc tam i na železnici působí mnohem víc dopravců než na Plzeňsku. Ale budiž, i tak ji brát – to mně jako starému dědkovi ovšem vadí mnohem víc, že v IDPK na ni není zřízena sleva 75 % pro seniory jako v jiných IDS. (Tak, a teď si všichni můžete do mě kopnout.)
🙂 Kopat do Vás nikdo nebude, ale zlevňovat už tak hodně levnou jízdenku asi moc dobrý nápad není. Jinak ta jízdenka včetně MHD stojí 180 Kč, což je také velmi slušná a nízká cena.
Mě těch 130 Kč samozřejmě nezruinuje, pokud bych to i tak bylo pro mě výhodnější než suma cen dílčích jednotlivých jízdenek (a MHD v Plzni zdarma pro dědky už jsem si opatřil dávno) – já jsem jen chtěl upozornit na další rozdíl v pravidlech proti jiným IDS = aneb jak napsal už dopoledne „libor“, že před cestováním veřejnou dopravou by člověk měl nejprve vystudovat VŠ dopravní. Ale na druhou stranu uznejte, že moci za cenu 1 piva jezdit celý den veřejnou dopravou po celém obvodu DÚK, to je docela dobrý dárek, který občas s radostí využívám k výletům a projížďkám… Číst vice »
To je, oproti Jihočeskému, kde celodenní jizdenka JIKORD plus stojí 250 Kč.
Hlavně je celkem problém si jí opatřit pokud nemáte po ruce jihočeské vlakové nebo autobusové nádraží s otevřenou pokladnou/informacemi zatímco celodenní PID nebo DÚK vám prodá průvodčí.
Turistickou jednodenní jízdenku mi v Plzeňském kraji možná prodají v některých autobusech. Ale průvodčí ve vlaku opravdu ne.
https://www.idpk.cz/cz/turista-v-plzenskem-kraji/
Ten systém je samozřejmě podstatně lepší, než u nás v Jihočeském kraji, ale k dokonalosti má zatraceně daleko.
bankomaty mimo plzeňský kraj využít nepůjdou (nevím to na 100%, ale bývalo to tak), pokud máte Plzeňskou a In-kartu propojenou, tj. jedná se o jednu z nich, která je v druhém systému zaregistrována, pak funguje jako In i Plz dohromady, proto to musí jít nahrát,
mám Plzeňskou zaregistrovanou u ČD, a používám ji jako In-kartu (pro nákup jízdenek na eshopu ČD), obráceně to jde také
„mám Plzeňskou zaregistrovanou u ČD, a používám ji jako In-kartu (pro nákup jízdenek na eshopu ČD), obráceně to jde také“
Tím „obráceně“ bych si příliš jist rozhodně nebyl, pokud to někdo skutečně kompetentní někde jednoznačně nepublikuje: když ČD a DPMP před asi dvěma roky inzerovaly to propojení, nikde nikdo oficiálně netvrdil, že IN KARTA ČD je zároveň Plzeňskou kartou a naopak, ale pouze to, že na ty karty lze vzájemně nahrát nějaké aplikace vytvořené pro ty druhé karty, což rozhodně není totéž.
Ono i na stránkách IDPK jsou jen takové povšechní informace, někde jsem tam třeba četl, že In-kartu nelze použít v autobusech. Takže to propojení se zřejmě nikdo nikdy nepokusil dotáhnout do konce, propojení je pouze částečné a částečné jsou i informace, které IDPK nabízí. Na podrobnosti se člověk musí zeptat přímo a musí doufat, že odpovídající člověk má přehled a ví, jak co funguje.
Já In-kartu využívám v městské dopravě v Plzni, tam funguje, v mnoha jiných případech bych si ale jist nebyl.
Já se na ty bankomaty včera písemně ptal, tak uvidíme, co mi odpoví. Já bych při cestě rychlíkem ze Strakonic do Plzně mohl využít turistickou jednodenní jízdenku. Koupit si ji sice mohu v e-shopu (jinde možnost pro mne není), ale pokud bankomaty v Jihočeském kraji nebudou schopné jízdenku na kartu nahrát, tak je to stejně o ničem. Je škoda, že někoho nenapadlo tyto doklady mít funkční i bez nahrávání na kartu. Pro cestujícího by bylo podstatně snažší, kdyby to mohl udělat jako s jízdenkou ČD při nákupu v e-shopu.. Až terminál u průvodčího by si kartu propojil s jízdenkou. Jenže… Číst vice »
Oproti Jihomoravskému kraji to bude mnohem rozumnější. Nějaké zelené prostory ať si strčí víte kam.
Režijky jsou pro někoho na ho.no, odbory jsou na ho.no (s tím z části souhlasím). No a pak tu lidi makaj za minimální mzdu ve skladech a maximálně mají jako bonus stravenky, které jsou pro někoho taky na ho.no. Za to jsou asi v práci spokojený, protože nemají režijky ani odbory, na které tolik nadávají.
Proč ty tarify raději nezjednodušit? Ale to by ubylo práce různým darmožroutům.
Protože musí být populistické výjimky a slevy.
Víte kolik lidí na tom pracovalo, než se jimpodařilo tohle vytvořit? A vy jim chcete zrušit tohle tarifní veledílo zvící státnic na lékařské fakultě?
Integrovaný tarif právě ono zjednodušení přináší, díky možnosti cestovát na jednu jízdenku.
škoda, že ty režijky kraje nakonec uznávájí…
Ustoupit vyděračům ? Strach . Máš smlouvu , nevyjedeš , platíš a po opakování končíš . Benefit si má řešit firma a nikdy ne zákazník . Strašit tím , že je majoritní ? Rozmělnit . Za deset let by to bylo jinak
Za deset let tov BUDE jinak 🙂 Ceske Drahy budou jen a jen zeslabovat, nemaj kam rust, nemaj ani na to si se svym aparatem udrzet soucasny rozsah dopravy. 🙂
To je jen věcí přístupu a požadavku objednavatelů, rakouské ÖBB i přes monopolnost mají vozový park moderní a není důvod dělat nějaké pokusy se soukromníky.
Vy jsi myslíte co ? Že tím že se stanete šptípačem lístků už může jezdit zadarno ? Vy asi nepracujete ve firmě která má nějaké benefity ? Je z vás jasně vidět jak z vás srší závist. Dále také za Režijky se platí, neplatí na komerční vlaky.
Kdyby nezůstaly režijky, tak se nehne kolo.
To je přece jasný!
Jestli v kraji vysoutěží jiné dopravce, tak o ně z části stejně přijdou.
Staaavkaaaaaaaa!
Myslíte vrchní velení sovětských ozbrojených sil? Dlouhé velení? Uniká mi souvislost s dopravou na Plzeňsku.
To je dobrý, IN25 Praha – Železná Ruda 215 Kč; s rozdělením v Kařezu a IDPK 155 Kč.
Prosím pěkně: celodenní jízdenky neexistují? Ani tady ani v odkazech jsem o nich nenašel ani písmeno.
Celodenní jízdenka bude jízdenka Turista Plzeňskem (130Kč jednotlivec bez MHD Plzeň, 180 jednotlivec včetně MHD Plzeň, plus alternativy pro skupiny) kterou budou prodávat nově na svých odbavovacích zařízeních (POP, UNIPOK, TELMAX atd) povinně všichni dopravci zařazení do IDPK. Novinkou bude platnost 24 hodin ode dne výdeje.
Jojo, „turista“ je už i dnes, ale nebyla moc možnost, kde jej zakoupit. teď se to snad změní…
A pokud lze pokračovat i busem např. Prášily/Modrava, je to ještě cenově zajímavější. Praha-Kařez s Lítačkou za 54Kč + 72Kč až k hranicím.
Ano, lze je až do Prášil samozřejmě. Při přestupu z vlaku jen načtete QR kód u odbavovacího zařízení v autobusu. Odbavovací zařízení automaticky vyhodnotí, zda je jízdenka platná.
126Kč z Prahy na Šumavu je cena konkurenceschopná autu, ale za předpokladu, že jede jedna osoba. Ve dvou už to autem vychází opět výhodněji, když tak cena vyjde kolem 200Kč (navíc vč. přepravy zavazadel, např. kol). S tím by mělo být počítáno v nabídce skupinových IDS jízdenek.
Opravdu?
Do třeba do té Železné Rudy je to zhruba 170 km, to je zhruba 10 litrů benzín, takže takových 270 Kč.
Ostatní náklady na auto (amortizace, pojištění, opravy) jsou řádově stejné jako benzín, takže vynásob dvěma a jsi přes pětistovku.
Takže ani ve čtyřech se tam autem levněji nedostaneš, než při ceně 126 Kč/os vlakem.
Není problém se spotřebou pod 5 litrů benzínu/100km na Šumavu dojet, což při aktuálních cenách 24,5Kč/litr vychází právě kolem 200Kč. Ostatní, kromě benzínu, jsou fixní náklady, které se platí ať auto jezdí nebo nikoli.
Zatížené auto se spotřebou pod 5l? Nevím nevím. Možná když pojedete sám.
Ve třech lidech je spotřeba pod 5l běžně dosažitelná, pokud se nejedná o SUV. Ale i kdyby spotřeba byla 5,5l/100km, pořád to vychází ve dvou a více lidech dobře v porovnání s veřejnou dopravou (252Kč pro dva a to ještě s Lítačkou, která není zdarma).
Pokud jezdíte po dálnici osmdesátkou, tak se na tu spotřebu dostanete 🙂 Jinak při 130 km/h žerou auta obvykle 6-7 litrů, starší nebo větší auta ještě více.
Od kdy vede na Šumavu dálnice?
Olej po 15 tisích km, gumy po 50 tisících km, to hned dělá cca 0,4 Kč/km, rozvody, brzdové destičky, svíčky, baterie tj. opotřebitelné díly, všechno sice haléřové položky na km, ale nasčítá se to, i s novým vozem. U starších vozů navíc významná cena za opravy. A k tomu ty skutečně fixní náklady. Jinak pod 5 l se běžný smrtelník nedostane.
Při tomto modelovém případu by olej vyšel na méně než 0,06Kč/km a poměrná část za ojetí pneu na 0,08Kč/km, tj. celkem 0,14Kč/km. Stále vychází cesta autem ve dvou a více lidech ekonomicky výhodnější pro cestu na Šumavu. Ono stačí se podívat, kolik lidí přijede na rekreaci autem a kolik vlakem+autobusem a je celkem jasno. Holt doba se změnila a vlastnictví auta je řádově dostupnější nežli před lety. Veřejná doprava šla přesně opačnou cestou – zdražením.
Asi žiju v jiném světě. Auto mi žere víc, gumy pod 2500/kus neseženu, olej si nechávám měnit v servisu (prodloužená záruka), takže tady se pane budeme míjet. Uznávám, že auto volí víc lidí, ale není to o penězích, spíš o pohodlí a rychlosti.
To není o ceně, ale o lenosti a o tom, že si lidé nutně potřebují tahat sebou půlku baráku, to do krosny pak opravdu nenarvete
Ono stačí vzít i jen jedno kolo a za přepravu ve veřejné dopravě zaplatíte víc než za denní parkování auta. Nehledě, že vlakem nedojedete až do cíle a cyklobusy jsou obvykle jen prázdninová záležitost.
Já cenu neřeším. Já si dám ve vlaku pivko, zdřímnu si, zahraju si s dětmi karty. Proč dělat i ve svém volném čase řidiče?
Odkud z Prahy kam na Šumavu je to 100km? Možná na ten chleba, ale ne na ty hory.
Proč 100km? Uvažujeme cestu z Prahy na Šumavu 170km.
Amortizaci nikdo nezapočítává. Je to jistě technicky nesprávně, ale nic s tím nenaděláte, lidi prostě berou cenu jízdenky versus cena paliva.
Tak hlavně při cestě autem kde levně zaparkovat, což v Prášilech ani jinde v NP Šumava není samozřejmostí, pokud tam nemáte ubytování.
Na Modravě je parkoviště s parkovacím automatem 70Kč/1 den.
A hlavně nezapomenout do článku napsat slovo režijka, aby byl článek lákavější. 😀
Pochybuji že autor a spousta lidí tady ví jak režijka funguje
Bez mapy krajů a několikastránkových manuálů se dnes již výletit nedá.
Ale ono to ve skutečnosti nevadí. Drtivá většina cestujících jezdí akorát po svojí trati tam a zpět. Na výlety nešotouši jezdí autem, vlak pro ně není alternativa, tudíž jim je úplně jedno, jak funguje tarif v JMK, protože tam vlakem stejně nikdy v životě nepojedou. A šotouši si tarifní rozdíly bez problémů zjistí.
ale tady se nemluví o JMK! navíc v JMK se dá bez map výletit úplně normálně, stačí si kupovat tzv. úsekové jízdenky, které jsou významově totéž jako jednotlivé jízdenky bez integrace, tarif IDPK jsem zatím nestudoval, ale předpokládám, že nějaká varianta úsekovek tam taky bude nebo si prostě v každým spoji koupíte jízdenky na pásma toho konkrétního spoje
„Na výlet nešotouši jezdí autem“
To
a) není pravda
b) opravdu nechceme, aby se podíl těchto lidí zvyšoval?
Ze Vsetína do Luhačovic jedině vlakem! 😀
Z Hradce do Pardubic taky . Pokud tam teda nechceš být levněji a rychleji autem
Naopak, s IDS je to jednodušší.
A původní možnosti, při každém nástupu/přestupu si koupit novou jízdenku, nic nebrání.
Dokud nebudete chtít překročit hranice jednoho kraje. Pak ty mapy krajů, jednotlivých IDS a jejich podmínky potřebovat rozhodně budete.
Přeprava kol zlevní, s tarifem ČD už to byl docela ranec, za dva lidi a dvě kola z Plzně do Stříbra to bylo přes 160 korun. V krajském tarifu bude kolo asi za dvacku, bez ohledu na vzdálenost…
To máte dobré. U nás na jihu Moravy platím od nového grafikonu za kolo místo 40,-Kč za tarif ČD, 70,-Kč na tarif kraje. Zkrátka IDS JMK je pro všechny cestující výhodnější. 🙁
Co jsme si zvolili (ANO+ČSSD), to v kraji máme.
Pokud jedete kratší vzdálenost, stojí jízdenka pro kolo stejně jako jízdenka pro dospělého. 70 Kč je maximální cena za kolo. Viz zde: https://www.idsjmk.cz/cyklo.aspx
Vím, ale když mám kolo, tak kratší vzdálenost jedu na kole. To je nepovezu vlakem. 🙂
Jde mi třeba o relaci Znojmo – Břeclav 70km (jízdenka 71,- kolo 70,-).
Všechno zlé může být pro něco dobrá. Třeba se díky tomu zvýší využítí úschoven, protože vyjde levněji kolo uložit, než si ho brát s sebou a ČD budou nuceny obnovit úschovny zavazadel i na menších, což logicky povede i k obnově pokladen na těchto stanicích. Ale možná jsem jenom naivní snílek LOL
Před cestováním veřejnou dopravou by člověk měl nejprve vystudovat VŠ dopravní:)…a to ještě ani nezačal státní tarif… Víte někdo, v PK jsou ( budou) integrované všechny rychlíky (ČD , GWTR) i pro tyto jednorázové jízdenky např. za 72,-? dříve to snad bylo vázané na plzeňskou kartou a mít tam předplaceno pro danou zónu.
Ano.
Jak je teda možné, že to zvládají děcka cestou na základní školu?
Co je to celostátní zlevněné jízdné pro děti a důchodce jsem mimo Prahu neviděl dítě platit jinak než hotovostí. V Praze mají roční kupon od rodičů. Ze zkušenosti tedy vidím, že to samy nezvládají.
Protože děcka namají platební konto a ani nechodí do práce, aby si na tu lítačku samy vydělaly?
Bankovní účty pro děti jsou dnes běžná věc, má je skoro každá banka a i pro rodiče je pohodlnější posílat dětem kapesné na účet, než jim dávat hotovost, kterou musí stejně nejdřív vybrat z bankomatu a rozměnit. A také mohou pak snadněji kontrolovat výdaje dětí. A i pro ty děti je bezpečnější když mají kartu, než hotovost, kterou by jim mohl nějaký chamtivý spolužák ukrást a takové případy nejsou bohužel nijak vzácné. Nejčastější důvod školní šikany je právě kvůli penězům.
Znamená to, že v Plzeňské MHD skončí děrovací jízdenky a konečně budou existovat i přestupní na 30/60 minut?
Děrovací jízdenky zůstanou. Ale již nyní si můžete koupit přestupní jízdenku, pokud zaplatíte bankovní kartou ve voze MHD.
Aha, díky za info, to jsem nevěděl.
Už 5 let…
to výrazně déle, už minimálně 15 let, s tím, že před tím se dalo platit jen kreditem na plzenské kartě a její variaci (byla i pro turisty bez nějakých formalit a komplikací)
Bankovní karty 2015.
jjj, ale přestupní jízdenka jako taková existuje výrazně déle, však to i uvádím 😉
Nj., holt do jinýho kraje jak do zahraničí… Výborně.
warum?
Jako například z Vyškova do Nezamyslic. Nezamyslice leží v olomouckém kraji, ale IDSJMK tam má označovač na jízdenky. Dokonce se tam dají koupit.
A aby toho nebylo málo, tak v Rakousku v Laa platí IDSJMK taky a do Holíče na Slovensku se na jízdenku IDSJMK taky dostanete. Krajský tarif jaksi nemůže za to, že to někde dělají blbě.